InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Land Rover Discovery (7 zitplaatsen)

Land Rover Discovery (7 zitplaatsen)

Al vanaf 1989 rijdt de Land Rover Discovery rond op de wegen en door het ruige terrein. Deze 4x4 terreinwagen of SUV staat zijn mannetje op beide soorten ondergrond. De Land Rover Discovery heeft hierdoor een grote schare fans. De ruimte in de Discovery is groot waardoor ook de mogelijkheid bestaat om 7 personen te vervoeren, vanwege de derde zitrij en 7 zitplaatsen.

Land Rover Discovery

In 1989 introduceert het Briste automerk Land Rover de Discovery. Deze Land Rover Discovery moet als de goedkopere broer van de Land Rover Range Rover worden gepositioneerd. Hiermee wilden de Britten kunnen blijven concurreren met het Aziatische aanbod, destijds voornamelijk alleen nog komend uit Japan. Andere Aziatische landen komen pas later op de Europese markten. De Land Rover Discovery komt op hetzelfde onderstel te staan als de luxure Range Rover. Ook krijgt hij dezelfde aandrijving. Men was voorzichtig, men wilde geen kannibalisatie creëren: de Discovery moest geen concurrent worden van de eigen Range Rover. Daarom gaf Land Rover de Discovery in eerste instantie maar 3 deuren.

Al vanaf de eerste generatie is de Land Rover Discovery beschikbaar met optioneel een derde zitrij. Hiermee kunnen 7 zitplaatsen worden gecreëerd. Tevens is de Discovery geschikt om het ruige terrein in te gaan. Hierbij legt hij het natuurlijk wel af tegen de Land Rover Defender, die juist meer is gemaakt voor het ruige terrein en zich wat meer onwennig voelt op de weg. Gedurende het verstrijken van de jaren worden enkele kleine aanpassingen en verbeteringen doorgevoerd, waaronder andere motoren. In 1995 komt de Land Rover Discovery pas op de Amerikaanse markt uit.

In 1998 komt men met de tweede generatie Discovery. Uiterlijk lijkt hij in eerste instantie veel op de voorganger, maar de wagen is van top tot teen aangepakt. Men beweert dat bij het uitkomen van de Land Rover Discovery2 het de meeste geavanceerde terreinwagen van het moment is. En dat zou best eens kunnen zijn. De wagen werd iets langer om meer (laad)ruimte te creëren. In de loop der jaren volgen weer enkele interne en externe wijzigingen, waaronder de nieuwe koplampen in 2002, waarmee de Discovery hetzelfde ‘gezicht’ kreeg als de Range Rover en Freelander.

In 2004 volgt de derde generatie: Discovery3. Ditmaal is Ford verantwoordelijk, daar zij eigenaar zijn geworden van Land Rover. Het onderstel, de vering en ophanging van de voorganger was nog dezelfde als bij de introductie. En die techniek kwam over van de Range Rover die daar al weer bijna twee decennia mee rond reed. Verouderde techniek dus. De Land Rover Discovery3 is dan ook een gehéél nieuwe auto. De wagen zit boordevol nieuwe techniek, waaronder het Terrain Repsonse System. Hiermee hoeft de bestuurder slechts aan te geven op welke ondergrond hij of zij rijdt, de auto stelt zelf alles verder in. Andere elektronica maakt het rijden in ruig terrein nog makkelijker en veiliger. De 7 zitplaatsen ontbreken niet, sterker nog, in de Land Rover Discovery3 kunnen de passagiers de derde zitrij zelfs bereiken via de achterzijde.

In 2009 volgt een opwaardering van de Land Rover Discovery3 en deze gaat als Discovery4 de markt op. Uiterlijk ondergaat de Discovery enige aanpassing, zoals de lichtunits en de grill. Het interieur krijgt aandacht, maar re grootste aanpassingen zijn technisch van aard: motoren, versnellingsbak, remmen. Ook elektronica wordt toegevoegd (optioneel) zoals, camera’s rondom die handig zijn wanneer je off-road rijdt. Het blijft een grote wagen, en zo behoud je het overzicht.

Motoren

De Land Rover Discovery4 is verkrijgbaar met drie verschillende motoren, waarvan twee diesel- en één krachtige benzinemotor.

  • 3.0 TDV6, 6 cilinder dieselmotor (211 pk), 8 traps automaat
  • 3.0 SDV6, 6 cilinder dieselmotor (256 pk), 8 traps automaat
  • 5.0 V8, 8 cilinder benzinemotor (278 pk), 6 traps automaat, CommandShift transmissiekeuzehendel

Uitrusting

Land Rover kent 4 uitrustingsniveaus: E, S, SE en HSE. Bovenop de uitrusting kun je tegen meerprijzen de uitrusting aanvullen of wijzigen met opties en accessoires.

Uitrusting E
Stoffen bekleding, metallic accenten interieur, 4,2” kleurendisplay middenconcole, 5”TFT kleurenscherm in instrumentenpaneel, audovoorziening, automatische airconditioning, géén optie 7 zitplaatsen, wielophanging met schroefveren, trailer stabiliteitscontrole, 18” velgen, halogeenkoplampen. Alleen verkrijgbaar in combinatie met 3.0 TDV6 motor.

Uitrusting S
Zie uitrusting E, plus: Terrain Response System, 19” velgen, electronisch gestuurde luchtvering, instelbare rijhoogte, optioneel 7 zitplaatsen. Verkrijgbaar in combinatie met 3.0 TDV6 en 3.0 SDV6 motor.

Uitrusting SE
Zie uitrusting S, plus: cruise control, vloerverlichting vóór, 7” kleuren touchcreen, sound system (Harman Kardon) met iPod en USB aansluiting, parkeerassistentie achter, Bluetooth telefoon voorbereiding, wielkastverbreders, achterbumper in carrosseriekleur, portiergrepen in metaalkleur, 19” 10 spaaks wielen, halogeenverlichting met schemersensor en LED-dagrijverlichting, mistlampen vóór, regensensor, hogedruk koplampsproeiers. Alleen verkrijgbaar in combinatie met 3.0 TDV6 en 3.0 SDV6 motor.

Uitrusting HSE
Zie uitrusting SE, plus: lederen stoelbekleding, electrisch verstelbare voorstoelen (met memory functie bestuurderstoel), parkeerassistentie vóór, navigatie, virtuele CD-wisselaar, spraakbediening, ambianceverlichting, 19” 7 spaaks velgen, XENON verlichting met LED dagrijverlichting en schemersensor, electrsich instelbare, inklapbare en verwarmde buitenspiegels. Verkrijgbaar in combinatie met alle motoren.

Prijzen en concurrentie

De 3.0 TDV6 kost is er in de E-uitvoering vanaf € 81.700,-. De HSE-uitvoering kost € 96.400,-. De overige uitvoeringen in combinatie met deze motor liggen qua prijzen hiertussen. De 3.0 SDV6 heeft als instap uitrusting de S-uitvoering (géén E) en is er vanaf € 90.700,-. De HSE-uitvoering van deze motorisering is er voor € 102.700,-. Nog niet tevreden? Dan is er het topmodel: 5.0 V8 HSE voor € 144.400,-. Op de tweedehands automarkt vind je nog veel oudere Land Rover Discovery modellen. Daar kun je een prima Land Rover kopen voor enkele duizenden euro’s oplopend naar gelang het bouwjaar oploopt. Een prima alternatief voor het grotere gezin, op zoek naar een auto met 7 zitplaatsen.

Concurrentie in Nederland heeft de Land Rover Discovery4 van andere fullsize SUV’s in het premium segment, zoals de:

Wist je dat …

  • ... pas bij de introductie op de Amerikaanse markt in 1995 de Land Rover Discovery airbags krijgt? Iets dat in die tijd nog niet verplicht was in Europa.
  • ... de krachtige 5.0 V8 motor de circa 2.500 kilogram (ledig gewicht) zware Land Rover Discovery in 7,9 seconden vanuit stilstand naar de 100 kilometer per uur kan brengen?
Gerelateerde artikelen
Landrover, auto uit EngelandLandrover, auto uit EngelandDe broers Wilks ontwikkelde in 1948 de eerste Land Rover, een variatie op de jeep maar dan met meer mogelijkheden. Inmid…
De historie van Land RoverDe historie van Land RoverHet Engelse Land Rover begon ooit met een model dat een kloon was van de Amerikaanse Jeep Willys. Tegenwoordig is Land R…
Concept Cars - Land Rover LRXConcept Cars - Land Rover LRXDe Land Rover LRX is een zeer serieuze poging van Land Rover om een voor hen nieuw concept te lanceren: een compacte pre…
Messenger discovery live, een handige tool voor MessengerMessenger discovery live, een handige tool voor MessengerMessenger Discovery live is een programma dat automatisch opstart als je msn opent. Het programma heeft ook een eigen ic…
Auto's voor groot gezin: 7 zitplaatsen (MPV/zevenzitter)Wanneer je een groter gezin hebt (3 kinderen of meer) is de keuze in een juiste auto meer beperkt dan bij een kleiner ge…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Landrover.nl

Reageer op het artikel "Land Rover Discovery (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 28-02-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!