De Jaguar E-type

Prachtige ronde vormen, schitterende verhoudingen en een fantastische rij-ervaring. En dat alles bij een auto die al in 1961 gepresenteerd is. Niet alleen nú is de auto nog een oogverblindende verschijning, maar bij de introductie in maart van 1961 was iedereen gelijk verliefd op de Jaguar E-type. Met zijn ranke verschijning wilde iedereen er in gezien worden en ook zijn rijgedrag en prestaties maakten het een begeerlijke auto. Het was na zijn introductie namelijk gelijk één van de snelste auto’s van dat moment. Dat betekende een topsnelheid van 240 km/h door de 265 paardenkrachten! Omdat de prijs onder het niveau lag van de concurrerende Ferrari’s en de prestaties daar niet veel voor onder deden, werden er erg veel E-types verkocht: een kleine 73.000 stuks in 14 jaar tijd! De Jaguar E-type is gebouwd van 1961 tot en met 1974 en heeft drie officiële generaties gehad. Daarnaast zijn er enkele Limited Editions gemaakt, welke gebruikt werden voor de racerij. In de vroege jaren 60 betekende de E-type een revolutie in ontwerp, prestaties en rijgedrag van personenwagens. De verschillende modellen gaan door het leven als Serie 1, Serie 2 en Serie 3, waarbij er ook nog een Serie 1,5 is. Deze auto was een facelift van de Serie 1.

Serie 1

De Serie 1 Jaguar E-type is de Jaguar E-type zoals de meeste mensen hem kennen. De auto werd op 15 maart 1961 op de Autosalon van Genève voorgesteld. De betreffende E-type die tentoongesteld werd, was na een race tegen de klok vanuit Coventry naar Genève, nét op tijd bij de Jaguar stand. Gelukkig, want de auto was een grote publiekstrekker en sloeg in als een bom.

De Serie 1 was beschikbaar als convertible (‘OTS, Open Two Seater ‘) en als coupe (‘FHC, Fixed Head Coupe’). De auto was beschikbaar met een 3,8 liter zes-in-lijn met 265 pk en had een stalen monocoque als carrosserie. Bijzonder ook voor die tijd waren de onafhankelijke wielophanging en de bekrachtigde schijfremmen rondom. In 1964 werd de auto beschikbaar met een doorontwikkeling van de 3.8 liter motor, namelijk de 4.2 liter zes-cilinder. De auto had dezelfde specificaties maar was fijner om te rijden, wat kwam door het koppel dat eerder beschikbaar was en door de nieuwere versnellingsbak. Ook werden er sinds toen comfortabelere stoelen geleverd dan in de eerste versies van de E-type. In 1966 kon de klant ook kiezen voor een ‘verlengde’ E-Type, de 2+2 coupe. Deze had een verlengde wielbasis en daardoor ook een ruimer interieur.

De Serie 1 werd in 1966 vervangen door een ‘tussenserie’, de Serie 1,5. Deze auto was als het ware een kleine facelift ten opzichte van de Serie 1. Een aantal kleine dingen werden vervangen maar de auto bleef grotendeels hetzelfde. Dit gold niet voor de fraaie koplampen, welke bij de Serie 1 afgedekt waren met glazen afdekkappen. Deze werden onder druk van de Amerikaanse regelgeving vervangen bij de Serie 1,5 door koplampen zonder deze afdekkappen. Dit kwam door de kans dat deze afdekkappen zouden beslaan, wat tot gevaarlijke situaties zou kunnen leiden.

Serie 2

In 1968 werd de Serie 1,5 vervangen door de Serie 2. Door een strengere regelgeving vanuit Amerika moesten de bumpers van de E-type meer omhoog geplaatst worden. Dit zorgde ervoor dat de achterlichtunits en richtingaanwijzers ook verplaatst moesten worden. Deze vonden hun plek onder de bumper in plaats van er boven. Daarnaast werden de motor, de remmen en de koeling verbeterd bij de nieuwe E-type en werd ook het interieur licht veranderd. De klant kon voor 2 nieuwe opties kiezen op de auto: airco en stuurbekrachtiging.

Serie 3

De Serie 3 kwam in 1971 op de markt en kreeg de beschikking over een nieuwe motor: de 5,3 liter V12 van Jaguar, welke zorgde voor 276 pk. Bovendien werd stuurbekrachtiging standaard en volgden er een aantal uiterlijke wijzigingen. Zo waren de wielkasten bijvoorbeeld uitgeklopt en werd de grille verchroomd. Belangrijk was verder ook dat de ‘korte’ coupé niet meer gemaakt werd. Men kon enkel kiezen tussen de convertible en de 2+2 coupé. In 1974 ten slotte viel het doek voor deze prachtige auto en werd hij in 1975 opgevolgd door de Jaguar XJ-S.

Limited Editions

Low Drag Coupé (1962)

De Low Drag Coupé was als het ware een experiment van Jaguar. De auto werd vlak na de introductie van de E-type bedacht. Jaguar wilde namelijk experimenteren of ze met de nieuwe techniek van de E-type een auto konden maken die meer leek op de spirituele voorvader van de E-type, de Jaguar D-type. De D-type was een pure racewagen en daarom was de E-type Low Drag Coupé ook meer racewagen dan personenwagen. Ondanks het lichte aluminium chassis (in plaats van het stalen chassis bij de ‘normale’ E-type) en de verbeterde 3.8 liter motor kon de Low Drag Coupe niet mee met de concurrerende racewagens en daarom bleef het beperkt bij 1 exemplaar.

Lightweight E-type(1963, 2014)

De Lightweight E-type zou gezien kunnen worden als de opvolger van de Low Drag Coupe. Echter werd deze auto alleen geleverd in convertible (afgezien van 1 coupé). Van deze auto werden 12 stuks gemaakt. Net als de Low Drag Coupe werd er een volledig aluminium chassis toegepast, samen met een lichter en sneller gemaakte 3,8 liter motor.

Destijds was het de bedoeling om 18 van deze sportwagens te produceren. Bij nummer 12 hield het uiteindelijk op, waarna Jaguar’s Heritage Business gedeelte in 2014 besloot om de overige 8 te gaan bouwen. Deze 8 worden precies zo gemaakt als de oorspronkelijke specificaties en worden geleverd aan een aantal bevoorrechte personen.

Waarderingen

De E-type was een groot succes en dat wordt nog steeds onderkend. Velen noemen het de mooiste auto van de afgelopen eeuw en daarom zijn er ook al verschillende prijzen in handen van de E-type gevallen. Zo staat de auto op nummer 1 van de lijst van ‘Top Sports cars of the 1960s’, uitgeroepen door Sports Car International Magazine. In 2008 is de E-type bovendien bovenaan geëindigd bij een online enquête van The Daily Telegraph voor de 100 mooiste auto’s ooit. Tijdens de onthulling sprak Enzo Ferrari zelfs van “The most beautiful car ever made”.

© 2015 - 2024 Strevre, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Televisieserie Go Diego GoGo Diego Go is een tekenfilmserie die gaat over Diego een jongen van 8 jaar. Met zijn beste vriend Baby Jaguar beleeft h…
De jaguar, koning van de jungleDe jaguar is de grootste katachtige van het Amerikaanse continent. De jaguar is zeldzaam en leeft solitair. Een geweldig…
Jaguar XJS occasionDe illustere Jaguar XJ-S (en na 1991 XJS) is een ware adellijke occasion. Met deze auto kun je zowel rustig toeren als o…
Jaguar: leefwijze, voortplanting en leefomgevingJaguar: leefwijze, voortplanting en leefomgevingDe jaguar is katachtige die voorkomt In Midden- en Zuid-Amerika. Door de pels lijkt het erg op de luipaard maar de jagua…
Auto met meer dan vijf zitplaatsen: welke opties heb je?Heb je een groot gezin, of moet je om een andere reden regelmatig met veel mensen op weg, dan heb je de nodige ruimte no…
Bronnen en referenties
  • http://cortonville.com/buitengewoon-begeerlijke-bakken-jaguar-e-type/
  • http://www.bloemendaalcs.nl/
  • Wikipedia
Strevre (5 artikelen)
Gepubliceerd: 04-02-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.