InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De historie van Dacia

De historie van Dacia

De historie van Dacia Dacia is een Roemeens automerk dat pas sinds enkele jaren buiten Roemenië bij het grote publiek bekendheid heeft verworven. Dacia is van oudsher mateloos populair in moederland Roemenië. Het merk is daar als een nationaal symbool. Buiten Roemenië had Dacia niets te zoeken. Dat veranderde toen Renault het merk in 1999 overnam. Sinds 2005 is Dacia ook buiten Roemenië vertegenwoordigd.

Het Roemeense Dacia

De Dacia Logan 1300: een in licentie gebouwde Renault 12. / Bron: Dacia24.de / Wikimedia CommonsDe Dacia Logan 1300: een in licentie gebouwde Renault 12. / Bron: Dacia24.de / Wikimedia Commons
Dacia is opgericht in 1968 en begon enkele jaren later met de productie van de 1300. De Dacia 1300 is een in licentie van Renault gebouwde Renault 12. Tot aan 2004 produceerde Dacia de 1300 in allerlei vormen: als bekende sedan maar ook als pick-up en bestelauto. Dacia was de volksauto van Roemenië en onlosmakelijk verbonden met het toenmalige in het land heersende communisme.

De komst van Renault: het West-Europese Dacia

Renault had reeds banden met Dacia, immers: hun Renault 12 werd in licentie door de Roemenen geproduceerd. Renault zag op de West-Europese markt een toenemende vraag naar goedkope auto's, in een tijdperk waarin auto's juist alleen maar duurder werden. Renault had plannen met Dacia. De Fransen kochten het merk over in 1999 en begonnen met de ontwikkeling van een budgetauto voor het westen: de Logan. Die Logan kwam er in 2005. Het was een eenvoudige, maar volwaardige sedan. De auto teerde op Renault techniek (onder andere een onderstel en veel techniek van de vorige generatie Clio) en bood erg veel waar voor zijn geld. De Dacia Logan is een auto zonder poespas, maar biedt erg veel waar voor zijn geld, met name op het gebied van ruimte. Voor de prijs van een kleine stadsauto als een Citroën C1 of Fiat Panda, koopt men ook een Dacia Logan. Het concept sloeg aan: er bleek wel degelijk een markt in West-Europa voor een auto voor mensen die wel een gezinswagen nodig hebben, maar er doorgaans geen één kunnen betalen. Het concept sloeg zelfs zo goed aan dat Dacia in 2007 met een tweede variant kwam: de Logan MCV. Een stationwagon die als vijf- of zevenzitter kan worden besteld en een zee aan ruimte biedt. Ook met de Logan MCV snoept Dacia klanten weg bij merken die voor veel meer geld een vergelijkbare auto aanbieden.

Om het merk te promoten is in Nederland zelfs een raceklasse met Dacia's opgezet: de Dacia Logan Cup rijdt lange afstandsraces en komt uit in een veld met ondere andere Seat Ibiza's en Volkswagen Golfs.
© 2008 - 2017 Autorating, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De historie van Dacia"

Reactie

Sjoerd, 14-01-2010 16:54 #1
De geschiedenis van Dacia kwam ook regelmatig langs op http://www.dacialoganmcv.nl/. Een van de weinige automerken waar we niet zo veel van weten en dus heel interessant. Goed om te zien dat die geschiedenis ook hier een plaatsje heeft gekregen.!

Infoteur: Autorating
Gepubliceerd: 26-02-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!