InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Auto gestolen, wat nu?

Auto gestolen, wat nu?

Elke 16 minuten wordt er in Nederland een auto gestolen. Dit zijn echt niet alleen de auto’s in de duurdere klassen of de nieuwe auto’s. Het zou dus ook u kunnen overkomen. Wat moet u doen op het moment dat uw auto gestolen is. Het dievengilde is creatief in het stelen van auto’s. Niet alleen ’s nachts worden auto’s opengebroken om het mee te nemen. Ook op klaarlichte dag kan het u overkomen en waar u bij staat. Zo ook bij een van de laatste trucs die bedacht zijn. U stapt in uw voertuig om weg te rijden van uw parkeerplaats. Nadat u uw auto heeft gestart ziet u een briefje onder de achterruit zitten. U stapt dus uit om dit briefje nader te bekijken. Ondertussen staat het dievengilde al klaar om in uw auto te springen terwijl u het briefje leest en direct weg te rijden met u auto.

Wat moet u doen als u ontdekt dat uw auto gestolen is:

Heterdaad?

Indien u ziet dat uw auto wordt gestolen of als dit op een manier gebeurt zoals hierboven beschreven is moet u uiteraard direct contact opnemen met 112. De pakkans is op het moment dat de dieven wegrijden nog vrij groot en de politie kan direct naar uw voertuig uitkijken.

Zo is een autobezitter eens geconfronteerd met het feit dat diens autosleutels werden gestolen uit de woning. Omdat het alarmsysteem van de woning afging en direct daarna de auto op de oprit werd gestart zag de bezitter dat de auto werd gestolen. Direct daarna werd de politie gebeld waardoor de betreffende dief slechts 30 kilometer heeft kunnen genieten van zijn laatste aanwinst.

Bel direct en meld uw voertuig aan bij het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV)

Dit bureau registreert alle gestolen voertuigen in Nederland, ook als uw voertuig zelf niet tegen het risico van diefstal is verzekerd. Door uw voertuig direct na ontdekking van de diefstal aan te melden vergroot u de kans dat de auto nog teruggevonden wordt. Tijd is hierbij wel degelijk van belang omdat nog steeds veel gestolen voertuigen zo snel mogelijk worden getransporteerd naar het buitenland (voornamelijk Polen, Wit-Rusland en Bulgarije.

Indien u belt is het verstandig de gegevens papieren van uw auto bij de hand te houden alsmede de verzekeringsgegevens. Ook is het verstandig hier aan te geven of uw voertuig nog bijzondere kenmerken had zoals bijvoorbeeld schade, stickers, een hanger aan uw achteruitkijkspiegel, een speciale kleur autogordels of een kinderstoeltje op de achterbank. Dit soort zaken kunnen allemaal bijdragen aan het terugvinden van uw auto.

Indien u dit liever heeft kunt u ook uw gestolen voertuig online melden via www.isgestolen.nl

Doe aangifte bij de politie

Doe dit altijd in de plaats waar uw voertuig gestolen is. Ook de politie zal u vragen naar uw kentekenbewijs. Houd dit dus bij de hand. Met deze aangifte zal een aantekening in het kentekenregister van de RDW worden geplaatst dat uw voertuig is gestolen. Door de aantekening in het kentekenregister zal ook de motorrijtuigbelasting worden geschorst.

Bel uw verzekeringsmaatschappij of tussenpersoon

Ook als u niet verzekerd bent tegen het risico van diefstal zal uw verzekeraar op de hoogte moeten worden gesteld van het feit dat uw auto gestolen is. Hierdoor heeft uw verzekeraar de gelegenheid het kenteken af te melden bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer en uw autoverzekering te schorsen. U hoeft dan ook geen premie meer te betalen voor uw auto.

Bent u zelf wel verzekerd tegen het risico van diefstal dan zal uw verzekeraar u om een schadeaangifteformulier en een kennisgeving van aangifte bij de politie vragen. Bovendien schakelt uw verzekeraar een expert in welke de waarde van uw voertuig zal bepalen en de kentekenbewijzen en sleutels van uw voertuig zal innemen.

De expert stuurt zijn rapport met stukken naar de verzekeraar. Deze zal pas 30 dagen na diefstal van het voertuig over kunnen gaan tot afwikkeling van de schade. Deze 30 dagen termijn is in de polis opgenomen omdat het voertuig nog kan worden teruggevonden. Gedurende deze periode heeft u overigens doorgaans wel recht op een dagvergoeding waarvan de hoogte is opgenomen in de voorwaarden van uw verzekering. Mocht u het oneens zijn met de waarde van het voertuig die de expert heeft bepaald dan kunt u een contra-expert in schakelen. Meer informatie over dit onderwerp vindt u in het artikel Verzekering en een geschil over de omvang van de schade

Indien uw voertuig binnen de 30 dagen periode wordt teruggevonden zult u het voertuig terugkrijgen. Uw verzekeraar zal, mits er dekking bestaat voor het risico van diefstal, de eventuele schade aan uw voertuig vergoeden. Wordt uw voertuig na de 30 dagen periode teruggevonden en heeft u al een uitkering van uw verzekeraar ontvangen, dan krijgt u doorgaans als eerste het recht om het voertuig alsnog terug te verkrijgen tegen terugbetaling van de door u ontvangen schade-uitkering. Het betreft hier echter een recht en geen plicht, als u bijvoorbeeld al een andere auto heeft gekocht waarmee u tevreden bent hoeft u niet op het voorstel in te gaan.

Neem contact op met uw leasemaatschappij

Indien u rijdt in een leaseauto dient u ook de leasemaatschappij op de hoogte te brengen van de diefstal van het voertuig. Dit voorkomt een aanslag op houderschapsbelasting.
© 2008 - 2014 Dsvh13, gepubliceerd in Auto (Auto en Vervoer) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Misdaad loont – grootschalige autodiefstalMisdaad loont – grootschalige autodiefstalAl zolang als de auto’s bestaan, worden ze gestolen. Toch heeft zich vooral de afgelopen jaren een flinke verandering la…
Autodiefstal: kun je autodiefstal voorkomen?Autodiefstal: kun je autodiefstal voorkomen?Autodiefstal, je hoort het steeds vaker. Maar kun je dan niets doen tegen autodiefstal? Het antwoord daarop is JA, allee…
Diefstal van inboedel uit uw autoDiefstal van inboedel uit uw autoHelaas komt het nog regelmatig voor, u komt terug bij uw auto en ziet dat er is ingebroken in uw auto. Naast de schade a…
Top 10 meest gestolen auto's in Nederland in 2012Top 10 meest gestolen auto's in Nederland in 2012In 2012 werden er 11.733 suto's gestolen. De Volkswagen Golf had de twijfelachtige eer om deze lijst als koploper aan te…
Autodiefstal voorkomenAutodiefstal voorkomenVooral relatief nieuwe auto’s zijn in trek bij autodiefstal. Autodieven hebben het met name gemunt op auto’s van het mer…

Reageer op het artikel "Auto gestolen, wat nu?"

Reacties

Muurmans, 17-05-2014 07:20 #7
Wat veel mensen niet weten is dat sommige verzekeraars niet zullen uitkeren als de auto binnen 30 dagen wel gevonden is, maar niet ter beschikking van verzekeringnemer is. Vele auto's verdwijnen naar het buitenland na diefstal. Als ze daar gevonden worden moeten ze via een juridische procedure vrijgegeven worden. Afhankelijk van het land waar de auto gevonden is kan dat zelfs enige jaren duren. Let dus op dat in je polisvoorwaarden staat dat de auto ter beschikking moet zijn voor verzekeringnemer.

Brigitta, 15-06-2012 13:49 #6
Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben eind vorig jaar een diefstal gehad van ons voertuig (voor de wet een auto, maar in werkelijkheid een motor met voor twee wielen en achter een) en hiervan aangifte gedaan en de verzekeraar ingelicht. De verzekeraar echter, blijft keer op keer nieuwe zgn. ongeregeldheden verzinnen en uiteindelijk weigeren ze tot uitkering over te gaan. Keer op keer kunnen wij deze verzinsels weerleggen maar uitkeren doen ze niet en voor de verzekeraar is de zaak hiermee af. Wij zitten met een schadepost van ongeveer EUR 20.000, - en zouden dit graag willen verhalen op de verzekeraar. Kunt u ons informeren bij wie of welke instantie wij terecht kunnen voor juridische hulp, want zelf komen wij niet verder. Uw antwoord zien wij met veel belangstelling tegemoet en danken u voor uw medewerking.
Met vriendelijke groeten,

Akina, 03-04-2012 17:50 #5
Onze auto is deze nacht gestolen in belgie te zandhoven.

het is een lichtgrijze golf 5(helemaal grijs gespoten) 5deurs met een deukje in de motorkap en voorbumper.

hij is ook verlaagd en heeft een sticker op de achterraam " jayden vw"
originele velgen en een rood-zwarte kinderstoel, wat heel opvallend is, is het lichte interieur.

Wat als ze met deze auto naar polen zijn, kan je er iets aan doen, neee! want onze volmaakte landjes, waar wij heel hard moeten werken en veel moetten betalen kan het nog niet eens! er moet iets gebeuren met autos die naar het buitenland gaan en waar ze zo de papieren kunnen veranderen, alsof het altijd hun wagen is geweest! er moet iets veranderen!

Huseyin, 28-11-2010 23:55 #4
Mijn autosleutels zijn afgelopen nacht gestolen uit mijn woning (Alsmede vele andere dingen zoals gouden sieraden). De dader heeft alsmede mijn deel 3 (overschrijfbewijs) meegenomen). Ik ben volledig casco verzekerd. Wat nu te doen? Ik zal dit sowieso door moeten geven aan mijn verzekeringsmaatschappij. Maar wat zullen zij dan zeggen? wat kan ik verwachten? Reactie infoteur, 25-12-2010
Uw autoverzekering biedt dekking tegen schade aan uw voertuig en bij diefstal van sleutels is hiervan geen sprake.

Om een diefstal te voorkomen bent u verplicht de sloten te laten vervangen, op grond van de polisvoorwaarden is hiervoor doorgaans geen vergoeding geregeld. Wel zullen veel verzekeraars zich op het standpunt stellen dat ook zij belang hebben bij het vervangen van de sloten (indien diefstal een gedekt risico is) en een deel van de kosten coulance halve vergoeden.

Hier gaat het spreekwoord niet geschoten is altijd mis volledig op.

My Haydary, 12-03-2009 21:13 #3
Afgelopen vrijdag is mijn auto, een Leon Topsport 150 van 2002 ook gestolen. Hiervoor had ik een goedkope auto die niet meer dan WA waard was, dus de verzekering zat ik ook zo over, wat nu blijkt heel stom van mij te zijn geweest.
Ik heb dus geen recht op vergoeding. Het was best wel een dure auto.
Ik hoorde van mijn buurman dat er misschien een mogelijk is om geheel of gedeeltelijk vergoeding te krijgen. Hij zei dat het misschien via de waarborgfonds of kalamiteitsfonds kon gebeuren, maar hij wist de precieze regeling niet.

Bestaat er zo een regeleing wel? zo ja, val ik ook daaronder?

De aangifte is gelijk bij de politie gedaan toen ik wist dat de auto gestolen was. Reactie infoteur, 13-03-2009
Het waarborgfonds vergoed alleen schade welke is onstaan door motorrijtuigen en dus niet door diefstal. Hiervan hoeft u geen enkele vergoeding te verwachten. Helaas is er ook geen andere instantie waar u dergelijke schade kunt verhalen.

Wat natuurlijk wel interessant is waar u uw autoverzekering sloot en aan wie u de wijziging doorgaf. Indien dit via een tussenpersoon was had deze u feitelijk bij de autowijziging moeten wijzen op de mogelijkheid van een beperkt casco of een volledig cascoverzekering (zogenaamde all risks verzekering) Indien de tussenpersoon dit heeft nagelaten is deze wellicht aansprakelijk, het is dan ook verstandig deze kwestie hier aan te kaarten.

Nabila Barrak, 27-10-2008 19:04 #2
Mijn auto is gestolen dicht bij mijn huis en ik heb naar mijn verzekering maatschappij gegaan om te vragen: wat kan ik WA verzekering, ik wil jullie vragen of er zijn ander oplossing om tegoed van auto te krijgen. Reactie infoteur, 27-10-2008
Indioen u alleen een WA verzekering sloot voor uw voertuig dan dekt deze slechts de schade die met uw voertuig aan derden wordt toegebracht. Schade aan uw eigen voertuig of diefstal van uw eigen voertuig valt hier niet onder. Ook is er geen andere mogelijkheid om de schade alsnog op een andere instantie te verhalen.

Het enige dat u kunt doen is ervoor zorgen dat er zo spoedig mogelijk aangifte wordt gedaan bij de politie in de hoop dat de auto wordt teruggevonden.

Veel sterkte!

Jenny, 27-10-2008 10:23 #1
In de straat hier staan meerdere auto's die hoogst waarschijnlijk gestolen zijn en hier achtergelaten om mij onduidelijke redenen. Wat me heel erg verbaast is dat ik nergens kan controleren of deze auto's ook echt gestolen zijn voordat ik de politie moet lastig vallen. De RVD schrijft zelfs dat dit is in verband met de wet op de privacy! Wiens privacy dan? Reactie infoteur, 27-10-2008
De privacy van iedereen. Op het moment dat een ieder kan natrekken welk voertuig van wie is zullen daar genoeg kwaadwillende mensen zijn die er misbruik van kunnen maken. Indien u een vermoeden heeft dat de voertuigen in uw straat gestolen zijn kunt u dit rustig doorgeven aan de politie, zij kunnen dit met een druk op de knop nagaan.

Infoteur: Dsvh13
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 7
Schrijf mee!