InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Autorijden met slippers of teenslippers

Autorijden met slippers of teenslippers

Autorijden met slippers of teenslippers U hebt het misschien wel eens gedaan op een warme zomerdag, autorijden met slippers. Dichte schoenen zijn op dit moment veel te warm, waardoor u met uw slippers de auto in stapt en wegrijdt. U vraagt zich misschien wel eens af of dit wel is toegestaan, veilig is en of u wel verzekerd bent, mocht u een ongeval krijgen. In Nederland is het in 2017 niet verboden, maar het kan u in andere landen wel een boete opleveren. Wanneer u met slippers een ongeval veroorzaakt, kan het zijn dat de verzekeringsmaatschappij alleen de schade van de tegenpartij vergoedt.

Wat zijn de gevaren van het rijden met (teen)slippers?

(Teen)slippers zitten niet stevig aan uw voet. Tijdens het autorijden, kan een slipper van uw voet afglijden en aan één van de pedalen blijven hangen. Hiernaast kunt u met een slipper ook van een pedaal afglijden. Deze gebeurtenissen kunnen ervoor zorgen dat u afgeleid raakt, waardoor u even niet op de weg let. Een ongeluk door afleiding is snel gebeurd. Het rijden met (teen)slippers zorgt hierdoor voor een groter risico op een ongeval dan het rijden met stevige schoenen.

Uit onderzoek van de universiteit van Leeds is naar voren gekomen dat u gemiddeld één tiende van een seconde verliest wanneer u met slippers van het gas- naar het rempedaal gaat. Verder is ook gebleken dat er drie procent minder remkracht aanwezig is bij het induwen van het rempedaal in vergelijking met stevige schoenen. Bij een snelheid van 90 kilometer per uur, zorgt dit ervoor dat uw remweg bij deze twee factoren ongeveer 7,5 meter langer wordt.

Advies Veilig Verkeer Nederland

Veilig Verkeer Nederland geeft aan dat het autorijden met slippers niet handig en onverstandig is. Toch wordt van het autorijden op teenslippers geen groot probleem gemaakt. Een te hoge snelheid en alcohol in het verkeer wordt door Veilig Verkeer Nederland als een veel groter probleem gezien.

Advies CBR

Het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR) geeft aan dat iemand veilig een auto moet kunnen bedienen. Wanneer iemand tijdens rijlessen slippers draagt en hij rijdt veilig dan is er volgens het CBR niets aan de hand. Bij onveilige situaties door het rijden met slippers, wordt er door het CBR ingegrepen. Het CBR adviseert wel om het uzelf niet moeilijk te maken en schoenen te dragen die lekker zitten.

Boete voor het autorijden met slippers

In Nederland en België krijgt u in 2017 geen boete als u rijdt met slippers. In Spanje en Frankrijk is het rijden met slippers echter wel verboden. Wanneer een agent u in 2017 betrapt met het autorijden op (teen)slippers, kunt u een boete krijgen van ruim negentig euro. Wees dus verstandig en trek bij het autorijden stevige schoenen aan. Onder stevige schoenen worden schoenen verstaan die niet snel van uw voet afglijden. Dit kunnen bijvoorbeeld schoenen zijn met veters of klittenband.

Verzekering

Wanneer u een ongeval veroorzaakt en op het moment van het veroorzaken slippers droeg, kan dit voor u grote financiële gevolgen hebben. Het autorijden met slippers zorgt ervoor dat de kans op een ongeval groter is. Om deze reden, vergoeden veel verzekeraars alleen de schade van de tegenpartij. De schade aan uw auto moet u zelf betalen, ook al bent u volledig casco verzekerd. Bent u benieuwd hoe dit bij uw verzekering is afgesloten, lees dan de polisvoorwaarden van uw autoverzekering door.

Wat te doen tegen warmte in de auto

Er zijn een aantal manieren om uw auto te koelen, waardoor u stevige schoenen kunt dragen in plaats van slippers.

Airco

U kunt de airco gebruiken om het in uw auto koeler te maken. Het beste kunt u de airco niet meteen vol aanzetten. Dit kan ervoor zorgen dat de motor van uw auto oververhit raakt.

Ramen open

Wanneer u geen airco heeft, kunt u de ramen van uw auto even openzetten. Voor een snel resultaat kunt u de ramen tegen elkaar open zetten, hierdoor is het snel koel in uw auto.

Tussenstop

Heeft u warme voeten en helpen de bovenstaande oplossingen niet, dan kunt u overwegen om een tussenstop te maken om even uw voeten te luchten. Doe dit op een veilige locatie, bijvoorbeeld bij een parkeerplaats.
© 2017 Thijs1993, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Teenslippers, niet voor elke dagLekker luchtig op een warme zomerdag, makkelijk in huis en op de camping en hygiënisch in het zwembad. Vele van ons slip…
Birkenstock slippers online kopen Waar moet je opletten?Birkenstock slippers en schoenen geven veel steun aan je voeten door hun speciale voetenbed. Deze slippers zijn dus goed…
Plakkies, de trendy en duurzame teenslippersPlakkies zijn de nieuwe trend in teenslippers. De teenslippers zijn trendy en extra bijzonder doordat ze van autobanden…
Airconditioning in de auto niet alleen 's zomers prettigAirconditioning in de auto niet alleen 's zomers prettigAirco in de auto is 's zomers erg prettig en omdat u fris achter het stuur zit bevordert het ook de veiligheid. Maar ook…
Zuinig autorijden: Nieuwe rijden vermindert verbruik benzineZuinig autorijden: Nieuwe rijden vermindert verbruik benzineEen auto kost veel geld, maar er zijn manieren waarmee je geld bespaart. Zo kan je een auto rijden die veel kilometers o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Free-Photos / Pixabay
  • https://www.metronieuws.nl/nieuws/rotterdam/2016/07/autorijden-met-slippers-aan-kan-hoop-geld-kosten
  • https://www.generali.nl/blog/onderweg/autorijden-met-slippers/
  • https://www.verzekervoordelig.nl/nieuws/autorijden-met-slippers-mag-dat.aspx
  • https://www.generali.nl/blog/onderweg/zo-blijft-het-koel-in-de-auto/

Reageer op het artikel "Autorijden met slippers of teenslippers"

Infoteur: Thijs1993
Gepubliceerd: 31-07-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!