InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Fiat Multipla (6 persoons)

Fiat Multipla (6 persoons)

De Fiat Multipla kennen de meeste mensen als die vreemde auto met die rare neus, welke in 1998 op de Nederlandse markt kwam. De wagen was anders, qua uiterlijk en ook qua indeling. Zo bood de Fiat Multipla plaats aan 6 personen. Niet door een derde zitrij, maar tweemaal drie zitplaatsen náást elkaar te zetten.

Fiat Multipla

Bij de introductie van de Fiat Multipla in 1998 waren de reacties controversieel. De één prees het uitzonderlijke design van de auto, de ander vond hem spuuglelijk. Wanneer je verder kon kijken dan alleen het uiterlijk, dan werd snel duidelijk dat de Fiat Multipla vooral ook een heel praktische auto was. Er was plaats voor meer dan 5 personen. De Multipla heeft namelijk 6 zitplaatsen! Zoals veel andere merken een MPV-achtig model aanbieden met een derde zitrij, koos Fiat voor een ander oplossing: er zijn drie stoelen op de eerste en drie op de tweede zitrij. Een opstelling die je ook ziet in bestelbusjes en kleine vrachtwagens. Verder bleek de Fiat Multipla ook prima te rijden.

De Multipla werd gebouwd op basis van de Fiat Brava en Bravo. De eerste generatie Multipla was slechts 3,99 meter lang en was daarmee zelfs korter dan de driedeurs Fiat Bravo! Voor een meerpersoons voertuig wist Fiat zich hiermee te onderscheiden van andere ruimtewagens. De naam Multipla is overigens al veel eerder gebruikt door Fiat, maar dan moet je echt ver terug in het verleden (1955).

In 2004 krijgt de Fiat Multipla een facelift. De veelbesproken neus wordt aangepast en de auto past nu meer in de lijn met andere gangbare modellen van Fiat in die tijd. Het is herkenbaar een grote broer van bijvoorbeeld de Fiat Punto en Fiat Panda. De auto wordt bijna 10 centimeter langer. Wederom krijgt de Mulitpla lovende beoordelingen vanwege prestaties, rijgedrag en de praktische en functionele veelzijdigheid van de wagen.

Motoren en uitrusting

De eerste generatie Fiat Multipla is uitgerust met een 1.6 liter benzinemotor of een 1.9 liter dieselmotor, die dan op hun beurt weer verkrijgbaar zijn in verschillende uitvoeringen.

De uitrustingsniveaus worden in eerste instantie aangeduid als: SX (basisuitvoering) en ELX (o.a. airconditioning, zonnedak, lichtmetalen velgen en elektrisch bedienbare ramen achter). Na de facelift worden de uitrustingsniveaus aangeduid met de namen: Dynamic, Dynamic Family en Eleganza.

Het einde van de Fiat Multipla

In Nederland wordt de Fiat Multipla in 2007 uit het assortiment gehaald. Dat is niet het einde van de Multipla in Europa, want deze blijft leverbaar tot 2010. Dan stopt Fiat helemaal met de Multipla. Overigens is ook de grote Fiat Ulysse uit het assortiment. Fiat Group biedt vanaf 2011 de Fiat Freemont (niet in Nederland) aan als vervangende ruimtewagen (SUV) met mogelijkheid tot 7 zitplaatsen. Een Fiat 500XL ligt in de planning en moet ook plaats bieden aan 7 personen als midi-MPV.

De Fiat Multipla is in het gebruikte segment nog altijd een gewilde auto. Ben je op zoek naar een praktische auto, met ruimte voor 6 personen, of juist veel bagageruimte? Vind je een lang MPV niet handig? Dan is de Multipla echt iets voor jou. Je vindt een gebruikte Fiat Multipla uit de eerste generatie al tussen de 1.000,- en 2.500,-. Een tweedehands Multipla uit de tweede generatie begint al vanaf 2.500,-.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Autoweek
  • Autoscout24

Reageer op het artikel "Fiat Multipla (6 persoons)"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 01-03-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!