InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Type rij-instructeur van invloed op behalen autorijbewijs!

Type rij-instructeur van invloed op behalen autorijbewijs!

Type rij-instructeur van invloed op behalen autorijbewijs! Wil je een auto besturen, dan zul je er lessen voor moeten nemen. Bij een rijschoolhouder kun je meestal binnen een pakket alles verkrijgen, zodat je snel en gemakkelijk alle noodzakelijke aspecten van het veilig besturen aanleert. Hoe snel je echter het rijbewijs haalt, hangt van de rij-instructeur af. De ene instructeur is de andere niet en dus moet je naast kosten ook letten op ervaringen van anderen. Hoe kun je een geschikte autorijschool of rij-instructeur vinden, waarmee anderen goede ervaring hebben?

Rij-instructeur v.s. behalen rijbewijs

Rijbewijs halen

Om auto te mogen rijden, heb je het B-rijbewijs nodig. Het geeft aan dat je voldoende kennis en ervaring hebt opgedaan, om op een veilige manier op de openbare weg de auto te mogen besturen. Daartoe heb je uiteraard eerst lessen nodig, zodat de theorie en praktijk op een heldere manier kan worden aangeleerd. Hoe snel men een auto op een goede manier kan besturen, hangt mede af van hoe de rij-instructeur met de leerling omgaat. Sommige mensen hebben directe dwingende instructies nodig, maar een groot deel van de mensen reageert beter op een prettige sfeer. Wat voor invloed heeft de rij-instructeur op het wel of niet snel kunnen behalen van het autorijbewijs?

Invloed van rij-instructeur

Hoe goed en gemakkelijk een leerling het rijbewijs kan halen, hangt voor een groot deel af van de leermethode. Het komt nog weleens voor dat men een rij-instructeur heeft, waarop de leerling angstig reageert. De instructeur geeft op een brommende schrikachtige of dwingende manier aan wat men moet doen, waardoor de leerling juist onzeker wordt. Dit leidt tot een ongemakkelijke situatie, waarbij de leerling niet op een juiste wijze wordt aangeleerd om verkeersomstandigheden goed in te schatten. Het hebben van een begripvolle en goed uitleggende instructeur, is dan ook van wezenlijk belang op het presteren van de rijles nemende leerling.

De persoonlijke touch

Een strak regime tijdens het lessen, dat is niet geschikt voor iedere rijlesnemer. Een groot deel van de leerlingen heeft er teveel stress aan, waardoor positieve resultaten uitblijven. Het hebben van een gemoedelijke sfeer tijdens het autorijden is dan van wezenlijk belang op het presteren van de leerling. Spanningen moet men altijd vermijden, waarnaast een prettige sfeer uitkomst kan bieden. Zonder stress kan men de verkregen informatie tijdens de rij-lessen beter opnemen, waarnaast men ook zonder angsten terugkeert voor vervolglessen. Een muziekje op hebben staan kan van belang zijn. Mocht een leerling het na twee keer uitleggen nog niet snappen, dan is het geen probleem om het nog een keer toe te lichten. Op die manier kan de rij-instructeur een prettige sfeer realiseren, waardoor de leerling het uiteindelijk wel snapt en de auto goed kan besturen.

Kosten

Uiteraard is het zeer belangrijk om het kostenplaatje in de gaten te houden. Hoeveel kost een pakket en wat krijg je daarbij? Zit alles erin of moet je zelf nog dingen aanschaffen. Bovendien is het de vraag hoeveel lessen je per week wilt nemen. Wordt bovendien de tussentijds test (TTT) en het praktijkexamen wel of niet voor je door de rijschoolhouder aangevraagd. Verder is het altijd van belang om naast de kosten ook de reacties van anderen na te lezen. Een prettige sfeer met een persoonlijke touch kan bepalen of je het wel of niet in één keer behaalt. Haal je het niet omdat je een stugge rij-instructeur hebt, dan kan het soms in de papieren lopen. Dat wil je uiteraard vermijden.

Hoe vind je een geschikte rijschool?

Via het internet kun je op verschillende manieren een goede rijschool vinden. Omdat ook de mening van andere leerlingen jouw keuze kan beïnvloeden, is het van belang om daarover informatie te vinden. Met welke rijschool of rij-instructeur hebben anderen positieve ervaringen? Een methode is dat je via allebedrijvenin.nl in jouw woonplaats de meest geschikte rijschoolhouder vindt. Indien leerlingen een rijschoolhouder goed of prettig hebben bevonden, dan kun je die mening hier vinden. Voer bijvoorbeeld Enschede in en je vindt het volgende resultaat auto en vervoer: Enschede. Aan de rechterzijde vind je een overzicht van de “Top aanbevolen in Auto & Vervoer”. Oftewel je weet direct welke autorijschool bij jou in de buurt het best wordt bevonden. Daarnaast kun je ook rechtstreeks op een specifieke autorijschool zoeken in jouw woonplaats, zodat je toelichtingen van persoonlijke beoordelingen kunt lezen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.allebedrijvenin.nl/auto-en-vervoer

Reageer op het artikel "Type rij-instructeur van invloed op behalen autorijbewijs!"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-03-2017
Gepubliceerd: 24-09-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Rijbewijsregels
Schrijf mee!