InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Private autolease

Private autolease

Private autolease Autoleasing was tot voor kort alleen mogelijk als u zakelijk een auto nodig heeft voor uw werk en uw werkgever hieraan mee werkt. Maar met private autolease is het mogelijk als particulier zelf een auto op uw eigen naam te leasen voor privé gebruik en/of zakelijk gebruik. Dit heeft veel voordelen, u kunt een nieuwe auto naar keuze rijden zonder een grote investering. In overleg wordt er een vast bedrag per maand afgesproken en de looptijd van het contract. Zo weet u van tevoren waar u precies aan toe bent. U wilt graag een nieuwe auto kopen, voor privé en/of zakelijk gebruik. U kunt dan kiezen voor een financiering bij de bank of een financieringsmaatschappij voor een lening voor de aanschaf van uw nieuwe auto of u moet zelf genoeg spaargeld hebben om de auto zelf te kunnen bekostigen. Vaak is het niet eenvoudig om een groot bedrag te sparen en te reserveren voor een nieuwe auto. Tegenwoordig heeft u de keuze om uw nieuwe auto zelf te leasen, private autolease, als particulier zelf uw nieuwe auto naar keuze, op uw eigen naam te leasen.

Private autolease wat is dat?

Private autolease, ook wel privé autolease genoemd is een overeenkomst voor een bepaalde periode, tegen een vooraf bepaald vast maanbedrag waarin u een nieuwe auto naar eigen keuze ter beschikking krijgt. Die periode is meestal een paar jaar, 2 tot 4 jaar en in die periode betaald u een vast maandbedrag. In dit vaste maandtarief zitten ook de meeste bijkomende kosten die autorijden met zich meebrengen. Een rente-/winstmarge voor de desbetreffende leasemaatschappij. Voor uw nieuwe auto wordt de wegenbelasting, de verzekering en onderhoud betaald. Vervangend vervoer en schade afhandeling worden ook door de leasmaatshcappij geregeld en betaald. Er wordt rekening gehouden met waardevermindering, een stukje afschrijving wordt in de berekening van het maandtarief meegenomen. Er zijn verder geen bijkomende kosten, u heeft met private autolease geen bijtelling. U moet alleen zelf de benzine betalen. Het is eigenlijk een vorm van huren. Vaak is na het aflopen van het contract termijn er de mogelijkheid om de auto over te nemen voor de dagwaarde of er kan een nieuw contract worden afgesloten voor weer een nieuwe auto.

BKR

Er zal altijd een toetsing plaatsvinden bij het Bureau Krediet Registratie (BKR), officieel is het geen lening, private lease wordt gezien als een aflopende kredietovereenkomst. Met aangaan van een private lease contract heeft u een langere periode, vaak 2 tot 4 jaar, een financiële verplichting.

Voordelen

  • Enorm gebruiksgemak.
  • Geen uitgave aan onderhoudskosten.
  • Geen bijtelling.
  • Geen onverwachte kosten .
  • Geen fors aankoopbedrag/investering.
  • Weet precies wat het per maand kost.
  • Na afloop contractperiode weer nieuwe auto.
  • Geen zorgen over aanbetaling en/of restschuld.
  • Schade afhandeling verloopt via leasemaatschappij.

Door een private lease contract af te sluiten verplicht u zich zelf om een langere periode een vast maandbedrag te betalen, dit is een financiële verplichting die u niet makkelijk eerder kunt beëindigen en/of stop zetten, wilt u dit contract voortijdig opzeggen, om welke belangrijke reden dan ook, bent u verplicht de resterende periode af te kopen.Ook moet er vooraf worden bepaald hoeveel km er per jaar wordt gereden, hierop wordt mede het maandbedrag gebaseerd, Mocht het aantal overeengekomen km worden overschreden zal er correctie plaatsvinden achteraf. U wordt nooit eigenaar van de auto en kan deze ook niet willekeurig uitlenen, wel is het mogelijk dat er leden van het gezin ermee rijden maar dit moet wel worden geregistreerd bij de leasemaatschappij. Relatief zijn al deze gemakken niet echt goedkoop. U bouwt geen no-claim op bij verzekeringsmaatschappij, auto is verzekerd op naam van leasemaatschappij.

Nadelen

  • Betalingsverplichting voor langere periode.
  • Aantal te rijden km vooraf vastleggen.
  • U bent geen eigenaar.
  • Auto mag niet uitgeleend worden.
  • Geen opbouw no-claim korting.
  • Geboden diensten en gemakken zijn relatief niet goedkoop.

Bij het aangaan van een private leasecontract is het belangrijk om het contract vooraf rustig en aandachtig door te lezen, vooral de kleine lettertjes en secundaire voorwaarden, weet waar u aan toe bent wat betreft eigen risico bij schade, duur van het contract en het vastgestelde maandbedrag, looptijd van het contract, kosten vervangend vervoer bij schade, kunnen de tarieven tussentijds worden aangepast bij veranderingen bv. meer gereden km's. Wat zijn de voorwaarden en/of afkoopsom bij het voortijdig stoppen/beëindigen van het contract, Het is raadzaam om bij verschillende leasemaatschappijen informatie in te winnen en de voorwaarden met elkaar te vergelijken.

Private lease heeft veel voordelen zo ook nadelen maar het kan toch erg interessant zijn. Mede door de genoemde plus- en minpunten goed tegen elkaar af te wegen kunt u voor u zelf bepalen of het rendabel is.
© 2014 - 2017 Ckonemann, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Lease.nl
  • Autokopen.nl
  • Goedkopeleaseauto.nl

Reageer op het artikel "Private autolease"

Infoteur: Ckonemann
Gepubliceerd: 20-09-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!