InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Toyota Prius, de Zuinige hybride auto van Toyota

Toyota Prius, de Zuinige hybride auto van Toyota

Kracht en precisie, visie en innovatie, verantwoordelijkheid en prestatie. Dit flitsende, in 2006 gelanceerde model van Toyota biedt het ons allemaal. De Toyota Prius, is dit de auto van de toekomst? En wat houd die hybride techniek nou eigenlijk in?

Toyota Prius

De Toyota Prius is de eerste auto in zijn klasse. De Prius is een hybride auto dat wil zeggen dat de auto op Elektriciteit en op Benzine werkt. De Toyota Prius is in augustus 2000 op de markt gebracht en sindsdien zijn er 1 miljoen auto’s verkocht. De Toyota Prius werkt met een slim computer systeem dat kiest tussen benzine of elektriciteit afhankelijk van de omstandigheden. Bij hoge snelheden neemt de benzine motor het over en word de accu opgeladen, bij het accelereren en lage snelheden word de elektromotor ingeschakeld tijdens het remmen wordt de accu ook opgeladen. De auto wordt gepresenteerd als schoonste hybride auto ter wereld, hij heeft slechts 10% uitstoot van schadelijke stoffen waardoor hij erg schoon is. Ook verbruikt de auto de helft minder benzine als normale auto’s.

Nieuwe technologie

De nieuwe Hybride auto van Toyota is een brok moderne techniek en is niet te vergelijken met de meeste conventionele auto's die op de Nederlandse wegen rijden. Deze moderne hybride-techniek heeft zo zijn voordelen, maar ook zijn nadelen. De voordelen zijn dat de Toyota Prius zuinig, geluidarm en goed voor het milieu is. De nadelen zijn dat de gebruikte techniek nog redelijk nieuw en bij een groot publiek redelijk onbekend is.

Verantwoord rijden

Door met de hybride Toyota Prius te rijden, is men zeer verantwoord bezig voor het milieu en het klimaat. Iedereen profiteert hiervan: bestuurders, toekomstige generaties en onze planeet. De Toyota Prius heeft de laagste CO2 uitstoot van alle auto’s, rijdt +- 1 op 20 en bij de aankoop van de auto krijgt de bestuurder ook nog is een milieusubsidie van 6000 euro.

Wat zijn de kosten van een Toyota Prius

De Toyota Prius is er in 3 standaard uitvoeringen: Hybrid Synergy Drive (Comfort, Tech, Business) variërend tussen de 25.095 en 30.303 euro. De auto is ook verkrijgbaar met meerdere fabrieksopties zoals: metallic lak, lederen bekleding en stoelverwarming.

Een aantal feiten op rij gezet:
  • een zeer zuinig verbruik (theoretisch 1 op 20 haalbaar)
  • zeer comfortabel
  • een automatische versnellingsbox
  • een hoog gadget gehalte
  • hybride techniek
  • topsnelheid van 170 km/h
  • hoge acceleratie, van 0 tot 100 in 10,9 seconden
  • 8 jaar fabrieksgarantie op de hybride techniek
© 2008 - 2017 Lucdejager, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.toyota.nl/cars/new_cars/prius/index.aspx

Reageer op het artikel "Toyota Prius, de Zuinige hybride auto van Toyota"

Infoteur: Lucdejager
Laatste update: 02-04-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!