Brandstof besparen met een ECU reset

Brandstof besparen met een ECU reset Autorijden kost geld en één van de grootste kostenposten is de brandstof. Nu zijn er brandstoffen die het verbruik verminderen, tips om zuiniger te rijden zoals het “nieuwe rijden” en talloze mechanische oplossingen die pretenderen het verbruik drastisch te verminderen. Heb je het idee dat je auto meer brandstof is gaan verbruiken dan voorheen, ruik je een benzinelucht vlak na het starten of vind je de motor iets te hoog in de toeren lopen. De kans is groot dat de ECU van de auto “verkeerd” is ingeregeld. Een oplossing voor dit probleem, die je zelf binnen 10 minuten kunt uitvoeren, zonder enige kennis van techniek en zonder een Euro uit te hoeven geven is het resetten van de boordcomputer ofwel de ECU.

Slimme(re) auto's

Tegenwoordig zitten auto’s bomvol met elektronische en mechanische toepassingen om het rijden zo goedkoop, zuinig, en milieuvriendelijk mogelijk te maken. Een boordcomputer of ECU (Electronic Control Unit) houdt constant bij hoeveel brandstof er bij verschillende omstandigheden moet worden ingespoten om de motor zo efficiënt mogelijk te laten draaien. Dit in tegenstelling tot de auto’s van vroeger, toen één en ander voornamelijk gebaseerd was op de mechaniek. Afstellen van een motor gebeurde door het instellen van de carburateur en de ontsteking, instellingen die zeer gevoelig en afhankelijk waren van de wensen van de automobilist en het steeds veranderende weer. Voor een optimaal draaiende motor was het nodig deze instellingen regelmatig bij te stellen.

Over de ecu

Je auto is voorzien van een ECU of motormanagement systeem dat constant aan het rekenen is hoeveel brandstof er aangevoerd moet worden. In een notendop omschreven werkt dit aan de hand van de hoeveelheid gas die er gegeven wordt, hoeveel lucht en met welke temperatuur er de motor ingaat enzovoort. Het spreekt voor zich dat de belasting van de auto een grote rol speelt in het geheel. Als het gewicht van de auto toeneemt moet er meer brandstof worden gebruikt om snelheid op te bouwen en trekkracht te genereren. De ECU is een zelflerend computertje, een voordeel hiervan is dat op deze manier de instellingen automatisch worden aangepast aan de behoefte van de motor. Een nadeel van deze ECU is dat ze niet zelf aflerend is en kan het voorkomen dat deze na verloop van tijd of intensief gebruik, blijft hangen in een instelling waarbij er teveel brandstof wordt ingespoten(te rijk mengsel) en de auto dus teveel verbruikt terwijl dat helemaal niet nodig is.

Welke auto's zijn geschikt

Alle auto’s die voorzien zijn van een ECU zijn vanzelfsprekend geschikt voor een reset. Hybride auto’s echter, uitgerust met benzinemotor en elektrische aandrijving, kunnen niet zonder meer gereset worden omdat manipuleren van deze boordcomputers een erg complexe aangelegenheid is. Het gaat niet zozeer om het model auto welke ervoor zorgt dat het brandstof gebruik met de tijd meer en meer toeneemt maar vooral om hoe de bestuurder met de auto omgaat. Als één van de volgende punten je bekend voorkomt, blijf dan vooral lezen;
  • Je rijdt regelmatig met een aanhanger.
  • De caravan gaat mee op vakantie.
  • Je rijdt voornamelijk korte stukjes.
  • De auto wordt regelmatig volgeladen.
  • Als de kans zich voordoet geef je flink gas op de snelweg, met name lange stukken op vol vermogen.
  • Je hebt een tweedehands auto aangeschaft en vind hem toch wel vrij dorstig.
  • De bougies of het luchtfilter zijn onlangs vervangen

De ECU resetten

De ECU kan gereset worden, dat zorgt ervoor dat de instellingen terug gaan naar de dag dat de auto de fabriek uitreed. Dit werkt op een vrij eenvoudige manier en is door iedereen uit te voeren;
  • Open de motorkap.
  • Haal de plus en min pool van de accu.
  • Trap het rempedaal voor een tiental seconden in om de reststroom uit het systeem te leiden
  • Wacht 5 minuten.
  • Sluit de accu weer aan.

De ECU staat nu weer ingesteld op de fabrieksinstelling en zal weer beginnen met aanleren. Geef dit even de tijd en hou rekening met een ander rijgedrag dan je gewend bent van de auto. Je begint hoogstwaarschijnlijk vanaf dit moment brandstof te besparen. Om teveel verbruik in de toekomst te voorkomen, reset de ECU vaker. Na de vakantie als de caravan weer is gestald of na een dag heen en weer rijden met een zwaarbeladen aanhanger bijvoorbeeld.
© 2015 - 2024 Antonie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Playstation 3 resetten (FAT model)Playstation 3 resetten (FAT model)De playstation 3 is een duur apparaat en het is erg vervelend als het apparaat het niet meer naar behoren functioneert.…
Het Nieuwe Rijden: Hoe rijd ik goedkoper en milieubewust?Wat is Het Nieuwe Rijden nou precies? Goedkoper of anders autorijden? Zuiniger of meer milieubewust rijden? Of allemaal…
Kiezen voor diesel of benzine?Kiezen voor diesel of benzine?Voor sommige mensen is het rijden in een auto met benzinemotor voordeliger dan een auto met een dieselmotor, terwijl dit…
Benzine besparen met de zuinigste manier van autorijdenMet de alsmaar stijgende brandstofkosten wordt autorijden voor veel mensen een steeds grotere en onaangename kostenpost.…

Auto met meer dan vijf zitplaatsen: welke opties heb je?Heb je een groot gezin, of moet je om een andere reden regelmatig met veel mensen op weg, dan heb je de nodige ruimte no…
Hoe verleng je de levensduur van je auto?Hoe verleng je de levensduur van je auto?Autorijden is een kostbare aangelegenheid. Verzekering, wegenbelasting en brandstof zijn kostenposten die flink kunnen o…
Bronnen en referenties
  • Subaru Youngtimers Community, www.subaru-youngtimers.nl , geraadpleegd 25-01-2015
Reacties

F. Kool, 28-01-2018
Van af welk jaar zijn er ECU's geïnstalleerd? 1995 ook al? Reactie infoteur, 29-01-2018
Beste,
ECU's worden al sinds de jaren 70 toegepast.

Jeffrey, 10-03-2015
Naar mijn weten zijn de meeste ECU's zelflerend (niet alleen na een reset) en is dit niet nodig tenzij er foutcodes uit het systeem moeten worden gewist waardoor de het systeem in "noodloop" blijft draaien. Reactie infoteur, 10-03-2015
Zelflerend klopt, zelfaflerend niet. Zolang een mengsel te rijk is zal de ecu deze niet armer afstellen.

Antonie (6 artikelen)
Laatste update: 22-05-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.