InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Afschrijving op auto’s

Afschrijving op auto’s

Afschrijving op auto’s Eén van de slechtste investeringen die u kunt verrichten is het kopen van een auto. Vooral in het geval van een nieuwe auto. De afschrijving in de eerste jaren kost u duizenden euro’s per jaar. Auto’s zijn duur in aanschaf en onderhoud. De kosten voor brandstof, verzekering en belasting komen daar nog bovenop. Indien u een nieuwe auto koopt schrijft u met name de eerste jaren veel geld af. Dit afschrijvingsbedrag zou u moeten reserveren om na verloop van jaren weer een nieuwe auto aan te schaffen.

Verzekering

Indien u een nieuwe auto aanschaft is dat het ideale moment om uw lopende autoverzekering tegen het licht te houden. U gaat eerst de autopremie laten berekenen bij uw huidige verzekeraar en vervolgens gaat u deze premie vergelijking via het Internet met andere verzekeraars. Zeer waarschijnlijk kunt u hier tientallen euro’s per jaar mee besparen.

Meest waardevaste auto’s

Op de meest waardevaste auto’s schrijft u in de eerste 3,5 jaar meer dan de helft van de waarde af. Dit is gebleken uit een onderzoek in opdracht van Automotive. Dit onderzoek hebben zij laten uitvoeren door Autotelex. In dit onderzoek zijn ze uitgegaan van de waarde van nieuw aangeschafte auto’s na een periode van 42 maanden. Hierbij is er vanuit gegaan dat de auto’s in deze periode 100.000 kilometers hebben gereden. De meest waardevaste auto’s zijn:
  • Toyota Aygo afschrijving: 54%
  • Fiat 500 afschrijving: 54,1%
  • Peugeot 107 afschrijving: 54,2%

Voor een volledige top 10, zie: Opsomming.com

Minst waardevaste auto’s

Indien u een liefhebber bent van de grotere en duurdere auto’s krijgt u waarschijnlijk te maken met een hoge afschrijving. In het overzicht van de minst waardevaste auto’s treft u voornamelijk auto’s aan uit het duurdere segment. Op de minst waardevaste auto , de Hyundai Grandeur, schrijft u in een periode van 42 maanden bijna 75% af. Indien u uitgaan van een aanschafwaarde van € 46.000 schrijft u dus in 3,5 jaar € 34.270 af. De minst waardevaste auto’s zijn:
  • Hyundai Grandeur afschrijving: 74,5%
  • Cadillac STS afschrijving: 74,4%
  • Jaguar XJ afschrijving: 74,4%
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Automotive

Reageer op het artikel "Afschrijving op auto’s"

Infoteur: Juul
Laatste update: 04-06-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!