InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Autoverzekering – Schade door steenmarter gedekt?

Autoverzekering – Schade door steenmarter gedekt?

Autoverzekering – Schade door steenmarter gedekt? De steenmarter kan een behoorlijke schade aanrichten aan uw auto. Ze worden gelokt door de geur van visolie. Er zijn manieren om de kans op schade door een steenmarter te beperken. Let goed op uw polisvoorwaarden want niet alle verzekeraars bieden dekking. Steenmarters kunnen eenvoudig voor honderden euro’s aan schade aanrichten aan uw auto. Steenmarters komen af op in kabels verwerkte visolie. Doordat ze moeite moeten doen om de kabels te bereiken, beperkt de schade zich meestal niet tot alleen de kabels. Via de onderkant van de auto komt de steenmarter in de motorruimte terecht. Alle auto’s kunnen dergelijke kabels bevatten. Volgens diverse fora’s op het internet zijn vooral Duitse auto’s uitgerust met kabels waarin visolie verwerkt zit.

Wat is een steenmarter?

De steenmarter is een beschermd diersoort die steeds meer in Nederland voor komt. Ze blijken vooral te zitten in het oostelijk deel van ons land. De romp-koplengte van een volwassen steenmarter bedraagt ongeveer 40 tot 50 cm. De staart is gemiddeld 26 cm lang. De dieren zijn vooral actief als het donker wordt.

Bent u verzekerd tegen schade door de steenmarter?

Daar is geen eenduidige antwoord op te geven. Dit verschilt namelijk per verzekeraar. Indien u uw auto WA-verzekerd hebt, kunt u in ieder geval geen claim neerleggen bij de verzekeraar. Indien u uw auto WA beperkt casco verzekerd hebt bieden slechts enkele verzekeraars dekking tegen schade door steenmarters. Op een WA Casco verzekering is de schade meestal gedekt, maar sommige verzekeraar sluiten dergelijke schades uit. Het nadeel van het claimen op de WA Casco verzekering is dat u terugval in het aantal schadevrije jaren krijgt. Hieronder treft u een lijstje aan waaruit blijkt welke verzekeraar dekking bieden tegen schade door steenmarters.

Welke verzekeraars bieden dekking op de WA Beperkt casco verzekering?

De website Steenmarter.nl heeft in 2011 onderzoek verricht naar de dekking tegen schade door steenmarters. Uit dit onderzoek blijkt dat er maar één verzekeraar de schade ging vergoeden op de WA Beperkt casco verzekering, namelijk Ditzo. De schade veroorzaakt zelfs geen terugval in schadevrije jaren.

Welke verzekeraars bieden dekking op de WA Casco verzekering?

Een meerderheid van de onderzochte verzekeraars biedt dekking tegen schade door steenmarters. De claim kan wel tot gevolg hebben dat u premie het komende jaar gaat stijgen. Schade door een steenmarter kan in bepaalde gevallen oplopen tot ruim duizend euro, dus claimen kan in veel gevallen uit. Verzekeraars die hebben aangegeven dekking te bieden op de WA Casco verzekering zijn:
  • Allsecur
  • Centraal Beheer Achmea
  • FBTO
  • Hema
  • Inshared
  • Netpolis
  • OHRA
  • Polis Direct
  • SNS
  • Univé

Welke verzekeraars bieden geen dekking tegen autoschade door steenmarters?

Er zullen meerdere verzekeraars zijn die de schade niet dekken, maar slechts twee verzekeraars hebben aangegeven geen dekking te bieden. Het gaat om de ANWB en Unigarant. Het maakt dus niet uit welke dekking u kiest, deze verzekeraars gaan de schade niet betalen.

Uw auto beschermen tegen steenmarters

Er zijn meerdere manieren om uw auto minder interessant te maken voor steenmarters. Deze manieren werken niet gegarandeerd, maar verkleinen de kans op schade. U kunt een geluid producerende kastje installeren om de steenmarters af te schrikken. Dit blijkt maar tijdelijk te werken, want zodra ze aan het geluid gewend zijn kunnen ze alsnog toeslaan. Er zijn ook spray’s te verkrijgen waar u de bedrading mee moet inspuiten. Een goedkope manier om de steenmarters af te schrikken is door een wc-blokje onder de motorkap te hangen. De geur zou de beesten af moeten schrikken.
Gerelateerde artikelen
Autoschade claimen of niet claimen?Autoschade claimen of niet claimen?Als uw auto schade heeft opgelopen, heeft het claimen van de schade gevolgen voor de premie en het aantal schadevrije ja…
Autoschade? Je schade mobiel meldenAutoschade? Je schade mobiel meldenHet is heel vervelend om formulieren in te vullen als er sprake is van autoschade. Om het melden van de schade aan een a…
AutoverzekeringAutoverzekeringHet is altijd vervelend wanneer een auto schade oploopt. Bijvoorbeeld door een botsing of ongeval. De schade is vaak var…
Wie betaalt mijn schade?U kunt zichzelf zeer goed verzekeren, maar in sommige gevallen moet u iemand anders aanspreken om uw schade te verhalen.
Autoschade claimen of schade zelf betalen?In tegenstelling tot de meeste andere verzekeringen heeft het claimen op een autoverzekering gevolgen voor de hoogte van…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Steenmarter
  • http://www.desteenmarter.nl/auto.html

Reageer op het artikel "Autoverzekering – Schade door steenmarter gedekt?"

Reacties

J. M. H. M. Beijnsberger, 28-10-2016 23:50 #2
Auto volledig casco verzekerd. Verzekerd bij Interpolis. Schade door steenmarter. Ben ik verzekerd?

Ben, 30-09-2016 14:01 #1
Dus omdat ik het dier niet mag vangen / onschadelijk maken etc… en keuze van de overheid? Dus zij zijn in dit geval dan aansprakelijk voor de schade? Ben schade aan auto zat, als het aan mij ligt worden ze vandaag nog globaal geruimd!

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 18-10-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 2
Schrijf mee!