Auto tunen hoe en wat

Na het kopen van je eventuele droomauto, wil je hem miasschien wat gaan opleuken, ook wel optisch tunen genoemd. Als je de auto sneller wil maken, noemt men dat (motorisch) tunen. (Indien gebruikt gemaakt wordt van een chip --> chiptunen of chippen) Bij het tunen van een auto denk je al snel aan andere lichten, bumpers, sickers, velgen, een spoiler, enz, enz.

Veel willen al snel een ander geluid uit de uitlaat, wat meestal begint bij het plaatsen van een andere luchtfilter of een cold air intake. Voor de mensen die wat verder gaan wordt dit een einddemper of een compleet cat-back systeem, al dan niet met een ander spruitstuk.

De meesten zullen beginnen met het optisch tunen van de auto, ze gaan kijken voor andere velgen en bumpers. Het nadeel hiervan is dat dat meestal erg duur is en de bumpers ook nog in kleur gespoten moeten worden. De echte tuner zal deze kosten wel weten en is ook bereid het ervoor te betalen.

Er zijn gigantisch veel tuning winkels, zowel online als offline, die voor elke auto wel het nodige in huis hebben. Er is gigantisch veel te koop in de tuningwereld.

Waar je vaak wel rekening mee moet houden zijn de veiligheids eisen, anders komt je auto niet meer door de keuring heen. Denk hierbij aan uitstekende delen of scherpe kanten/hoeken.

Bumpers

Bumpers kunnen gemaakt zijn van ABS, polyester of urethaan. ABS is meestal gemaakt door de fabriek van de autofabrikant, waardoor de pasvorm zeer goed is Polyester bumpers kunnen in principe door iedereen gemaakt worden, maar de pasvorm hiervan is beduidend minder, ook omdat polyester kan "werken". Urethaan bumpers zijn erg flexibel met een uitermate goede pasvorm, maar hier hangt dan ook weer een hoger prijskaartje aan dan bij polyester. De bumpers worden op de originele bevestingspunten vastgemaakt, waardoor het mogelijk is om de auto weer terug origineel te maken zonder beschadigingen of blijvende gebreken.

LSD (Lambo Style Doors)

LSD staat voor Lambo Style Doors, in het nederlands is dat vleugeldeuren, je hebt ze vast wel eens gezien. (Op de duurdere sportwagens is dit vaak origineel) Het is de nieuwste rage op het gebied van autotuning. De deuren gaan omhoog open na eerst een stukje naar buiten te zijn geopend. De deuren worden ondersteund met zware gasveren, die ervoor zorgen dat de deuren niet naar beneden vallen en ze toch gemakkelijk open en dicht te doen.

Motor tuning

Wat wordt nu onder motortuning verstaan? Heel simpel, zoveel mogelijk vermogen uit je motor halen! Dit kan door je cilinders op te boren, een turbo te installeren, lachgas installeren, chippen, noem maar op. Het monteren van enkel een turbo is niet voldoende, hier moet ook nog een intercooler met bijbehorende "piping kit" bij. Wat ook nog mogelijk is, maar voor de gevorderde tuner, is een standalone EMS (Engine Management System). Hiermee kun je alles regelen wat er met je motor moet gebeuren, zoals je lucht/benzine vermenging, je turbo druk, lachgas injectie, noem maar op. Deze EMS systemen zijn vaak moeilijk te programmeren en je moet er echt wel wat verstand van hebben voor je eraan begint, maar met een turbo en een EMS kun je wel echt het maximale uit je motorblok halen.

Verlaging

Door het verlagen van je auto krijgt hij niet alleen een mooier en stoerder uiterlijk, je wegligging is ook meteen een heel stuk beter. Let er op dat wanneer je meer dan 60mm lager wilt gaan, je ook kortere schokbrekers zal moeten monteren, want de originele zijn anders zo kapot.

Verlichting

Dit is er in alle soorten en maten, van neon verlichting voor onder de auto, tot andere voor- en achterlichten in chrome, carbon, zwart, noem maar op. Vaak zijn deze lichten zeer mooi om naar te kijken en de LED verlichting is helemaal super, ook door de grote lichtopbrengst.

Car audio

Natuurlijk moet er geen up-to-date car audio systeem ontbreken in de getunede wagen. Er moeten natuurlijk wel voldoende subwoofers en versterkers aanwezig zijn om het paradepaardje van de nodige muziek en bass te voorzien. Houdt rekening met goede en bekende merken, de goedkopere merken beloven vaak veel meer dan wat ze eigenlijk waar kunnen maken.
© 2008 - 2024 Tuneboy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Chiptuning en OBD tuning, wel of niet goed?Chiptuning, een term die vaak word gezien als iets wat alleen auto liefhebbers gebruiken. Toch kan het je de kosten flin…
Chiptunen van je auto, wat is het en hoe werkt het?Chiptunen van je auto, wat is het en hoe werkt het?Iedereen die een auto bezit denkt het wel eens: 'Was hij maar wat zuiniger' of: 'Was hij maar wat sneller'. Voor iederee…
Autotuning, wat is het en is het toegestaan?Nieuwe, verlaagde bumpers, spoiler op de koffer, opvallende kleuren en striping aan de zijkant van de wagen. Iedereen he…
Je auto zelf onderhouden en reparerenJe auto zelf onderhouden en reparerenWanneer je regelmatig met de auto rijdt is het toch aangeraden om jaarlijks eens een groot onderhoud te doen om de leven…

Aston Martin DBR 2: klassieke Engelse sportautoAston Martin DBR 2: klassieke Engelse sportautoAuto's van het merk Aston Martin... vele jongens en mannen dromen om ooit in het bezit te komen van een model van dit En…
Nummerbord: Het kenteken op de auto in NederlandNummerbord: Het kenteken op de auto in NederlandMei 2008 verscheen een volledig nieuw kenteken op een personenauto: 01-GGB-1. Het nummerbord bestaat nu voor het eerst u…
Tuneboy (1 artikelen)
Gepubliceerd: 11-07-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.