InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Het nieuwe rijexamen 2008

Het nieuwe rijexamen 2008

Het nieuwe rijexamen 2008 In de eerste jaren na het behalen van hun rijbewijs raken veel jongeren betrokken bij een verkeersongeluk. Dit is een belangrijke reden geweest om veranderingen aan te brengen in de rijopleiding en het rijexamen. Doel hiervan is het aantal ongevallen te verminderen. Tot 1 april 2008 is het nog mogelijk om op de "oude manier" examen te doen. Daarna is het alleen nog mogelijk om het nieuwe rijexamen af te leggen. Hieronder de belangrijkste kenmerken van het nieuwe rijexamen op een rijtje.

Belangrijkste wijzigingen

Omdat jonge automobilisten, die net hun rijbewijs hebben, relatief vaak een verkeersongeluk veroorzaken wordt er tijdens het rijexamen veel aandacht besteed aan zelfstandig rijden en gevaarherkenning.

Zelfstandig rijden

Eerder was het zo dat de examinator precies aangaf wat je moest doen: "de volgende straat links", "bij de eerstvolgende mogelijkheid rechtsaf". In het nieuwe rijexamen kan het als volgt gaan:
  • Je mag zelf een stuk rijden en beslissen waar je naartoe rijdt
  • Je mag rijden op aanwijzingen van een navigatiesysteem
  • Je krijgt een paar aanwijzingen tegelijk van de instructeur
  • Je krijgt de opdracht te rijden naar een bekend punt. De route mag je zelf bepalen

Het zelfstandig rijden wordt tijdens de rijlessen geoefend. Het is niet erg als je niet op de plek van bestemming aankomt. Het gaat er vooral om dat de juiste beslissingen maakt in het verkeer en verantwoord rijdt.

Gevaarherkenning

Tijdens een examen kan het voorkomen dat, nadat een bepaalde verkeerssituatie zich heeft voorgedaan, de rijinstructeur je vraagt om de auto even aan de kant te zetten. Dit betekent niet dat je het fout gedaan hebt. Je krijgt dan namelijk een aantal vragen over de situatie en waarom je handelde zoals je gehandeld hebt. Ook hier gaat het er weer om dat je laat merken dat je verantwoord rijdt.

Bijzondere manoevre

Ook hier wordt meer zelfstandigheid verwacht en ben je vrijer in het maken van een keuze. Er wordt je bijvoorbeeld gevraagd of je in deze straat op de weg wilt keren, maar je moet zelf kiezen op welke plaats je dat doet. Een andere mogelijkheid is dat je gevraagd wordt om zo dicht mogelijk bij de supermarkt te parkeren. Het is duidelijk dat ook hier weer gekeken wordt of je verantwoorde beslissingen maakt.

Tussentijdse toets

Ook de tussentijdse toets wordt meer aangepast aan het nieuwe examen. De vrijstellingsregeling voor bijzondere verrichtingen blijft wel van kracht. Het maakt hierbij niet uit of je voor de oude of nieuwe tussentijdse toets bent geslaagd. Je hebt dan sowieso recht op een vrijstelling voor het onderdeel bijzondere verrichtingen.

Zelfreflectieformulier

Dit formulier vul je tijdens je rijlessen of aan het begin van het examen in. Op dit formulier kun je aangeven wat je sterke punten zijn en wat punten zijn voor verbetering. Door bewust over je zwakke plekken na te denken kun je eraan gaan werken. De antwoorden op het zelfreflectieformulier tellen niet mee voor de uitslag. Het formulier wordt na het rijexamen besproken om samen te kijken hoe eventuele zwakke punten verbeterd kunnen worden.

Milieubewust rijgedrag

Milieubewust rijden is goed voor het milieu maar ook voor je eigen portemonnee. Tijdens het examen zul je op je rijgedrag worden beoordeeld volgens de principes van het nieuwe rijden. Dit houdt in dat er onder andere gekeken wordt of je op tijd schakelt.

Het theorie-examen

Het theorie-examen wordt uiteraard ook aangepast. De duur van het theorie-examen is hetzelfde gebleven (ongeveer 55 minuten). Vanaf 1 januari 2008 bestaat het theorie-examen uit 3 onderdelen:
  • Regelgeving (40 vragen)
  • Verkeersinzicht/risico's (10 vragen)
  • Gevaarherkenning (5 vragen)

De eerste maanden van 2008 zullen de vragen over gevaarherkenning nog niet meetellen. Later in 2008 gaat dit onderdeel wel meetellen en wordt dan ook uitgebreid naar 25 vragen.
© 2008 - 2017 Artistik, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het AutorijbewijsHet AutorijbewijsHet rijbewijs veranderd per 1 Januari 2008, zelfstandiger en beter voorbereid de weg op is het doel van het vernieuwde r…
Een speciaal rijexamen; het faalangstexamenVoor mensen met faalangst is het vanaf 1 juni 2010 mogelijk om een speciaal rijexamen af te leggen bij het CBR. In dit a…
Goedkoop je rijbewijs halen, zo moet het!Goedkoop je rijbewijs halen, zo moet het!Iedereen die zijn rijbewijs B wil gaan halen zal daar een behoorlijke som geld voor moeten neerleggen. De kosten voor de…
Informatie over het staatsexamen of BNORInformatie over het staatsexamen of BNOROngeveer 7% van alle rijexamen kandidaten lukt het niet om in 4 keer het rijbewijs te halen. Zij komen terecht bij het B…

Reageer op het artikel "Het nieuwe rijexamen 2008"

Reactie

Bluekens, 20-01-2008 11:24 #1
Goede informatie!

Infoteur: Artistik
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!