InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Ford Grand Tourneo Connect (2014) (7 zitplaatsen)

Ford Grand Tourneo Connect (2014) (7 zitplaatsen)

Op de Autosalon van Genève in maart 2013 laat Ford haar nieuwe range Ford Tourneo modellen zien. De Ford Tourneo Courier biedt plaats aan maximaal 5 personen. De grotere broer is de Ford Grand Tourneo Connect en deze heeft 7 zitplaatsen. De Tourneo modellen komen naast de Max-lijn van Ford op de markt.

Ford Tourneo

Het van origine Amerikaanse automerk Ford gebruikt de naam Tourneo bij de voor personenvervoer omgebouwde modellen van hun bestelwagens: de Ford Transit (bestelbus) en de Ford Transit Connect (kleinere bestelwagen). De Ford Tourneo is een voor personenvervoer omgebouwde Ford Transit bestelbus. De Ford Tourneo kan tot 9 personen vervoeren en het model werd geïntroduceerd in 1995. In 2002 komt Ford óók met een voor personenvervoer omgebouwde variant op de Ford Transit Connect, de kleinere bestelwagen. Deze omgebouwde variant krijgt logischerwijs de naam Ford Tourneo Connect.

Ford Tourneo Connect

Bron: Corvettec6r / Wikimedia CommonsBron: Corvettec6r / Wikimedia Commons
De Ford Transit Connect, de wagen waarop de Ford Tourneo Connect is gebouwd, komt in 2002 op de markt en vervangt de voorgaande modellen kleinere bestelwagens (Courier) van Ford. Deze waren gebaseerd op de Ford Fiësta en Ford Escort en kenmerkten zich door het kenmerkende uiterlijk van de bestelwagens uit die periode: de voorzijde was van een bestaand model en de achterzijde was een grote, lompe cabine waarin wél veel spullen konden worden vervoerd. Met de introductie van de Ford Transit Connect was het afgelopen met dát uiterlijk. De Transit Connect kreeg over de gehele lengte van de wagen een verhoogd dak. De Ford Tourneo Connect is de variant op de Ford Transit Connect, waarbij de auto is omgebouwd voor het vervoeren van personen. Men noemt de Ford Tourneo Connect een Leisure Activity Vehicle. De auto krijgt raampartijen achter en natuurlijk stoelen, waarbij optioneel zelfs tot 7 zitplaatsen beschikbaar zijn.

Nieuwe Ford Tourneo Courier en Grand Tourneo Connect

In september 2012 laat Ford in Amsterdam de nieuwe Ford Tourneo Courier en Grand Tourneo Connect al zien. In maart 2013 maken ze hun officiële debuut in Europa op de Autoshow van Genève. De nieuwe Ford Tourneo Connect modellen zullen medio 2014 bij de dealer staan.

De auto’s worden gebouwd in Turkije. De nieuwe Tourneo modellen hebben een scherp ontwerp, een hoge daklijn, smalle koplampen en er is veel nagedacht over de aerodynamica van de auto. Zo heeft de Tourneo zelfs automatische ‘grille shutters’ die bijdragen aan energiebesparing vanwege de stroomlijn. Overigens staat zuinig rijden bij de Ford Grand Tourneo voorop, want de auto krijgt het auto-start-stop system.

De Ford Tourneo is zeer toegankelijk met de twee schuifdeuren. De ruimte is flexibel in te delen, of je nu veel spullen of juist personen wilt vervoeren. Zowel in de 5 persoons als 7 persoons Tourneo Connect kunnen de stoelen achter (2e en 3e zitrij) weggevouwen worden, zodat er een grote laadruimte ontstaat. De vele opbergvakken, ondermeer boven het hoofd en zelfs onder de stoelen, maken het makkelijk om veel spullen kwijt te kunnen. Er is zelfs een vak in de console de kleine apparatuur zoals de mobiele telefoon of losse navigatie set kan worden opgeladen.

De nieuwe Ford Tourneo modellen worden uitgerust met veel moderne techniek en toepassingen. Zo is er Ford SYNC: het stemgestuurde connectivity system van Ford. Gekoppeld aan dit systeem zijn onder andere Emergency Assistance, Ford SYNC AppLink, een achteruitrijcamera, Easy Fuel en een snelheidsbegrenzer. Standaard zijn er veel veiligheidsvoorzieningen zoals de vele airbags.

De vijfzits Tourneo Courier staat op hetzelfde platform als de Ford B-Max en Ford Fiesta. De auto meet 4,42 meter in lengte. Motorisch krijgt hij keuze uit een 1.5 liter (74 pk) en 1.6 liter (94 pk) Duratorq TDCi diesel en een 1.0 liter (99 pk) Ecoboost benzinemotor. Auto-start-stop system zal op alle motoren mogelijk zijn.

De 7 persoons Ford Grand Tourneo Connect staat op hetzelfde platform als de Ford Focus en niet als de 5 persoons op die van de Fiesta en B-Max. Deze Tourneo Connect is maar liefst 40 centimeter langer dan zijn kleinere 5 persoons broer en meet 4,82 meter. Motorisch kun je bij de Ford Grand Tourneo Connect kiezen uit een 1.6 liter Duratorq TDCi dieselmotor in drie varianten: 74 pk, 94 pk en 114 pk. Daarnaast is er een 99 pk sterke 1.0 liter Ecoboost benzinemotor en een 1.6-liter Ecoboost benzinemotor met een 6-traps automatische transmissie.

Concurrentie

De Ford Tourneo Courier en Ford Grand Tourneo Connect zijn niet uniek en hebben van meerdere merken directe concurrentie. Er zijn andere merken die ook een kleinere bestelwagen in het gamma hebben, en deze hebben omgebouwd tot een auto voor personenvervoer (tot 7 personen). Denk aan bijvoorbeeld:

Wist je dat …

… de Ford Transit Connect ook wordt verkocht in Amerika? Maar voor het importeren van kleine vracht- en bestelwagens in Amerika, moet een belasting van 25% worden betaald. Hiermee wil men de eigen markt beschermen. Deze belasting geldt niet voor de import van personenwagens. Daarom worden álle Ford Transit Connect modellen die naar Amerika gaan in de aankleding van de Ford Tourneo Connect verscheept. Zo kan men die enorme belasting omzeilen.

… Ford met de Ford Tourneo Connect ook heeft meegedaan in de wedstrijd om alle taxi’s in New York City te mogen vervangen? Deze strijd is gewonnen door Nissan die met de Nissan NV200 Evalia in de komende jaren alle taxi’s gaat vervangen. Eerst nog met een benzine aangedreven Evalia, en later met de elektrisch aangedreven variant.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vervoer tips voor grote gezinnenUitstapjes kunnen voor grote gezinnen soms lastig zijn om te organizeren. Pas je met zijn allen in de auto? Kunnen alle…
Ford Mustang: een van de bekendste modellen van FordEen van de bekendste modellen van Ford is de Ford Mustang. De eerste Ford Mustang werd gebouwd in 1964.
Ford B-Max voor 2012. B-Max vervangt de Fusion!Ford B-Max komt in 2012 op de markt ter vervanging van de oude Ford Fusion, beide wagens gaan door als monovolume van de…
Ford Focus 2011 luistert naar zijn bestuurder via spraakIn 1998 bracht Ford de vervanger van de toemalige Escort op de markt, de Ford Focus. Het nieuwe model wierp hoge blikken…
Direct Connect DC++, een zeer fraai P2P-programmaDirect Connect DC++, een zeer fraai P2P-programmaDirect Connect DC++ is een open source programma voor Windows om te delen op het web. D++ is gebruiksvriendelijk en zond…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ford Grand Tourneo Connect (2014) (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 08-03-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!