InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Reiskosten: auto of trein

Reiskosten: auto of trein

Reiskosten: auto of trein De brandstofprijzen blijven maar stijgen. De kosten van het openbaar vervoer worden jaarlijks ook verhoogd. Wat is goedkoper reizen, met de auto of met de trein? Voor één liter benzine betaald u met gemak 1,60. De benzineprijzen lijken langzaam op te lopen naar een prijs van 2,00 per liter. Voor lange afstanden wordt het steeds aantrekkelijker om met de trein of de bus te gaan, hoewel deze prijzen ook stijgende zijn.

Voorbeeldberekening

U wilt een afstand overbruggen van Groningen naar Maastricht. U reist alleen en moet de kosten alleen dragen. In dit voorbeeld ga ik uit van één van de zuinigste auto's, de Toyota Prius 1.5 met een verbruik van 4,5 liter per 100 kilometer. In het openbaar vervoer gaat het om een treinreis tweede klas zonder kortingsregelingen, enkele reis. In beide gevallen heb ik gerekend van station Groningen tot station Maastricht. Voor de autorit wordt gerekend met het werkelijke aantal kilometers die een auto moet afleggen.

Trein

Indien u met de trein gaat reizen van Groningen naar Maastricht bent u ongeveer 4,5 uur onderweg. Afhankelijk van het tijdstip van reizen moet u één keer of twee keer overstappen. De kosten bedragen 36,70

Auto

Voor de berekening van de autokosten moet er niet alleen rekening worden gehouden met de kosten van het brandstof, maar ook met afschrijving, verzekering, belasting, onderhoud en reparatie. De afstand bedraagt ongeveer 333 kilometer. Uitgaande van uitsluitend de kosten van het brandstof zouden de kosten zijn: 333:100=3,33 x 4,5liter (verbruik per 100 kilometer)= 14,99 liter. Met een literprijs van 1,60 kom ik op 23,98. Onlangs heeft Nibud een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat de kilometerprijs van een middenklasse auto (rekening houdende met alle kosten) ongeveer 0,38 bedraagt. Hierbij zijn zij uitgegaan van een prijs voor één liter benzine van 1,41 (inmiddels veel te laag). Het ritje kost u 333x0,38= 126,54 . Indien u niet vast komt te zitten in files doet u er ongeveer 3 uur en 5 minuten over.

Betrouwbaar

Helaas is het moeilijk om het nauwkeurig te berekenen. Er zijn namelijk factoren die moeilijk mee te nemen zijn in een berekening. Autokosten per kilometer van 0,38 is inclusief afschrijving, verzekering en belasting. Gaat u een keer met de trein in plaats van de auto dan maakt u deze kosten ook. Rijdt u op diesel of gas, dan zal de uitkomst ook verschillen. Toch is het duidelijk dat u wel erg duur uit bent met de auto, maar comfort en snelheid is ons veel waard.
Gerelateerde artikelen
Benzineprijzen Nederland: Veel duurder dan elders in EuropaBenzineprijzen Nederland: Veel duurder dan elders in EuropaAls je met de auto naar het buitenland gaat, wil je weten wat de prijs van benzine of diesel elders in Europa is. Autori…
Wat kost een auto per kilometer?Wat kost een auto per kilometer?Een auto bezitten is een dure aangelegenheid. Alleen al de afschrijving kost voor een nieuw aangeschafte auto een paar d…
Brandstofprijzen 2008: benzine, diesel en olieBrandstofprijzen 2008: benzine, diesel en olieDe brandstofprijzen zijn in 2008 nogal wisselend geweest, dat komt door de schommeling in de olieprijs. De prijs komt in…
Autokosten per maandAutokosten per maandDe autokosten per maand zijn opgebouwd uit afschrijvingskosten, benzinekosten, kosten voor de autoverzekering, onderhoud…
Ook zonder accijns en btw heeft Nederland de duurste benzineOok zonder accijns en btw heeft Nederland de duurste benzineDat de benzineprijzen in Nederland hoger liggen dan in omringende landen zal bijna niemand meer verbazen. De reden is da…

Reageer op het artikel "Reiskosten: auto of trein"

Reacties

Tarik, 14-06-2014 21:13 #2
Het algemene onderzoek van de nibud geef een slechte inkijk voor vergelijking omdat het hier om louter nieuwe auto's gaat. Ook spelen vragen als: is er sowieso een auto aanwezig? Hoeveel mensen zitten er gemiddeld in de auto en op wat voor brandstof je rijd van toepassing.

Ik heb voor mijn werk sowieso een auto nodig, als ik in het weekend naar een goede vriend vanuit utrecht naar limburg (200km) ga, heb ik de volgende kosten:
Onderhoud auto (5000 per 100.000km): 0.05 cent per km = 10 euro
Banden: (500 euro per 80.000km) : 1.25
Brandstof (auto rijd 1 op 19, diesel 1.40 euro/l): 15 euro

Ik kom dus voor een reis van 200km op ruim genomen 26.25 euro uit. Groningen is echter ietsje verder (333km) en dan kom ik op 43.70 euro uit.

En dan rij ik in mijn eentje!nIncidenteel de trein nemen slaat echt nergens op. Het OV in Nederland is zo zo zo zo zo veels te duur. Zelfs autorijden, dat belachelijk duur is met alle accijnzen en wat dan nog, is relatief gezien nog goedkoper (want ik rij bijna altijd met een mede passagier).

NB. aanschafkosten, verzekeringskosten, belastingkosten en alle andere dingen die bij het houden van een auto komen hoef ik niet in mijn berekening mee te nemen aangezien ik uberhaupt al een auto nodig heb.

Lu Yeser, 04-04-2013 08:28 #1
Vandaag een treinkaartje moeten kopen, 2e klas voor een (auto)afstand van 13km. Prijs van het treinkaartje 3.20, dat komt op een km prijs van 0,24 per autokilometer. Ronduit belachelijk duur! Trein is alleen goedkoper als je alleen reist en geen auto voor de deur hebt staan, in alle andere gevallen is dezelfde rit met de auto goedkoper dan met de trein, en dan heb ik het nog helemaal niet over comfort, flexibiliteit en dat soort zaken.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 28-06-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 2
Schrijf mee!