InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Help, mijn auto start niet meer – elektrische problemen!

Help, mijn auto start niet meer – elektrische problemen!

Help, mijn auto start niet meer – elektrische problemen! Voor het besturen van een auto, is het noodzakelijk dat het voertuig in eerste instantie start. De motor wordt daartoe voorzien van in de accu opgeslagen elektriciteit. Door toedoen van accu-, dynamo- of V-snaarproblemen kan het beschikbare voltage onvoldoende zijn, waardoor de auto niet start. Het kan daarbij voorkomen dat men een net vervangen accu binnen enkele dagen compleet leeg trekt. Wat zijn de meest voorkomende redenen, waardoor elektrische problemen worden veroorzaakt en wat kan eraan worden gedaan?

Elektrische problemen auto

Mijn auto start niet meer!

Om een auto te kunnen starten, heeft de motor circa 12-13 volt nodig. Die capaciteit wordt standaard door de accu aangeboden. Doordat we normaal met de auto gaan rijden, wordt via de dynamo extra elektriciteit toegevoegd aan de accu. Het geeft de mogelijkheid om de auto ook de volgende rijbeurt weer te kunnen starten. Dit principe moet uiteraard continu werken en in stand worden gehouden. Soms komt het voor dat de auto niet meer start of dat tijdens het rijden de auto uitvalt. Wat zijn de elektrische problemen daartoe?

Een lichtje blijft branden

Indien elektriciteit continu wordt verbruikt, dan zal de accu vanzelf opraken. Denk aan het blijven banden van de remlichten. Dit is een veel voorkomend probleem en wordt vaak veroorzaakt door een kapot rubbertje. Het zit onder het stuur alwaar een hendel van het rempedaal naar boven gaat. Het gaat over in de remlichtschakelaar, waartussen een klein rubbertje zit. Remt men dan zit er ruimte tussen het uiteinde van de hendel en de schakelaar, zodat de elektriciteit niet is onderbroken. Oftewel de remlichten branden. Remt men niet dan moet het rubbertje de remlichtschakelaar indrukken. Zit dit er niet, dan blijven de remlichten branden ook al is de motor uitgeschakeld. Ook andere lichtjes kunnen blijven branden, danwel wordt de elektriciteit niet onderbroken.

Lege accu

Zeker bij oudere auto’s kan het vaker voorkomen dat de accu leeg raakt. Het kan daarbij zeker aan de accu zelf liggen, omdat de kwaliteit van de accu ook met de tijd afneemt. Om de zoveel jaar dient een accu dan ook te worden vervangen. De accu kan daarnaast leeg raken door toedoen van extreme temperaturen. Vaak kunnen vorst of extreme warmte de werking van de accu aantasten, waardoor onvoldoende elektriciteit wordt afgegeven. Het houdt in dat de minimale 12 volt niet wordt bereikt.

De dynamo

De dynamo is het meest essentiële onderdeel voor het behouden van voldoende accu-voltage. Via de V-snaar draait de inwendige rotor en wordt een spanningsverschil in de spoelen geïntroduceerd. Die spanning wordt overgedragen naar de accu. Door deze spanning zal de dynamo tijdens het rijden heet worden en dat tast met de tijd de spoelen aan. Het kan tot doorgebrande spoelen leiden, waardoor geen elektriciteit meer kan worden opgewekt. In dat geval trekt het starten en de verlichting geleidelijk aan de accu leeg.

V-snaar

Om de dynamo aan te draaien, wordt de beweging van de krukas via de V-snaar naar de dynamo overgedragen. De V-snaar moet dus van goede kwaliteit zijn, om die krachten te kunnen overdragen. Met de tijd neemt de kwaliteit van de riem af, waardoor het slap komt te hangen. Het gaat vaak gepaard met een piepende motor bij het starten of het optrekken. Indien u op de snaar drukt en het beweegt meer dan een centimeter mee dan is het te slap. Tijdige vervanging is van belang!

Wat te doen?

Omdat er verschillende oorzaken voor het probleem kunnen zijn, heeft het ook verschillende oplossingen. Het is dus aan u om vooraf te onderzoeken, waar het aan kan liggen. Heeft u de accu vervangen, echter u trekt het in twee weken helemaal leeg dan ligt het niet aan de accu zelf. Er wordt geen elektriciteit toegevoegd en dus is er een probleem met de dynamo. In dat geval hoeft de accu niet te worden vervangen, echter heeft u een nieuwe dynamo nodig. Laat u daartoe informeren door uw reparateur of garage.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Eigen ervaring

Reageer op het artikel "Help, mijn auto start niet meer – elektrische problemen!"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-07-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Auto-info
Schrijf mee!