InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > SsangYong Rexton (7 zitplaatsen)

SsangYong Rexton (7 zitplaatsen)

SsangYong Rexton (7 zitplaatsen) De Zuid-Koreaanse autofabrikant SsangYong introduceert in 2001 een midsize SUV: de SsangYong Rexton. De auto is een serieuze wagen, gebouwd op het platform van de Mercedes-Benz M-klasse, en biedt alle mogelijkheden die de consument verwacht van een SUV van dit formaat. Inclusief de mogelijkheid tot 7 zitplaatsen.

SsangYong Rexton

In 2001 komt SsangYong, dat overigens Dubbele Draken betekent, met de SsanyYong Rexton op de markt. Overigens in 2003 pas in Europa. Deze middelgrote SUV is gebouwd op het platform van de Mercedes-Benz M-klasse en dus meteen een serieuze auto. De SUV kan zowel keurig op de weg rijden, maar staat zijn mannetje tevens in het ruige terrein vanwege de vierwielaandrijving.

Niet alleen in de bodemplaat ondersteunt Mercedes-Benz de Rexton, ook motorisch. De twee dieselmotoren (2.7 en 2.9 liter) en de 3.2 liter benzinemotor worden onder licentie van Mercedes-Benz gebouwd. Dat steken de Zuid-Koreanen overigens niet onder stoelen of banken met een sticker op de achterruit: ‘Powedered by Mercedes-Benz!’Met de Rexton proberen de Zuid-Koreanen een voet tussen de deur te krijgen op de Europese markt en een graantje mee te pikken van de stijgende interesse in SUV modellen. Hetzelfde wat onder ander Kia doet met de Sorento. In 2006 krijgt de SsangYong Rexton een tweede generatie: de SsangYong Rexton II. Uiterlijk lijkt er niet veel veranderd. Qua techniek wordt de auto weer bijdetijd gehaald. In de jaren erna wordt de wagen nogmaals opgefrist met kleine uiterlijke aanpassingen.

Motoren en uitrusting

De SsangYong Rexton II is verkrijgbaar met twee motoren:

  • 2.7 liter XDi common rail dieselmotor (165 pk), optioneel met 5 traps T-Tronic automaat (van Mercedes-Benz)
  • 2.7 liter XVT dieselmotor ((179 pk), standaard met 5 traps T-Tronic automaat (van Mercedes-Benz)

De XVT modellen hebben standaard vierwielaandrijving. De topsnelheid van de Rexton, ongeacht de motor ligt op 188 kilometer per uur. De auto meet 4,72 meter en weegt tussen de 2.000 en 2.100 kilogram, afhankelijk van een handgeschakelde of automatische transmissie.

Qua uitrusting zit het wel goed bij de Rexton. Een confortabele zitpositie, stoelverwarming, automatische airconditioning, cruise control, airbags, ABS, ESP, Rollover Protection (ARP), remassistentie (EBD). Het zit er allemaal standaard op en in. Net als de 7 zitplaatsen. SsangYong heeft de Rexton aangekleed in drie uitrustingniveaus. Hierbij wordt de standaard rijk uitgeruste basisuitvoering stapsgewijs verder aangekleed met extra opties, accessoires en systemen die het rijden nog makkelijker en comfortabeler maken, zoals lederen bekleding, parkeerassistentie, grotere velgen. Met losse opties en accessoires is elke Rexton nog verder aan te kleden naar eigen smaak en wensen.

  • Crystal (alleen in combinatie met 2.7 XDi)
  • Quartz (alleen in combinatie met 2.7 XVT)
  • Sapphire (alleen in combinatie met 2.7 XVT)

Prijzen en concurrentie

De SsangYong Rexton in de Crystal uitvoering (2.7 XDi) kost € 60.670,-. De Quartz uitvoering (2.7 XVT) kost € 69.975,- en tot slot de Sapphire uitvoering (eveneens 2.7 XVT) is er voor € 72.870,-.

Met deze prijzen en de mogelijkheden en functionaleiten die de SsangYing Rexton biedt, kun je op twee fronten de concurrentie zoeken. Enerzijds bij andere niet-premium automerken die een serieuze SUV met veel opties én 7 zitplaatsen aanbieden. Denk aan de Chevrolet Captiva, de Kia Sorento, de Mitsubishi Outlander of de Fiat Freemont.

Maar waarom zou deze Rexton ook niet een serieuze concurrent zijn voor bijvoorbeeld premium merken als de Mercedes-Benz M-klasse en GL-klasse? Of de Volvo XC90 en de Audi Q7? En de BMW X5 en Land Rover Discovery 4? Vanzelfsprekend hebben deze laatsten een overtreffende trap als het gaat om motorisering of bijzonder luxe. Maar de basismodellen van deze premiummerken bieden niet veel meer dan wat de SsangYong Rexton ook biedt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nissan Evalia (7 zitplaatsen)Vanaf 2009 heeft Nissan de succesvolle mini-van: de Nissan NV200 op de markt. Daar is ook een variant voor personenvervo…
Voetbalstadions van 6 grote voetbalclubs in EngelandVoetbalstadions van 6 grote voetbalclubs in EngelandIn Engeland is het Mekka van het voetbal gevestigd. De Premier Legaue is de beste en zwaarste voetbalcompetitie van de w…
Voetbalstadions van 6 grote voetbalclubs in SpanjeVoetbalstadions van 6 grote voetbalclubs in SpanjeEr kan geconcludeerd worden dat, na Engeland, Spanje de sterkste competitie ter wereld heeft. Grote clubs met onder ande…
Gordels dragen - regelsGordels dragen - regelsVoor het dragen van gordels zijn verschillende regels. Vanaf 1 mei 2008 zijn de regels strenger geworden. Iedereen moet…
Audi A6 Avant (7 zitplaatsen)De Audi A6 is al vanaf 1994 onder deze naam op de markt. Het model gaat echter verder terug, destijds als Audi 100. De A…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Ssangyong.nl

Reageer op het artikel "SsangYong Rexton (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 02-03-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!