InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Grappige auto's, pimp my brommobiel!

Grappige auto's, pimp my brommobiel!

Tegenwoordig is de brommobiel niet meer alleen maar een sloom voertuig met een stoffig imago, nee, het fenomeen brommobiel is heden ten dage ook geliefd bij de jeugd, die zien het als een hip en trendy voertuig waar men de nodige capriolen mee uit kan halen. Wat de moderne brommobiel tegenwoordig moet doorstaan is dan ook verbazingwekkend. De karretjes zijn vooral populair bij de Franse en de Italiaanse jeugd en dan in het bijzonder bij de wat meer kapitaalkrachtige kids want een beetje leuk opgepimpte voiture sans permis kost vaak wel een behoorlijk vermogen. Ontegenzeggelijk wordt in beide landen de brommobiel ook -meer dan bij ons- als een echte auto gezien en is het in de grote Franse en Italiaanse steden een statussymbool voor de jeugd.

Voor de kapitaalkrachtige Franse jeugd

De modieuze 'voiturette' verovert dan ook in hoog tempo de Franse en Italiaanse steden en Aixam speelt met de Aixam GTO handig in op de behoefte van de goed bemiddelde Franse jeugd om zich onderscheidend te profileren. De GTO is leverbaar in drie kleuren: rood, zilver en parelwit. De stoere body met grote spoiler voorop spreekt ongetwijfeld een jong publiek aan.

Optioneel zijn de GTO-belettering, carbonfiber interieuronderdelen en een aluminium vloer met traanplaatmotief. De tweecylinder motor van 400 cc levert het aanzienlijke vermogen van 5,4 Kw bij 3200 tr/mn en heeft een koppel van 14 Nm bij 2400 tr/mn.
Standaard zit er een nieuwste generatie multimediasysteem met Bluetooth intuïtieve interface met touchscreen in de Aixam GTO.

Status van een echte auto

Helemaal nieuw is het concept van de GTO niet, eerder al kwam Aixam met de Aixam GTI Coupé die werd gepresenteerd op de Parijse Salon de l'Automobile in 2012. In Frankrijk kent men de brommobiel toch veel meer de status van een echte auto toe dan bij ons waar deze wagentjes nogal eens geringschattend worden bekeken. De Fransen zien het meer als de ideale stadsauto.

Het voertuig kan in de drukke Franse en Italiaanse steden die in de spits vaak toch al geheel verstopt zitten goed meekomen in het verkeer en is populair in alle lagen van de bevolking. Met hippe wagentjes als de Aixam GTI Coupé wordt een hele nieuwe doelgroep aangesproken, de brommobiel werpt het bejaarde imago van zich af en wordt een speeltje voor de jeugd.

Succesvolle verkleiningen

Er zijn meer fabrikanten die handig inspelen op de wensen van de kids, neem bijvoorbeeld de Due Geko limited Edition van Microcar, een kleuterkloon van de Fiat 500 die werd verlaagd en verstijfd en standaard onder andere is uitgerust met een JBL audiosysteem, diverse opzichtige versieringen van interieur en exterieur, ledverlichting, rode remklauwen en een sportuitlaat.

Misschien bent u wel meer gecharmeerd van de Chatenet CH26 Sport Evo limited edition GT die een broertje heeft die nog meer op de Mini Cooper lijkt. U kunt ook kiezen voor de Ligier JS 50 en laat die nou weer verrassend veel lijken op een verkleinde versie van de Citroën DS3. Met deze opgetutte brommobielen heeft de jeugdige liefhebber een mooie basis om verder mee te tunen.

Mateloos populair

En dat gebeurt dan ook volop, in Frankrijk al in de jaren 80 van de vorige eeuw getuige de Aixam hieronder. Ernaast een product dat getuned werd in ons eigen land en daarnaast het troeteldier van de Franse adolescent, een Chatenet Barooder voorzien van een fraaie metallic laklaag en extra brede sloffen poserend op de Meeting van Sin le Noble, een groot Frans tuningfestival.

Het merk Chatenet is hier nauwelijks bekend terwijl het in Frankrijk mateloos populair is, Chatenet is zelfs een van de grote autoproducenten van het land. En het is waar, Chatenet maakt fraaie brommobielen, door de Fransen zo liefkozend voiturettes genoemd. Deze voiturettes hebben vaak standaard alle opties die we ook in gewone auto's aantreffen zoals airco en navigatie.

Onbegrensd aantal speakers

De echte liefhebbers tunen hun schatje zelf, voor het tunen van een brommobiel zijn niet of nauwelijks standaard kits te koop, het komt dan ook aan op handigheid en vakkennis om goed passende onderdelen te vervaardigen. Het materiaal dat hierbij het meest voor de hand ligt is polyester glasvezel dat in een mal gevormd wordt. Ook het spuitwerk vereist de nodige vakkennis. Aanpassingen aan het interieur zijn vaak wat eenvoudiger uit te voeren, dat neemt niet weg dat hier veel tijd, moeite en geld aan gespendeerd wordt. Naast bijzondere verlichting is een hypermoderne geluidsinstallatie een must, krachtige versterkers met zowel een onbegrensd aantal speakers als volume. De basspeakers vullen vaak de hele achtersteven van het karretje.

Licht in de duisternis

Menig liefhebber van de opgeleukte brommobiel besteedt ook de nodige aandacht aan de verlichting. Zo worden de standaard koplampen en achterlichten vaak vervangen door sjiekere exemplaren, bijvoorbeeld armaturen met helder glas en gekleurde lampen erin. Mistlampen in de voorspoiler mogen natuurlijk ook niet ontbreken, net als bijzondere interieurverlichting.

Maar het ultieme genot schuilt hem vanzelfsprekend in de neonbodemverlichting aan de onderzijde van de wagen, bij voorkeur in het blauw, pas dan maak je het echt helemaal bij je matties. In hoeverre dat blauwe of soms ook rode licht binnen en buiten is toegestaan door de Franse of Italiaanse wetgever is ons niet duidelijk geworden, in Nederland mag het in ieder geval niet.

Amerikaanse invloeden

Amerika dient bij het tunen regelmatig als inspiratiebron, zo zien we hier een Ligier Fusion, een Unidentified Riding Object met verwijzingen naar UFO's en Area 51, de militaire basis van de Amerikaanse luchtmacht in de Nevadawoestijn die een obscure reputatie geniet. Op de andere zijde van dit geheimzinnige voertuig is een voorstelling met vliegende schotels aangebracht.

Ernaast een Ligier Nova 500 die ook een aantal spectaculaire veranderingen heeft ondergaan. Daarnaast een Aixam Scouty-R, van zichzelf al een leuk autootje maar met deze bodykit met side-skirts en frontspoiler wordt het een wel heel imposant voertuig. Dankzij de hydraulische dempers met niveauregeling zakt de wagen bij stilstand net als de Ligier een heel stuk door zijn veren.

Wilde westen

Dergelijke veersystemen zien we ook vaak bij Amerikaanse custom-made hotrods en daarmee scharen deze kleuters zich onder de grote jongens, ze zijn dan ook door professionele tuningbedrijven omgebouwd. Deze JDM hieronder is door een particulier geheel in de sfeer van het wilde westen opgetuigd en is rondom voorzien van fraai airbrushwerk met indianenvoorstellingen.

Ook het interieur heeft een metamorfose ondergaan en is volledig in indianensfeer met talrijke relikwieën, snuisterijen en rituele voorwerpen. Als we de achterklep openen stuiten we op een enorme boombox als een soort altaar met daarvoor en erop een aantal indianenfiguren. Aan het plafond hangen dierenvellen. Het is een beetje 'over de top' allemaal maar toch ook wel grappig.

Bosozoku-stijl, nog extremer

Heeft u wel eens van de Bosozoku-stijl gehoord? De term slaat op een lid van een Japanse bende gekenmerkt door afwijkend gedrag, een opzichtige stijl die we ook op een auto of motorfiets toe kunnen passen. Deze excentrieke levensstijl die een klein aantal volgelingen kent buiten Japan hanteert bepaalde codes die we allemaal terug kunnen vinden op deze Engelse Aixam.

Zo zien we een extreem negatief camber, een metershoge dubbele uitlaat, een speciale oliekoeler op de voorzijde, een extra grote spoiler daaronder en niet te vergeten de opvallende kleurstelling. Het interieur heeft ook de nodige aanpassingen ondergaan en wordt gesierd door rituele voorwerpen die horen bij deze Japanse gangstercultus die blijkbaar ook Engelse liefhebbers kent.

Snelste brommobiel ter wereld

Echt spannend wordt het pas wanneer we onze brommobiel ombouwen tot een soort van racekart. We stoppen er een 600 cc Yamaha R6 4-cylinder 16 kleppen motor in van een slordige 130 Pk die de achterwielen aandrijft en die we door kunnen trekken tot maar liefst 16.000 toeren, topsnelheid onbekend... Een paar flinke sloffen eronder, degelijke oordopjes in en go!

Als we dan nagaan dat dit karretje niet meer dan 350 kilo weegt kunt u zich misschien voorstellen dat de snelheden die hiermee bereikt kunnen worden ongekend zijn voor de gemiddelde brommobielbestuurder. Het spreekt vanzelf dat we hier niet meer de openbare weg mee op mogen, de foto's zijn dan ook genomen op het bochtige circuit van Turckheim in de Franse Elzas.

Rinspeed Dock & Go, zoemmobiel van de toekomst

De immer creatieve constructeurs van het trendsettende Zwitserse merk Rinspeed gunnen ons een kijkje in de toekomst van het moderne stadsverkeer met een combinatie die elke brommobielliefhebber zal doen watertanden, de Rinspeed Dock en Go. Eigenlijk is dit elektrisch aangedreven voertuig een volwaardige auto, hij kan echter ook worden begrensd op 45 km/uur.

Op die manier beschikken we over een brommobiel, ehh... zoemmobiel die zijn weerga niet kent. Het Smart-achtige autootje bestaat uit twee delen die naar believen naadloos kunnen worden samengevoegd. Het nadeel van de kleine brommobiel met zijn beperkte bagageruimte wordt hiermee doeltreffend opgelost maar de grotere bagageruimte is niet het enige voordeel.

De in de aanhanger aanwezige accu's vergroten de actieradius aanzienlijk en aangezien er ook nog eens op elk wiel een extra elektromotor gemonteerd is kan de Rinspeed Dock & Go bij gebruik als volwaardige auto daardoor een topsnelheid van 145 km/uur bereiken. Met deze creatie ontmoeten brom-, nee, zoemmobiel en kleine auto elkaar op verrassend innovatieve wijze!

Lees verder

© 2015 - 2017 Fijnesteyn, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De brommobiel, een mogelijk alternatief voor de autoAl sinds 1995 is de brommobiel in ons land verkrijgbaar, maar het heeft best lang geduurd voordat men dit vervoersmiddel…
Cursus theorie voor het rijexamen: 2. VoertuigenIn deel twee van deze cursus kom je meer te weten over verschillende soorten voertuigen die aan het verkeer deelnemen. J…
Goedkope zuinige auto'sGoedkope zuinige auto'sEen gloednieuwe, zuinige auto hoeft niet altijd onbetaalbaar te zijn. Belastingvrije, zuinige auto’s zijn al op de markt…
Scootmobiel, canta of een brommobielMensen die wat ouder worden krijgen vaak te maken met problemen met de mobilitiet, of mensen met een handicap, men kan m…
Het nieuwe bromfietsrijbewijs 2010: ook praktijkexamen doenHet nieuwe bromfietsrijbewijs 2010: ook praktijkexamen doenHet nieuwe bromfietsrijbewijs 2010 schrijft voor dat mensen ook praktijkexamen moeten doen om op een bromfiets, snorfiet…
Bronnen en referenties
  • Barryboys.co.uk
  • Bestlineconceptcar.skyrock.com
  • Caradisiac.com
  • Commons.wikimedia.org
  • Forum-tunix.com
  • Gathering.tweakers.net
  • Leicht-kfz-schippers.de
  • Loxlee-loves-engines.com
  • Microcar.it
  • News.autoplus.fr
  • Pifauto.com
  • Toutpourminer.fr
  • Tuningzone.it
  • Tuxboard.com
  • Videoconcept.com
  • Voitureelectrique.net
  • 1001sentiers.fr

Reageer op het artikel "Grappige auto's, pimp my brommobiel!"

Infoteur: Fijnesteyn
Gepubliceerd: 17-08-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Grappige auto's
Schrijf mee!