Auto zelf importeren tot 40% goedkoper!

Auto zelf importeren tot 40% goedkoper! Door de BPM (Belasting Personenauto's en Motorrijwielen) en hogere nieuwprijzen, zijn auto's in Nederland veel duurder dan in onze buurlanden. Steeds meer Nederlanders lijken dan ook de voordelen te ontdekken van zelfimport. Door zelf te importeren kan men wel tot 40% besparen op de aanschafprijs! Ook interessant: Nieuws & Opinie

BPM: Belasting Personenauto's en Motorrijwielen

BPM is een belasting die voor iedere geregistreerde personenauto in Nederland moet worden betaald. Bij een nieuwe personenauto wordt de betaling van de BPM automatisch via de autodealer en importeur geregeld. De dealer neemt de BPM mee in zijn factuur aan de koper van de auto en draagt deze BPM vervolgens via de importeur af aan de belastingdienst. Bij het importeren van een personenauto of motorrijwiel moet men zelf aangifte doen. Vanaf 1 januari 2007 moet een particuliere koper van een nieuwe bestelauto ook zelf aangifte doen. Ondernemers hebben namelijk recht op een vrijstelling van BPM voor een bestelauto, mits zij als BTW-ondernemer bij de belastingdienst bekend zijn en de auto minimaal voor 10% zakelijk gebruiken.

Berekening BPM

De BPM wordt berekend over de netto catalogusprijs van de personenauto, het motorrijwiel of de bestelauto. Deze netto catalogusprijs staat gelijk aan de catalogusprijs (de adviesverkoopprijs van de fabrikant of importeur) minus de omzetbelasting.

BPM is dus afhankelijk van de prijs van de auto, maar ook afhankelijk van het feit of het wel of geen dieselmotor heeft. De BPM bedraagt 45,2% over de netto catalogusprijs. Voor auto's met een dieselmotor moet bij deze 45,2% nog 328 euro bij opgeteld worden, en voor overige auto's mag 1540 euro worden afgetrokken.

Voorbeeld

Aankoop van een nieuwe personenauto met dieselmotor met een netto catalogusprijs vóór belastingen van € 34.000
  • De BPM bedraagt: € 15.696 (45,2% van € 34.000, plus 328 euro)
  • De BTW bedraagt: € 6.460 (19% x € 34.000)
  • De totale prijs inclusief BPM en btw = € 56.156

BPM & Europese Unie

Het lijkt onduidelijk of de BPM in Nederland, in strijd is met het Europees Recht. Het Europees Parlement zou willen dat de BPM op den duur wordt afgeschaft. Het kan de Nederlandse staat echter niet dwingen de BPM af te schaffen. Volgens het Europese Parlement zou de BPM regeling binnen tien jaar geleidelijk moeten worden afgeschaft en plaats moeten maken voor belastingheffing op basis van de CO2-uitstoot van auto’s. Dit zou de automobilist beter moeten stimuleren om zuinigere en milieuvriendelijkere auto’s aan te schaffen.

Een onderdeel van de BPM is de BPM-afschrijvingstabel voor import-auto’s, die bepaalt dat ook over tweedehands geïmporteerde auto’s BPM wordt berekend. De BPM-afschrijvingstabel is volgens een uitspraak uit 2006 van de rechtbank in Arnhem in strijd met het Europese recht. Het Gerechtshof van Leeuwarden oordeelde echter dat de tabel niet strijdig is met datzelfde recht. Een verzoek aan het Europese Hof zich over de zaak te buigen, is echter niet ingediend aangezien de Nederlandse overheid graag de beschikking over het door BPM gegenereerde inkomen behoudt.

Ondanks dat de regeling BPM mogelijk in strijd is met Europees recht, blijft de regeling in stand.
De BPM levert de staatskas 3,2 miljard euro per jaar op.

Met doe-het-zelfimport tot wel 40% besparen

Door de BPM (Belasting Personenauto's en Motorrijwielen) en hogere nieuwprijzen, zijn auto's in Nederland veel duurder dan in onze buurlanden. Steeds meer Nederlanders lijken dan ook de voordelen te ontdekken van zelfimport. Door zelf te importeren kan men tot wel 40% besparen op de aanschafprijs!

Bij de import van een auto heft de douane alsnog belasting personenauto's en motorvoertuigen. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van de BPM-afschrijvingstabel. Hoe ouder de auto, hoe lager het tarief dat de douane in rekening brengt. Bij een auto van een maand is de leeftijdskorting 4%, maar bij auto's van twee tot drie jaar oud, loopt het percentage al snel op tot 37%. Bij auto's van negen jaar of ouder geldt een bpm-korting van 90%. De leeftijdskorting is gemakkelijk zelf te berekenen op o.a. anwb.nl

Om het financiële voordeel van zelf-importeren duidelijk te maken, volgt hier een eenvoudig voorbeeld:
Audi A4 avant 2.5 TDI (120kw)
bouwjaar April 2004Kilometerstand 122.000
Prijsvergelijkbare auto in Nederlandautodealer€ 30.000incl bpm & btw
Prijs in Duitsland€ 13.804 verkoopprijs in Duitsland
kosten RDW€ 94
rest BPM€ 5.450 (leeftijdskorting 75%)
importbureau€ 250 (o.a. aangifte bpm)
nummerplaten€ 40
Totaalprijs import auto€ 19.638WINST = € 10.362
(brandstof/transport/verzekeringskosten niet meegenomen in berekening)

  • De vraagprijs van de Audi A4 Avant 2.5 TDI uit 2004 met 122.000 km op de teller, was slechts € 13.804 in Duitsland!
  • De vraagprijs van de Audi A4 Avant 2.5 TDI uit 2004 met 122.000 km op de teller, was € 30.000 in Nederland!

Zelf importeren: 5 tips

De anwb geeft de volgende adviezen:
1Neem de tijd voor een goede voorbereiding. Kijk op rdw.nl voor alle informatie over het zelf importeren van een auto.
2Weet wat u koopt. Een onafhankelijke aankoopkeuring brengt mogelijke mankementen aan de auto aan het licht en kan vervelende verrassingen besparen.
3Wilt u de auto zelf naar Nederland rijden, zorg dan tijdig voor tijdelijk exportkenteken. Meestal kan de verkopende garage het voor u regelen, anders moet u zich wenden tot de plaatselijke verkeersambt. Zorg ook voor een tijdelijke autoverzekering.
4Onderhandel altijd over de garantie. Dealergarantie is mooi, maar niet praktisch bij een kleine reparatie. Korting in plaats van garantie is bijvoorbeeld ook onderhandelbaar.
5Maak de juist BPM berekening vooraf, inclusief accesoires. De douane telt ook de accesoires boven op de kale catalogusprijs. Dat kan een behoorlijk verschil in BPM betekenen.
© 2007 - 2024 Alex, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Auto kopen in Duitsland goedkoper: Waar moet je op letten?Een auto kopen in Duitsland is meestal een stuk voordeliger dan in Nederland. Dit geldt met name bij een tweedehands aut…
Auto importeren of invoeren uit het buitenlandAuto importeren of invoeren uit het buitenlandEen auto invoeren uit het buitenland kan heel voordelig zijn. Voordat je een auto gaat importeren is het verstandig om a…
Auto kopen: Waarop moet je letten bij aankoop van een auto?Een auto kopen is voor veel mensen toch een beetje griezelig maar dat hoeft het niet te zijn, wanneer je met een paar es…
Auto kopen in het buitenland: Is dat inderdaad goedkoper?Auto kopen in het buitenland: Is dat inderdaad goedkoper?Een auto kopen in het buitenland is meestal een stuk voordeliger dan hier in Nederland. Met name wanneer het gaat om een…

De veiligste auto?De veiligste auto?Wie een auto koopt, kijkt naar de prijs, het aantal plaatsen, de laadruimte, het comfort, het esthetische en steeds meer…
Zuinig autorijden? Zó doe je dat!Zuinig autorijden? Zó doe je dat!Autorijden in Nederland is een dure aangelegenheid. Met de al maar stijgende brandstofprijzen kunt steeds minder kilomet…
Reacties

J. van der Ham, 07-12-2008
Ik wil een auto vanuit Portugal naar Nederland rijden en dan op Nederlands kenteken zetten.
Hoe moet ik dat aanpakken? Het is een Citroen Saxo uit 1998 met vijf deuren.( benzine ) Reactie infoteur, 07-12-2008
Geachte J. van der Ham,

Bij auto's van negen jaar of ouder geldt een bpm-korting van 90%. Voor de saxo uit 1998 is dus sprake van de korting op bpm van 90%.

Bereken de uiteindelijke kostprijs van de saxo uit Portugal zoals de voorbeelden in dit artikel. Is de kostprijs van de saxo uit Portugal inclusief de bijkomende kosten van importeren lager dan de kostprijs van een saxo uit 1998 te koop in Nederland, dan is het een voordeel om zelf te importeren.

Wilt u de auto zelf naar Nederland rijden, zorg dan tijdig voor een tijdelijk exportkenteken. Meestal kan de verkopende garage het voor u regelen, anders moet u zich wenden tot de plaatselijke verkeersambt.

Zorg ook voor een tijdelijke autoverzekering voor de reis van Portugal naar Nederland.

In Nederland aangekomen meldt u de auto aan bij het RDW en dient u het restant bpm, de kosten RDW, de kosten voor het importbureau en de kosten voor Nederlandse nummerplaten te voldoen.

Ik wens u veel succes.

Met vriendelijke groet,
Alex

E. van Brandwijk, 11-06-2008
Ik wil een auto importeren vanuit Duitsland en dan naar Spanje rijden en op Spaans kenteken laten zetten. Wij hebben een appartement in Spanje en overwinteren daar. Zou dit voordelig zijn? Reactie infoteur, 11-06-2008
Geachte heer / mevrouw Brandwijk,

Het zelf importeren van een auto is met name interessant omdat de standaard verkoopprijs van een auto in bijvoorbeeld Duitsland veel lager is dan de verkoopprijs in Nederland. Onder andere de BPM, extra milieuheffingen, co2taxen, slurptaxen, fijnstofdifferentiatie, btw en belastingen maken de auto extra duur in Nederland. Maar ook alleen de standaard prijs is veel hoger in Nederland dan in andere Europese landen, afgezien van de kosten met betrekking tot Nederlandse belastingen en kosten.

Indien u de auto in Nederland op kenteken wenst te zetten, is het importeren van een auto voordeliger. Indien u echter de intentie heeft de auto in Spanje op kenteken te zetten, is het in mijn optiek verstandig eerst de Spaanse belastingen en heffingen/kosten te controleren. De kans bestaat dat het importeren vanuit Duitsland naar Spanje een hogere kostprijs laat zien, dan dezelfde auto in Spanje aan te schaffen. Dat is sterk afhankelijk van de belastingen (er is géén sprake van bpm in Spanje). Indien er geen aanmerkelijke besparing op kosten zoals belastingen kan worden geconstateerd, kunnen de kosten voor transport een hogere kostprijs veroorzaken. Om teleurstellingen te voorkomen, adviseer ik u de kosten zoals ik heb vermeld in het artikel en overzicht, te baseren op Spaanse gegevens inzake belastingen en bijkomende kosten.

Indien u dan alsnog een winst uit de berekening kan opmaken, die voor u de moeite waard is, zou het verstandig zijn de auto te importeren.

Met vriendelijke groet,
Alexandra

Alex (41 artikelen)
Laatste update: 08-03-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.