InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Klassiekers en Oldtimers Wegenbelasting vanaf 2014

Klassiekers en Oldtimers Wegenbelasting vanaf 2014

Klassiekers en Oldtimers Wegenbelasting vanaf 2014 Overgangsregeling wegenbelasting Oldtimers, Klassiekers en Young-timers vanaf 2014. De overheid ontziet in de toekomst alleen nog maar motorvoertuigen van 40 jaar en ouder, daar waar het in de oude regeling auto's van 25 jaar en ouder betrof. Voor Oldtimers (motorvoertuigen) die vanaf 1 januari 2014 tussen de 26 en 40 jaar oud zijn, geldt er een overgangsregeling totdat deze voertuigen 40 jaar oud zijn. De hoogte van de in de toekomst te betalen wegenbelasting is mede afhankelijk van de brandstof die met het betreffende voertuig getankt moet worden in combinatie met de C02 uitstoot.

Vrijstelling van wegenbelasting/motorrijtuigenbelasting voor motorvoertuigen

Motorvoertuigen die op 1 januari 2014 veertig jaar of ouder zijn, zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Hierbij maakt het niet uit of het voertuig op benzine, diesel of LPG rijdt.
Volgens de oude regeling waren motorvoertuigen van 25 jaar en ouder vrijgesteld van betaling van wegenbelasting / motorrijtuigenbelasting. Achterliggende gedachte indertijd was dat een Oldtimer slechts gebruikt wordt als tweede auto, die weinig kilometers op de openbare weg aflegt. Daarbij worden / werden deze motorvoertuigen over het algemeen goed onderhouden en dragen / droegen bij aan het behoud van het "cultureel erfgoed" op de weg.

Oneigenlijk gebruik van de vrijstellingsregeling voor MRB

Voortschrijdende techniek, van met name Duitse personenauto's met een voorkeur voor diesel of LPG als brandstof, maken dat de kwaliteit en levensduur van veel Klassiekers en Young-timers dagelijks gebruik mogelijk maakt. Enerzijds betekent dit minder belastinginkomsten voor de overheid en anderzijds wordt het milieu door deze oude motoren zwaarder belast door een hogere uitstoot van kwalijke stoffen.
Een en ander heeft geresulteerd in een ander beleid, waarbij onderscheid wordt gemaakt bij het gebruik van benzine, diesel of LPG voor de motoren.

Regeling vrijstelling MRB voor motorvoertuigen met benzinemotor

De vrijstelling en / of overgangsregeling gaat gelden voor alle motorvoertuigen die vanaf 1973 tot en met 1987 voor het eerst zijn toegelaten op de openbare weg. Tot het jaar 2028, als alle motorvoertuigen van vóór 1987 minimaal 40 jaar oud zullen zijn, geldt een MRB tarief , variërend van 30 tot 120 Euro. U komt alleen voor een laag tarief voor de motorrijtuigenbelasting in aanmerking als er in de maanden december, januari en februari NIET in de auto gereden wordt.

Motorrijtuigenbelasting niet voor motorrijtuigen maar voor motorvoertuigen

Als de omschrijving van motorrijtuigen in de Wegenverkeerswet bepalend is, is de term motorrijtuigenbelasting strikt genomen niet correct, maar zou dit motorvoertuigenbelasting moeten heten.
Motorrijtuigen zijn:
"alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning "

Voor de motorrijtuigenbelasting geldt de omschrijving volgens het RVV 1990. Een motorvoertuig is:
" alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsers, fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen, bestemd om anders dan langs rails te worden voortbewogen "
Anders gezegd: alle motorvoertuigen die volgens de wet kentekenplichtig zijn. Denk hierbij aan:
  • motorfietsen en motorscooters
  • personenauto's
  • bestelauto's
  • kampeerauto's
  • vrachtauto's en
  • autobussen

100% Motorrijtuigenbelastingvrij100% Motorrijtuigenbelastingvrij
Motorrijtuigenbelastingvrij vanaf 2028Motorrijtuigenbelastingvrij vanaf 2028

Regeling MRB Oldtimers en Klassiekers op Diesel of LPG

Is uw Oldtimer of Klassieker 40 jaar of ouder, dan bent en blijft u vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Voor motorvoertuigen die als brandstof op diesel of LPG rijden geldt vanaf 1 januari GEEN overgangsregeling; u betaalt het volledig bedrag aan MRB.

Overzicht MRB / Motorrijtuigenbelasting / Wegenbelasting

Leeftijd motorvoertuigBenzineDieselLPG
Vanaf 40 jaarGeen MRBGeen MRBGeen MRB
26 tot 40 jaar30 tot 120 euro per jaar100% MRB100% MRB
Tot en met 25 jaar100% MRB100% MRB100% MRB
Gerelateerde artikelen
Wegenbelasting 2016 en 2017 oldtimer omhoogWegenbelasting 2016 en 2017 oldtimer omhoogWegenbelasting in 2016 en 2017 betalen voor uw oldtimer? Maak gebruik van de overgangsregeling. Vanaf 2014 is belastingv…
Nieuwe regeling vrijstelling motorrijtuigenbelastingEr is de laatste twee jaar veel gesproken over de komende veranderingen per 1 januari 2012 betreffende de vrijstelling M…
Wegenbelasting berekenen: Motorrijtuigenbelasting in 2012Wat is wegenbelasting nou eigenlijk? Is dat hetzelfde als motorrijtuigenbelasting? Hoeveel wegenbelasting moet je per ja…
Wegenbelasting tarieven en wegenbelastingvrije auto’sWegenbelasting tarieven en wegenbelastingvrije auto’sWegenbelasting, motorrijtuigenbelasting, moet worden betaald wanneer u met een motorrijtuig op de weg rijdt. Dus zodra u…
Wanneer is een auto een oldtimer en vrij van wegenbelasting?Wanneer is een auto een oldtimer en vrij van wegenbelasting?Iedere weggebruiker moet wegenbelastingen betalen om met de auto die men bezit op de openbare weg te mogen rijden. Oldti…
Bronnen en referenties
  • Overheid
  • Autorij-instructie.nl

Reageer op het artikel "Klassiekers en Oldtimers Wegenbelasting vanaf 2014"

Reacties

De Jong, 07-07-2016 14:37 #2
Geachte,

ik ben momenteel bezig om een auto op te knappen, en hopelijk binnenkort te laten keuren. Maar het is ons totaal niet duidelijk hoe het met de wegenbelasting zit. De wagen is van de 2e maand van 1991 en nu dus 25 jaar. Volgens een kolom in een door mij gelezen artikel staat dat ik tot 26 jaar de volledige wegenbelasting moet betalen, en de wagen vanaf volgend jaar in het kwart tarief komt klopt dit? Want de meningen lopen uiteen, en wij zijn toch niet van plan de wagen in de winter te gaan gebruiken.

mvg F de Jong Reactie infoteur, 08-07-2016
Beste F,

De overgangsregeling betreft motorvoertuigen die vanaf 2014 tussen de 26 en 40 jaar oud zijn.
Dit komt neer op voertuigen van vóór 1988. Voor alle voertuigen met een registratie van na 1988 geldt een tarief voor de motorrijtuigenbelasting van 100%.
Zie ook:
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/overgangsregeling_oldtimers/

Mvg - Sjaak

Tobias de Jong, 27-02-2014 12:55 #1
Het is wat met die belasting, komt er op een of andere manier wat minder geld binnen, (vanwege de elektrische auto's, tanken dus minder benzine of diesel) dan gaan we die antieke voertuigen maar aanpakken, wat moet ik nou betalen als ik ongeveer 3000kilometer per jaar rij met een motor van 30 jaar oud en dan alleen vanaf eind maart tot half oktober hiermee op straat kom, breng ik dus weinig sleet aan het wegdek, dus laat die zware bakken maar wat meer betalen.

Infoteur: Jvd
Laatste update: 13-11-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 2
Schrijf mee!