InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Waarom de autoverzekeringspremies stijgen in 2017

Waarom de autoverzekeringspremies stijgen in 2017

2017 is binnen de verzekeringswereld het jaar van de forse stijging van de premies van autoverzekeringen. Per 1 januari 2017 stegen de premies flink en een half jaar later, op 1 juni 2017, stegen ze opnieuw bij de meeste autoverzekeringen. Verzekeraar Zelf.nl meldde dat de premie per de laatstgenoemde datum steeg met 6.6%. Centraal Beheer Achmea meldde in april 2017 al een prijsstijging van 10% op de WA-verzekering en 9% op de beperkt casco-verzekering.

Hoe zijn autoverzekeringspremies opgebouwd?

De autoverzekeringspremie die autobezitters betalen, is een optelsom van verschillende kosten- en belastingposten die de verzekeraars moeten dekken. De meest voor de hand liggende is de schadelast, die is onderverdeeld in letselschade en schade aan de auto. Bij het toenemen van deze kosten, zal de gemiddelde premie voor verzekerden stijgen omdat verzekeraars tenminste uit de kosten moeten komen. Daarnaast gelden er twee belastingen: de btw- en de assurantiebelasting. Beide stuwen de premies omhoog. Een per 1 januari 2015 geldende extra kostenpost voor verzekeraars zijn de regreskosten. Ten slotte zijn er een aantal persoonlijke factoren die meewegen bij de uiteindelijke premiehoogte voor de consument, namelijk woonplek, leeftijd, aantal schadevrije jaren en het aantal per jaar gereden kilometers.

Premiepeil te laag

Felle onderlinge concurrentie tussen verzekeraars leidde tot een premiepeil dat eigenlijk te laag was om de kosten te dekken. De Nederlandse Bank drong al sinds 2010 bij verzekeraars aan op een premieverhoging en vanaf 2016 wordt daar door steeds meer verzekeraars naar geluisterd. Gemiddeld kostte bijvoorbeeld een WA-verzekering €144 meer in december 2016 dan in december 2015, zo bleek uit onderzoek van autoverzekering.net.

De oude, lagere premies van voor 2016 voldoen niet meer omdat het aantal schadeclaims toeneemt. Daarnaast zijn verzekeraars meer en meer kwijt aan letselschade. Ook bevatten auto's steeds meer moderne techniek, die reparaties duurder maken. Nog een factor is klimaatverandering. Dit leidt tot meer voor auto's schadelijke weerseffecten zoals hagelbuien.

Belastingen

Volgens Leo de Boer, directeur Schade en Algemene Beleidszaken van het Verbond van Verzekeraars, spelen belastingverhogingen naast het bovenstaande een belangrijke rol bij de fikse premiestijgingen. De assurantiebelasting steeg namelijk van 7% in 2008 naar 21% van de premie in 2013. De staat ontvangt vanaf 2013 jaarlijks ongeveer €2.5 miljard aan assurantiebelasting. Tevens betaalt de verzekeraar bij het dekken van claims die schadeherstel aangaan, het standaard btw-tarief van 21%. De betaalde btw is niet geheel te verrekenen door de verzekeraar. Samen komt de belastingdruk op bijna een derde van de door consumenten betaalde premie.

Maar met alle bovengenoemde redenen is het verhaal nog niet compleet. De Boer wijst nog een reden aan voor de stijgende premies: de regreskosten. Regreskosten zijn in deze context kosten die door gemeentelijke overheden mogen worden verhaald op verzekeraars. De per 1 januari 2015 geldende Wet Maatschappelijke Ondersteuning laat gemeenten allerlei taken uitvoeren die voorheen door het Rijk georganiseerd werden. De door de gemeenten in te vorderen regreskosten staan hier tegenover. Bij het organiseren van de benodigde zorg voor bijvoorbeeld een letselschadeslachtoffer, schuift de gemeente de kosten hiervan af op de verzekering van de aansprakelijke partij. De regreskosten stijgen en vormen in 2017 ongeveer 17% van de €1.2 miljard aan letselschadelast van verzekeraars. De verzekeraars kunnen vervolgens weinig anders dan de kosten weer verhalen op automobilisten middels de aangehaalde premiestijgingen.

Woonplek

Tenslotte weegt woonplek behoorlijk mee bij de uiteindelijke premie en premiestijging die de consument moet betalen. Verschillen tussen regio's ontstaan omdat verzekeraars rekening houden met het aantal schadeclaims per gebied. Sommige gebieden hebben meer schadeclaims dan andere. Zo betaalt men in Den Haag in 2017 gemiddeld €31.75 per maand voor een WA, WA beperkt casco of Allrisk-verzekering en in Assen nog geen €24. Den Haag komt hiermee overigens als duurste uit de bus. Opmerkelijk is dat in Den Haag de premiestijging relatief laag is met 37% over januari 2017 tot en met juni 2017. Met dit percentage komt Den Haag niet in de top 5 van premiestijgingen per regio.
© 2017 Neiartikelen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkope autoverzekering 2012Goedkope autoverzekering 2012Welke autoverzekering kunt u het beste afsluiten? Het aanbod van verzekeringsmaatschappijen is groot. Wat zijn de laagst…
Verplichte autoverzekeringenVerplichte autoverzekeringenEr bestaan verschillende autoverzekeringen, welke je kunnen beschermen tegen de kosten van schade veroorzaakt door of aa…
Autoverzekering soorten, autoverzekeringen vergelijkenAutoverzekering soorten, autoverzekeringen vergelijkenEen autoverzekering afsluiten is niet eenvoudig. Welke soorten autoverzekeringen zijn er zoal? Er wordt veel aangeboden…
Welke autoverzekering?In Nederland is de autoverzekering verplicht. Jaarlijks lopen auto’s schade op. Met de autoverzekering kan die schade (v…
Online autoverzekering afsluitenOnline autoverzekering afsluitenIn de Europese Unie is een aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen verplicht, waarbij de bescherming van slach…
Bronnen en referenties
  • http://www.nieuwsbank.nl/inp/2017/06/02/H002.htm/Premies-autoverzekeringen-stijgen-verder 
  • http://www.ad.nl/den-haag/autoverzekering-het-duurste-in-den-haag~a661b2e83/ 
  • https://automotive-management.nl/nieuws/laatste-nieuws/schade/20401-de-boer-verzekeraarsverbond-autoverzekeringen-te-duur-door-belasting
  • http://www.topautoverzekeringen.nl/autoverzekeringen
  • https://www.hoyhoy.nl/blog/hoe-is-de-premie-van-uw-autoverzekering-opgebouwd/

Reageer op het artikel "Waarom de autoverzekeringspremies stijgen in 2017"

Infoteur: Neiartikelen
Gepubliceerd: 29-06-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!