InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Fiat 500L Living (7 zitplaatsen)

Fiat 500L Living (7 zitplaatsen)

Klein, groter, grootst! Dat gaat zeker op voor de Fiat 500, het kleine bolle autootje dat in 2007 een tweede leven in werd geblazen. In 2012 komt het Italiaanse automerk Fiat met een grotere versie van de populaire Fiat 500, de Fiat 500L. Er zijn zeer concrete plannen om meer varianten op de Fiat 500 te maken, waaronder een Fiat 500L met 7 zitplaatsen (de Fiat 500L Living).

Fiat 500

De Fiat 500, de eerste welteverstaan, is een autootje dat de Italiaanse autofabrikant Fiat uit Turijn van 1957 tot en met 1975 op de markt heeft gehad. De auto is ontwikkeld in de naoorlogse periode en bedoeld om tegen een lage prijs de consument de mogelijkheid tot een vervoersmiddel te bieden. Net als Volkswagen dit deed met de Kever. En net als diezelfde Kever, werd ook de Fiat 500 immens populair. De Fiat 500 was klein, wendbaar, uitermate handzaam in het stadsverkeer. Echter, klein is ook een nadeel, want een echte gezinsauto was het niet.

Bron: Dave 7 / Wikimedia CommonsBron: Dave 7 / Wikimedia Commons
De Fiat 500, overigens ook wéér net als de Kever, zijn ook na de productiestop (note: de Kever wordt in Zuid-Amerika nog steeds gebouwd) zéér populair gebleven. Dat heeft wellicht te maken met het uiterlijk, dat steeds meer nostalgisch werd en zich begon af te scheiden van de in de jaren ’70 en ’80 op de markt gekomen, modernere auto’s. De auto werd een collector item. De ongekende populariteit van de Fiat 500 deed de Italianen besluiten om in 2007 met een nieuwe Fiat 500 op de markt te komen. Een kleine stadsauto, overigens wel wat groter van formaat dan de originele 500, die sterke gelijkenis vertoont met de oude Fiat 500. Hiermee werd de legende van de Fiat 500 weer nieuw leven in geblazen. Ook in dit geval kunnen we een lijn trekken naar de Volkswagen Kever die eind jaren ’90 een moderne variant kreeg: de New Beetle.

Nieuwe Fiat 500

De nieuwe Fiat 500 groeit uit tot een zeer gewilde auto. Het wagentje leent zich zeer goed voor allerlei versies en varianten. Het is van zichzelf al een opvallende verschijning op de weg. Bedrijven die willen opvallen maken hier gretig gebruik van, onder andere door de auto kleurig aan te kleden. Er komen vele edities en versies van de Fiat 500 op de markt. Grote marktpartijen en ook goede doelen koppelen graag hun naam aan zo’n versie voor meer exposure, zoals een Gucci-versie, een Barbie-versie of de Pink Ribbon-versie.

De nieuwe Fiat 500 komt er ook als cabrio en uiteraard wordt hij ook motorisch aangepakt door Abarth, overigens onderdeel van Fiat Group. Het model leent zich prima voor doorontwikkeling naar nieuwe modellen. Zo is er al een concept getoond van een Fiat 500 Coupé Zagato (2011), die naar horen zeggen ook in productie zal worden genomen.

Fiat 500L en Fiat 500L Living

Het kan uiteindelijk niet uitblijven dat men op basis van het succes van de Fiat 500 ook een grotere auto bouwt. In 2012 komt de Fiat 500L op de markt. Een opgeblazen 500 met ruim plaats voor 5 personen. Deze Fiat 500L is 4.14 meter lang en daarmee bijna 60 centimeter langer dan de Fiat 500 en is zelfs iets groter dan de Fiat Idea. Deze ruimte komt voornamelijk terug in de auto, waardoor dus meer zitplaatsen mogelijk zijn. De Fiat 500L krijgt eind 2012 de maximale score van 5 sterren in de Euro NCAP crashtest en is daarmee aangetoond een veilige gezinsauto. De Fiat 500L staat bij de Fiat dealer al vanaf € 18.695,- (adviesprijs).

Over meer zitplaatsen gesproken: van deze Fiat 500L wordt weer een grotere variant gebouwd. De Fiat 500L Living biedt plaats aan 7 personen en daarmee is de Fiat 500L Living naast de Fiat Freemont een tweede model dat de Italianen aanbieden met deze optie van 7 zitplaatsen. Naast de plannen van een 7-persoons Fiat 500, zijn er ook plannen om de Fiat 500L hoger op de wielen te zetten en een outdoor-uiterlijk mee te geven door kunststof panelen rondo: de Fiat 500L Trekking. Een concept dat we ook kennen van bijvoorbeeld de Fiat Panda. En een mini-SUV op basis van de Fiat 500? Ook hier zijn serieuze plannen voor een Fiat 500X, die dan gelijk de Fiat Sedici kan vervangen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Fiat 500L Living (7 zitplaatsen)"

Reactie

John-b (infoteur), 06-03-2013 13:01 #1
Jammer dat hij ook Fiat 500 moest heten. Had hem 600 of 1000 of wat dan ook genoemd.
Gaan de zelfde fout in als Mini cooper. De naam bekendheid word eindeloos uit gemolken. En verliezen daar mee hun charme.

Infoteur: Solnah
Laatste update: 04-02-2014
Gepubliceerd: 06-03-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!