InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Boete voorkomen door rekening te houden met hulpdiensten

Boete voorkomen door rekening te houden met hulpdiensten

Boete voorkomen door rekening te houden met hulpdiensten U hebt het misschien wel eens meegemaakt. U staat stil voor een verkeerslicht of u rijdt over een weg en ineens ziet u in uw binnenspiegel een politieauto, brandweerwagen of ambulance met optische en geluidssignalen aankomen. U besluit door rood te rijden en/of harder te gaan rijden, zodat het hulpverleningsvoertuig er makkelijker en sneller langs kan. Doordat u door rood bent gereden of de maximale snelheid heeft overschreden, ligt er enkele weken later een boete op uw deurmat. Is deze boete wel terecht en hoe had u deze boete kunnen voorkomen?

Ruimte maken voor hulpdiensten

Het blijkt dat veel mensen niet weten wat ze moeten doen als hulpdiensten willen passeren. Hierbij denken veel mensen dat ze zich op dit moment niet aan de verkeersregels hoeven te houden. In 2013 is een onderzoek uitgevoerd door het Instituut Fysieke Veiligheid. Aan dit onderzoek hebben 2100 automobilisten meegedaan. Ongeveer 73 procent van de ondervraagde automobilisten denkt dat een automobilist door rood mag rijden als hulpdiensten willen passeren. Ruim 53 procent denkt dat u harder mag rijden dan de toegestane snelheid. Het is echter zo dat u niet door rood mag rijden of harder mag rijden als hulpdiensten u willen passeren.

Het laten passeren van de hulpdiensten

Wanneer de hulpdiensten u willen passeren, is het belangrijk dat u zelf rustig blijft en niet in paniek raakt. Hierbij moet u geen onverwachte manoeuvres uit gaan halen zoals remmen, uitwijken naar het fietspad of door rood rijden. U brengt hiermee uzelf en andere weggebruikers in gevaar. Er is echter één uitzondering wanneer u door rood mag rijden. Dit is wanneer de politie of marechaussee hier aanwijzingen voor geeft.

Passeren bij verkeerslichten
Wanneer hulpdiensten u willen passeren, mag u niet door rood rijden. Als u dit wel doet, zorgt u voor een gevaarlijke situatie waarbij u uzelf en andere weggebruikers in gevaar brengt. U kunt er zelf voor zorgen dat u niet door rood hoeft te rijden. Dit kunt u doen door voldoende afstand te houden van de stopstreep of uw voorganger. Wanneer de hulpdiensten moeten passeren, heeft u voldoende ruimte om te manoeuvreren. U houdt voldoende afstand van uw voorganger als u de hele achterbumper van uw voorganger kunt zien.

Passeren op de snelweg
Wanneer de hulpdiensten u met spoed op de snelweg willen passeren, is het belangrijk dat u dezelfde snelheid blijft rijden en niet van rijstrook gaat wisselen. Als u op de rechterrijstrook rijdt, probeert u zoveel mogelijk rechts te rijden. Op de linkerrijstrook kunt u zoveel mogelijk links aanhouden, zodat het hulpverleningsvoertuig op de middenstrook kan rijden. De vluchtstrook moet u altijd vrijlaten, zodat de hulpdiensten deze bij een file kunnen gebruiken.

Passeren op enkelbaanswegen
Op de enkelbaanswegen is het voor een hulpverleningsvoertuig vaak lastig om te passeren. Blijf op een enkelbaansweg de maximumsnelheid rijden en maak indien mogelijk ruimte voor het hulpverleningsvoertuig. De ruimte kunt u maken door een vluchthaven of bushalte te zoeken. U kunt er ook voor kiezen om een afslag te nemen, zodat de hulpdiensten u kunnen passeren. Wanneer u een rotonde nadert, kunt u het beste een rondje rijden om het voorrangsvoertuig voor te laten gaan.

Bezwaar indienen tegen boete

U bent geflitst omdat u door rood bent gereden, terwijl er een hulpverleningsvoertuig met spoed naderde. Met de boete die u later hebt thuis gekregen bent u het oneens. Een boete kunt u proberen kwijt te schelden door bezwaar in te dienen bij de officier van justitie. Onderbouw uw bezwaar goed door uit te leggen waarom u door rood reed. Mogelijk is het hulpverleningsvoertuig dat u passeerde ook door rood gereden en kunt u dit vermelden bij uw bezwaar. De officier van justitie bepaalt uiteindelijk of de boete wordt kwijtgescholden. Om een risico op een boete te voorkomen en veel tijd te verliezen bij het indienen van een bezwaar, kunt u dus beter voor een rood verkeerslicht stoppen.

Waarschuwingssysteem Flister

Om rekening te kunnen houden met een naderend hulpverleningsvoertuig is in 2013 geëxperimenteerd met het waarschuwingssysteem Flister. De Flister is een radiozender die enkele honderden meters rondom het hulpverleningsvoertuig bereik heeft. Het waarschuwingssysteem kan op de geprogrammeerde zenders inbreken, en automobilisten waarschuwen dat er een hulpverleningsvoertuig met spoed aankomt. Het doel van de Flister is om de doorstroming van de hulpdiensten te verbeteren. Het waarschuwingssysteem zorgde voor wat problemen. Zo was het signaal ook in woningen te horen en hadden sommige radiozenders er moeite mee dat hun radioprogramma werd onderbroken. Later is hier een alternatief op gekomen, namelijk de sireneradar-app.

Sireneradar-app

De sireneradar kan uw downloaden op uw telefoon. De app waarschuwt u voor een naderend hulpverleningsvoertuig. Op het scherm ziet u een witte bewegende stip, die aangeeft waar het hulpverleningsvoertuig zich bevindt. De witte pijl op het scherm is de locatie waar u zich bevindt. Hiernaast wordt ook de afstand tot het hulpverleningsvoertuig weergegeven, zodat u een goede inschatting kunt maken wanneer het hulpverleningsvoertuig u gaat passeren. Voor een rood verkeerslicht kunt u ruim van tevoren rekening houden met een hulpverleningsvoertuig dat u mogelijk met spoed gaat passeren. U kunt hiermee de doorstroming voor de hulpdiensten verbeteren en wellicht een boete voor het negeren van een rood verkeerslicht voorkomen.
© 2017 Thijs1993, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Flister: waarschuwing per radio voor ambulanceDe Flister is een apparaat dat mensen op de weg via de radio waarschuwt dat er een ambulance of ander hulpverleningsvoer…
Verzuimboete & Vergrijpboete BelastingdienstVerzuimboete & Vergrijpboete BelastingdienstAls u te laat, onjuist of onvolledig aangifte doet, kan de Belastingdienst u een boete opleggen. De boetes zijn in 2011…
Hoogte bekeuringen 2011Hoogte bekeuringen 2011Als automobilist moet u bekeuringen incalculeren. Zelfs als u probeert om geen regel te overtreden, zult u zo nu en dan…
Bekeuringen en verkeersboetes in DuitslandBekeuringen en verkeersboetes in DuitslandWie in Duitsland geflitst wordt, bijvoorbeeld bij te hard rijden met de auto, vrachtwagen of motor, krijgt vrijwel zeker…
Bezwaar maken tegen verkeersboeteAls u het niet eens bent met een parkeerboete of andere verkeersboete (bekeuring) kunt u bezwaar maken door een bezwaars…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FsHH / Pixabay
  • http://www.bolswardsnieuwsblad.nl/nieuws/22561/flister-nieuw-waarschuwingssysteem-ambulances/
  • http://www.grootsneek.nl/2014/03/29/sirene-van-hulpdiensten-op-je-mobiel/
  • http://wetenschap.infonu.nl/techniek/65291-de-flister-waarschuwing-per-radio-voor-ambulance.html
  • http://www.omroepbrabant.nl/?news/190077962/Door+rood+rijden+voor+een+zwaailicht+Niet+doen!.aspx
  • https://www.ikwilvanmijnautoaf.nl/aktueel/sirenes-blauw-zwaailicht-en-nu
  • https://itunes.apple.com/nl/app/sireneradar/id840102683?mt=8

Reageer op het artikel "Boete voorkomen door rekening te houden met hulpdiensten"

Infoteur: Thijs1993
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!