InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > BPM-teruggave bij export van Uw gebruikte auto

BPM-teruggave bij export van Uw gebruikte auto

Steeds meer mensen kiezen ervoor om een gebruikte auto te importeren. Dit kan vaak tot een voordeel tot 40% leiden. Probleem bij de aanschaf van een auto in het buitenland is echter vaak inruil van Uw huidige auto. Die is namelijk door de BPM veel te duur voor een buitenlandse dealer. Daardoor bent U vaak genoodzaakt de auto particulier te verkopen in Nederland. Met de nieuwe regeling voor BPM-teruggaven van auto's, tenaamgesteld vanaf 16 oktober 2006 is dit probleem voor een deel opgelost.

BPM-teruggave. Voor welke auto?

BPM teruggave bij inruil of verkoop naar het buitenland is aan een aantal regels gebonden. De belangrijkste 2 zijn:
  • tenaamstelling dient vanaf 16 oktober 2006 te zijn
  • de regeling geldt alleen voor export naar andere EU-lidstaten, Noorwegen, Liechtenstein of Ijsland.

De tenaamstelling van Uw auto kunt U terugvinden op Uw kentekenbewijs. Daar ziet U aan de stempel de eerste dag van afgifte in Nederland. Is dit 15 oktober 2006, dan geldt de regel niet voor U. Zo strak wordt de grens getrokken. Auto's vóór 16 oktober 2006 kunt U dus wellicht nog steeds het beste verkopen of inruilen in Nederland.

Hoe bereken ik mijn voordeel?

Om Uw persoonlijke voordeel te berekenen, dient U de volgende gegevens bij de hand te houden:
  • datum eerste tenaamstelling
  • Bruto BPM-bedrag (staat ook op Uw kentekenbewijs deel 1a)
  • Afschrijvingstabel BPM van de fiscus

Wanneer U deze gegevens bij de hand heeft, kan het tellen beginnen. Het is overigens aan te raden om vooraf een redelijke inschatting te maken van het bedrag dat U voor Uw auto terugkrijgt in Nederland. Hiervoor zou U bijvoorbeeld de occasionwijzer van BOVAG kunnen raadplegen. Dit geeft slechts een indicatie, maar dan heeft U in ieder geval een startpunt. Nog beter is uiteraard als U reeds een aanbieding heeft van een Nederlandse dealer.

Stel we gaan uit van de volgende situatie. Uw huidige auto:
  • Mercedes Benz A150
  • Tenaamstelling 01-01-2007
  • Bruto BPM Eur. 5.500,-
  • Rest-BPM percentage 65,92% (per 05-04-2008)

Op basis van deze gegevens is de rest-BPM Eur. 3.625,60. In het kort betekent dat dat U van Uw Duitse dealer Eur. 3.625,- minder kunt ontvangen op de inruil van Uw auto om quitte te spelen. Elke Euro die U meer krijgt is meegenomen. Vergeet hierbij ook niet het voordeel op te tellen dat U heeft met de aankoop van Uw nieuwe auto in het buitenland!

U wilt Uw auto inruilen / exporteren. Wat moet U regelen?

Indien U Uw auto wilt inruilen of exporteren, dient U nog een aantal stappen te zetten om voor de teruggaaf in aanmerking te komen. Omdat de materie nog vrij nieuw is, is het raadzaam om eerst bij het RDW en de Belastingdienst na te gaan wat de exacte stappen zijn die U dient te ondernemen. Deze instanties zullen U verder helpen. Het hele proces is te omslachtig en te individueel om in dit artikel te beschrijven.

Conclusie

Daar waar men eerst, gezien de waarde van de auto, genoodzaakt was om Uw auto in Nederland in te ruilen, is dit met de komst van de nieuwe regel "teruggave BPM bij export" voor sommige voertuigen achterhaalt. Een auto vanaf 16 oktober 2006 inruilen in een ander EU-land, Noorwegen, Liechtenstein of Ijsland kan erg aantrekkelijk zijn. De regel geldt nu nog niet voor heel veel auto's en zal dus nog niet veel worden toegepast, dit wordt uiteraard steeds meer naarmate de tijd vordert en ook de "wat oudere" auto's in aanmerking komen voor deze regeling. Of er voordeel te behalen valt, is per geval verschillend. Het loont in ieder geval om verder te kijken dan de Nederlandse landsgrenzen.

Meer artikelen over auto's

Alles over auto's
© 2008 - 2014 Alex1911, gepubliceerd in Auto (Auto en Vervoer) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Carros, Autoweek, Top Gear, Autokampioen en Autovisie.
Gerelateerde artikelen
Voorlopige teruggave, verstandig of onverstandig?Voorlopige teruggave, verstandig of onverstandig?Indien de werkgever teveel belasting inhoudt op uw inkomen doordat u aftrekposten hebt, krijgt u de teveel betaalde bedr…
Voorlopige teruggave afschaffenVoorlopige teruggave afschaffenBelastingplichtigen die aftrekposten hebben, kunnen gebruik maken van de mogelijkheid om maandelijks een voorschot te kr…
Auto's exporteren naar het buitenlandEr worden in Nederland veel auto's naar het buitenland geëxporteerd. Nederland exporteerde in 2011 bijna vierhonderdduiz…
Sparen door voorlopige teruggave te verlagenSparen door voorlopige teruggave te verlagenVeel huizenbezitters maken gebruik van de voorlopige teruggave om maandelijks extra inkomen te genereren. Ze krijgen eig…
Auto importeren uit Duitsland goedkoperAuto importeren uit Duitsland goedkoperHet importeren van een auto uit Duitsland is goedkoper dan een occasion kopen in Nederland. Je hoeft namelijk niet de vo…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst RDW douane Mercedes Benz

Reageer op het artikel "BPM-teruggave bij export van Uw gebruikte auto"

Reactie

J. Pit, 11-03-2010 12:53 #1
Ik ben momenteel woonachtig in ghana en ben niet belastingplichtig in Nederland en ik wil een auto kopen in Nederland en die exporteren naar Ghana, met de bedoeling dat na het einde van mijn contract deze weer mee terug te nemen naar Nederland als zijnde behorend bij de verhuisboedel.
Vraag: Hoe kan ik vanuit Ghana een auto in Nederland laten exporteren, mag de verkoper van de auto zoiets voor mij regelen of moet ik dit persoonlijk doen?
Wat zijn de kosten om zoiets te doen, BTW en BPM hoe ik niet meer te voldoen?
Bij voorbaat dank voor u informatie.

Infoteur: Alex1911
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!