InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Auto op gas: Kosten, verschillen en nadelen van lpg rijden

Auto op gas: Kosten, verschillen en nadelen van lpg rijden

Brandstofkeuze blijft een veel besproken onderwerp. Je hebt de keuze uit benzine, diesel en LPG (autogas). Voor LPG om uit te kunnen, moet je de nodige kilometers rijden. Daarnaast zijn er verschillen in onder ander het onderhoud, de actieradius en de betrouwbaarheid. En hoe zit het met de G3 installaties? Alle zaken die van belang zijn bij een keuze voor LPG op een rij.
LPG is een afkorting die staat voor het Engelse Liquefied Petroleum Gas. Met andere woorden, LPG is een gas die in vloeibare vorm wordt opgeslagen. Het gas wordt tot vloeistof, door het onder een bepaalde druk te brengen en houden. Daardoor is LPG in praktische zin minder eenvoudig om mee om te gaan. Benzine kun je gewoon in een sherrycan doen en meenemen. Met LPG is dat niet zo eenvoudig. Overbrengen van de brandstof moet in een volstrekt gesloten systeem gebeuren. Dat is ook de reden dat LPG tanken anders is dan bij de andere brandstoffen.

Belangrijkste reden om op LPG te gaan rijden: de kosten

Rijden op gas heeft als belangrijkste voordeel, dat een liter LPG een stuk goedkoper is. Naast de prijs, heeft LPG eigenlijk geen grote voordelen ten opzichte van benzine. En of LPG echt goedkoper is, hangt erg af van het aantal kilometers dat je per jaar rijdt. Een exact getal kunnen we niet geven, omdat het mede afhangt van het gewicht van de auto (wegenbelasting) en met welke benzine auto je vergelijkt. En natuurlijk het verbruik van de auto's die je vergelijkt.

Hoeveel goedkoper is rijden op LPG?

Anno april 2015 gelden de volgende adviesprijzen:
  • Euro 95 (Benzine) : € 1,689
  • Diesel : € 1,347
  • LPG : € 0,827
Het valt direct op dat een liter LPG half zoveel kost als een liter benzine. Helaas is de literprijs maar een deel van het kostenplaatje...

Motorrijtuigenbelasting voor auto's op autogas

De wegen- of motorrijtuigenbelasting voor personenwagens op autogas is een stuk hoger dan voor net zo zware auto's op benzine. In de tabel hieronder zie je de geldende tarieven voor de provincie Zuid Holland in 2015. De bedragen in andere provincies verschillen iets, maar die verschillen zijn relatief hetzelfde.

GewichtBrandstofPer kwartaalPer maand
951-1050 KgBenzine€ 106€ 35
Diesel€ 235€ 78
Gas G3€ 136€ 45
Gas€ 253€ 84
1051-1150 KgBenzine€ 131€ 44
Diesel€ 272€ 91
Gas G3€ 175€ 58
Gas€ 291€ 97
1151-1250 KgBenzine€ 156€ 52
Diesel€ 309€ 103
Gas G3€ 215€ 72
Gas€ 330€ 110
1251-1350 KgBenzine€ 180€ 60
Diesel€ 346€ 115
Gas G3€ 254€ 85
Gas€ 368€ 123
1351-1450 KgBenzine€ 205€ 68
Diesel€ 383€ 128
Gas G3€ 293€ 98
Gas€ 407€ 136

Zoals je ziet wordt er onderscheid gemaakt tussen auto's met een zogenaamde G3 installatie en de gewone gasinstallaties. Dat komt omdat een G3 installatie qua uitstoot milieuvriendelijker zijn. In de praktijk geldt dat installaties vanaf 1995 meestal de G3 -status hebben. Je ziet dus dat je vooral voor een G3 installatie moet gaan, wanneer je op gas wilt gaan rijden. De wegenbelasting is dan namelijk nog goedkoper dan diesel.

Onderhoudskosten van auto's met LPG-installatie

Een belangrijk verschil tussen LPG en brandstoffen als diesel en benzine is de vorm. Diesel en benzine zijn vloeistoffen, terwijl LPG in gasvorm wordt gebruikt. En dat maakt verschil voor het motorblok. Een brandstof als benzine dient namelijk ook meteen als een smeermiddel en heeft een koelende werking. Daardoor wordt een motor zwaarder belast wanneer er op gas gereden wordt. De motor wordt heter.

Gemiddeld zul je per jaar meer kosten kwijt zijn aan een auto op gas, vergeleken met benzine of diesel. Daarnaast is er ook een kans dat het motorblok gereviseerd moet worden, na bijvoorbeeld 150.000 kilometer. Of dat echt nodig is, verschilt per merk en type motorblok. En hoe ermee gereden is. Maar het komt vaak dat dit wel moet en de kosten die dat met zich meebrengt zit al snel rond de €2500.

Andere verschillen in de kosten

Nog twee zaken die van financieel belang zijn, is het gewicht en het verbruik van de auto. De wegenbelasting hebben we hierboven al genoemd. Echter, bij het maken van een keuze moet je weten dat een auto op LPG vaak een klasse zwaarder is dan precies dezelfde auto op benzine. Dit omdat er een extra tank in de auto zit, die als gevuld gerekend wordt voor het gewicht van de auto. Door het hogere gewicht, kom je daardoor al snel in een hogere gewichtsklasse.

Het verbruik van de auto is bij rijden op LPG hoger dan met benzine. Algemene vuistregel is dat het verbruik 15% hoger ligt. Dit is natuurlijk van direct belang bij het vergelijken van de kostenplaatjes van de verschillende alternatieven. Je zou ook kunnen zeggen dat je de prijs van een liter benzine als 15% lager moet beschouwen bij het berekenen van de kosten.

Andere aspecten die een rol spelen

Kijk je enkel naar de kosten, dan lijkt LPG een erg interessante keuze. Vooral wanneer je de nodige kilometers per jaar maakt. Toch zijn er nog wat meer zaken, waar je rekening mee moet houden. Sommige daarvan kunnen een belangrijke reden zijn, om niet op gas over te willen stappen.

Kun je overal autogas tanken?

De beschikbaarheid van tankstations met LPG is in Nederland en Belgie niet een groot probleem. Er zijn zeker een groot aantal tankstations die geen LPG aanbieden. Maar er is eigenlijk altijd wel een dicht in de buurt. Het verhaal wordt anders, wanneer je naar het buitenland gaat. De beschikbaarheid is dan niet vanzelfsprekend. In Scandinavische landen moet je zelfs naar speciale gashandelaren in plaats van gewone tankstations. Daarnaast zijn de aansluitingen voor de het vullen niet overal hetzelfde. Aangezien het gas onder druk moet blijven, is een perfect sluitende aansluiting nodig. Je hebt daar dan een speciaal soort vulplugje voor nodig.

Betrouwbaarheid

De betrouwbaarheid van auto's die op gas rijden is een vaak gehoord probleem. In de praktijk lopen de ervaringen en meningen erg uiteen. Sommige motoren zijn beter geschikt voor het rijden op gas, dan andere. Advies is om eerst goed te onderzoeken wat de ervaringen zijn van andere mensen met bepaalde merken en modellen auto's / motoren. Garanties heb je nooit, maar op die manier kun je de kans verkleinen dat je met vervelende verrassingen te maken krijgt.

Minder goede prestaties?

Een vaak gehoord nadeel van rijden op gas is dat de prestaties minder zouden zijn. Op zich klopt dat wel in de zin dat rijden op gas nooit sportiever zal zijn dan op benzine. Maar de verschillen zijn tegenwoordig niet erg groot meer. Per model auto verschilt het nog wel, maar het is niet zo, dat rijden op gas dramatisch langzamer gaat. In de dagelijkse praktijk zal je van het verschil weinig merken.

De actieradius bij LPG

De actieradius, dus het aantal kilometer dat je kunt rijden zonder tankbeurt, is bij LPG duidelijk lager. Met diesel rijd je de meeste kilometers per liter. Zoals gezegd is het verbruik van LPG 15% hoger ligt dan bij benzine. De actieradius dus ook 15% kleiner bij dezelfde hoeveelheid brandstof. Belangrijk daarbij is dat een gastank maar voor 80% gevuld wordt. Een rekenvoorbeeld:
  • Stel je hebt een 50 liter benzinetank met een verbruik van 1:12. De actieradius op benzine is dan 600 kilometer.
  • Heb je een gastank van 50 liter, dan is de effectieve inhoud 40 liter. Het verbruik is echter 15% hoger, dus 1:10,2. De actieradius op LPG komt daarmee op 408 kilometer.
  • Zou je op diesel rijden, dan is een verbruik van 1:16 meestal wel haalbaar. Daarmee kom je op een actieradius van 800 kilometer.
Met een grotere gastank wordt dit verschil natuurlijk kleiner. Daarnaast hangt het daadwerkelijke verbruik natuurlijk ook sterk af van je rijgedrag. Hoe dan ook, je kunt er vanuit gaan dat je met gas vaker bij de pomp staat. In de praktijk kun je natuurlijk ook overschakelen op benzine, om daarmee nog langer door te kunnen zonder te tanken. Maar dat laten we hier buiten beschouwing, omdat je dan op dure benzine gaat rijden. Iets dat je juist wilt voorkomen, wanneer je overstapt op LPG.

Extra tank in je auto

Naast de gewone benzineauto heb je een tweede gastank in je auto. Vaak zit deze in de kofferbak. De tank is aanzienlijk en kost je dus de nodige ruimte in de kofferbak. Toch wel vervelend, wanneer je van alles mee wilt nemen. Denk alleen maar aan een kinderwagen. In welke mate dat een probleem is, hangt natuurlijk af van je eigen gebruik van de auto en de hoeveelheid ruimte die nog overblijft.

Tegenwoordig is het vaak ook mogelijk de gastank te laten plaatsen op de plek waar je reservewiel is opgeborgen. Je raakt dan geen bagageruimte kwijt, maar natuurlijk wel je reservewiel. In de plaats daarvan krijg je dan een spuitbus met vulschuim. Een ander nadeel is dat de ruimte voor de tank beperkt is en je dus niet heel veel inhoud en daarmee actieradius krijgt.

Conclusie

Overstappen op LPG of niet. Het blijft een lastige vraag. Vooral omdat het kostenplaatje erg afhangt van factoren als gewicht en verbruik en dus niet eenvoudig te geven zijn. Daarnaast kleven er nog een aantal andere nadelen aan rijden op gas. In hoeverre die belangrijk zijn, is een persoonlijke zaak. Voor de vraag of een bepaald model auto/motor geschikt is voor LPG kun je het beste op zoek naar ervaringen van andere mensen. Op basis daarvan kun je met meer vertrouwen een geschikte auto op LPG vinden.

Lees verder

© 2015 - 2017 Manniel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een auto per kilometer?Wat kost een auto per kilometer?Een auto bezitten is een dure aangelegenheid. Alleen al de afschrijving kost voor een nieuw aangeschafte auto een paar d…
Reiskosten: auto of treinReiskosten: auto of treinDe brandstofprijzen blijven maar stijgen. De kosten van het openbaar vervoer worden jaarlijks ook verhoogd. Wat is goedk…
Besparen op benzine, diesel of LPGBesparen op benzine, diesel of LPGDoor de stijgende kosten van brandstof wordt het autorijden steeds duurder. Op deze uitgaven kunt u besparen. In dit art…
Benzine, lpg of dieselBenzine, lpg of dieselBrandstof heeft het autorijden de laatste jaren veel duurder gemaakt. Vanaf het begin van 2009 wordt benzine steeds duur…
Auto kopen - Benzine, LPG3 of DieselAuto kopen - Benzine, LPG3 of DieselKoop je een auto rijdend op benzine, diesel of LPG? Wat is nu het voordeligst als je een tweedehands auto koopt: Benzine…
Bronnen en referenties
  • http://www.nu.nl/brandstof
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Lpg_%28brandstof%29
  • http://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,4988996

Reageer op het artikel "Auto op gas: Kosten, verschillen en nadelen van lpg rijden"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reacties

Kay, 08-04-2017 11:55 #4
Goed artikel Auto op gas. Prima analyse. Ik rij een volvo s60 g3 sinds 2006. Er staat bijna 600,000 op de km teller. Motor blok gereviseerd, in het buitenland gasstation is niet makkelijk te vinden en actieradius minder dan benzine. Maar de auto rijdt als een trein, ik merk geen verschil dat ik op gas rij en een grote gastank 47 liter voor 520 km, gas is bijna 3 keer goedkoper dan benzine.

Lilian, 19-01-2017 17:33 #3
Ook ik ben het volledig eens met de meneer hieronder. Rudy. Ik rijd in een Renault Megane vanaf 2008 er staat al 225.000 kilometer op de teller. Niks mis met de auto loopt altijd, en ik ben stukken minder kwijt. Snap er ook niks van dat er niet meer auto`s zijn die op LPG rijden. Het zou eigenlijk in wegenbelasting veel goedkoper moeten zijn aangezien de uitstoot veel minder schadelijk is dan benzine en diesel.

Ik betaal 17 euro per maand meer als ik met benzine zou moeten betalen. Maar heb een volle tank voor 26 euro!

Evy, 18-12-2016 19:57 #2
Wat betaal je dan meer aan auto taks als je op lpg rijdt?

Van Severen Rudy, 13-01-2016 21:37 #1
Dit artikel Auto op gas: Kosten, verschillen en nadelen van lpg rijden, is volledig achterhaald, natuurlijk woon ik in Belgie en zijn de prijzen Van LPG de helft goedkoper, op dit ogenblik 34 eurocent L, een tankbeurt kast tussen de 16 en max 20 € het is mijn tweede Toyota op LPG de vorige had 167000 km nooit problemen had, ik ben sinds 4 weken de gelukkig eigenaar van een Toyota Verso 1.6 Benzine LPG het verbruik ligt stukken lager, er is geen verschil meer tussen LPG en Benzine wat optrekken en snelheid betreft.
Ondanks taxen onderhoud kleppen smeerprodukten en dergelijk, maak ik een jaarlijkse winst van 2500 €
Benzine en LPG volgetankt rijd ik zonder tanken naar de costa Brava. Ik vraag me nog steeds af waarom niet meer mensen met LPG rijden ik begrijp er niets van. ik weet niet of het waar is maar het nieuwe CNG aardgas is niet aan te raden het gas in uw tank heeft een druk van 200 Bar… dat is pas een Bom… LPG heeft 7 Bar, van verschil gesproken.

Infoteur: Manniel
Laatste update: 12-04-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Brandstof
Bronnen en referenties: 3
Reacties: 4
Schrijf mee!