InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Mercedes-Benz R-klasse (2012) (7 zitplaatsen)

Mercedes-Benz R-klasse (2012) (7 zitplaatsen)

De Mercedes-Benz R-klasse is model van de Duitse autofabrikant Mercedes-Benz en kwam in 2005 op de markt. De grote auto werd gelanceerd als Sports Tourer (net als de kleinere B-klasse) en kwam niet ter vervanging van een ander model. De Mercedes-Benz R-klasse is luxueus uitgerust en biedt vooral veel ruimte, heel veel ruimte. Er is plaats voor 7 personen met de 7 comfortabele zitplaatsen.

Mercedes-Benz R-klasse

In 2001 kan het publiek op de Detroit Auto Show al kennis maken met het concept van de Mercedes-Benz R-klasse. In 2005 wordt hij dan ook in productie genomen en in 2006 komt de Mercedes-Benz R-klasse op de markt.

Het is een opvallende wagen, met name vanwege de omvang. Omdat de wagen groot is en veel ruimte biedt, met zelfs 7 zitplaatsen, verwachtten velen dat hij een ander model, zoals de GL-klasse zal vervangen. Niets is minder waar, hij wordt gewoon toegevoegd aan de beschikbare modellen van Mercedes-Benz.

De consument weet de R-klasse niet direct te plaatsen in het dan beschikbare gamma van de autofabrikant uit Duitsland. Het is géén standaard MPV, géén SUV, maar Mercedes-Benz zet hem weg als Sports Tourer. Hij komt daarmee in dezelfde categorie als de kleinere Mercedes-Benz B-klasse, alleen dan wel aan de bovenzijde in dit segment: luxe, groot en met alle mogelijke toeters en bellen. Met deze positionering maakt Mercedes-Benz het zichzelf lastig, omdat de veelzijdigheid van de auto hiermee niet wordt benadrukt en de auto alleen interessant wordt voor welbedeelden (met een vanaf prijs van € 80.000,-).

In 2007 breidt Mercedes-Benz het aanbod van de R-klasse uit met onder andere een AMG R63 (met 503 pk, overigens ook al snel weer uit productie gehaald vanwege tegenvallende verkoop) en meer keuze uit motoren. Tevens komt er een achterwiel aangedreven variant, waar je eerst alleen voor de vierwielaandrijving kon kiezen. Hiermee wil Mercedes-Benz de wagen bereikbaar maken voor een groter publiek. In 2011 pakt Mercedes-Benz de R-klasse flink aan. Verkoopcijfers liegen er niet om: nog geen 3.000 wagens in 2010 op de USA markt. Er moet wat gebeuren. In plaats van elimineren, wat autokenners verwachtten, krijgt de R-klasse een facelift en een tweede leven. Het uiterlijk wordt flink aangepakt en dat doet veel mensen deugd. Van binnen zijn er wat kleine wijzigingen, maar niet echt noemenswaardig. Enkele nieuwe technieken, zoals dodehoek sensor vullen het geheel aan.

Vanwege de blijvend tegenvallende verkoopcijfers, en de grotere interesse in SUV-modellen als de GL- en M-klasse, wordt besloten om de R-klasse in 2013 niet meer op de Amerikaanse automarkt aan te bieden en de focus te leggen op de Chinese markt.

Veelzijdigheid

De mogelijkheden van de Mercedes-Benz R-klasse zijn wel degelijk veelzijdig. De R-klasse is beschikbaar in een korte en lange variant. De korte heeft een wielbasis van 2,98 meter en een totale lengte van ruim 4,92 meter. De lange variant meet een wielbasis van 3,215 meter en is bijna 5,16 meter! Die formaten zijn fors te noemen en streven menig fullsize SUV voorbij. Het draagt wel bij tot een zee van ruimte in de auto. De R-klasse is niet echt bedoeld voor goederenvervoer, maar het kan wel. Mercedes-Benz heeft meer voor ogen om 5, 6 of zelfs 7 personen comfortabel te kunnen vervoeren. En dat is gelukt, want zelfs op de derde zitrij (alléén in de lange variant beschikbaar) kun je comfortabel plaatsnemen in de luxe stoelen, die niet onderdoen voor de overige stoelen in de wagen. En daar bovenop kun je 633 liter bagage meenemen. Wanneer je alle stoelen omklapt, dan heb je maar liefst 2.385 liter bagageruimte tot je beschikking.

Motoren

Korte wielbasis

  • R350 3,5 liter benzinemotor, 4matic BlueEFFICIENCY (306 pk), 7G-Tronic Plus automaat
  • R300 3,0 liter dieselmotor, CDI BlueEFFICIENCY (190 pk), 7G-Tronic Plus automaat
  • R350 3,0 liter dieselmotor, CDI 4matic (265 pk), 7G-Tronic Plus automaat

Lange wielbasis

  • R500 5,6 liter benzinemotor, 4matic (387 pk), 7G-Tronic automaat
  • R350 3,0 liter dieselmotor BlueTEC 4matic (211 pk), 7G-Tronic automaat

Prijzen en concurrentie

De goedkoopste benzine variant (de korte wielbasis) heeft een aanvangsverkoopprijs van € 80.300,- in de basisuitrusting. De lange variant in dezelfde uitvoering kost nét geen € 2.000,- meer. Buiten deze twee keuzes, heb je alleen nog de R500 met een aanvangsprijs van € 136.282,-. Wil je liever diesel rijden, dan heb je iets meer keuze. De korte wielbasis R300 CDI Blue EFFICIENCY kost € 74.364,- en de R350 CDI 4matic € 88.796,-. Kies je voor de lange wielbasis dan kost de R350 nét geen € 91.000,- (zowel de CDI 4matic als de BlueTEC 4matic). Een tweedehands Mercedes-Benz R-klasse, modeljaar 2005/2006 vind je op internet al voor zo’n € 17.000,-

Concurrentie kent de Mercedes-Benz R-klasse eigenlijk niet. Je kunt stellen dat de luxueuze fullsize SUV-modellen de strijd aan zouden kunnen gaan. Denk aan de Porsche Cayenne, Audi Q7, BMW X5 of de eigen Mercedes-Benz GL-klasse. Maar waar de SUV last heeft van het imago een benzineslurper te zijn en daarmee milieubelastend, heeft de Mercedes-Benz het voordeel niet het uiterlijk te hebben van de SUV. En daarmee ontwijkt hij de kritische blik van de ‘groener’ denkende consument enigszins.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mercedes Diesels: C250 CDI Blue EfficiencyMercedes Diesels: C250 CDI Blue EfficiencyMercedes Benz heeft een complete generatie dieselmotoren klaar. De C 250 CDI Blue Efficiency van Mercedes heeft nieuwe d…
Mercedes-Benz Viano (8 zitplaatsen)Vanaf 1996 heeft het Duitse automerk Mercedes-Benz de Viano in het assortiment. Deze MPV, want daar behoort hij toe, sta…
Carl Benz – uitvinder van de eerste benzinemotorNaast de man achter het Mercedes-Benz imperium is de op 25 november 1844 geboren Carl Benz de uitvinder van de eerste be…
DJ Joyce MercedesDJ Joyce Mercedes begon haar carrière als danseres en model. Na een korte tussenstop bij de sexy meidengroep ging ze ver…
De snelste auto's ter wereld; 0-100 km/h in < 4,5 secondenDe snelste auto's ter wereld; 0-100 km/h in < 4,5 secondenDaar waar tegenwoordig het accent op groen en zuinig ligt, zijn er ook nog producenten van auto's die gaan voor de snels…
Bronnen en referenties
  • Mercedes-benz.nl
  • Wikipedia
  • Autoweek.nl

Reageer op het artikel "Mercedes-Benz R-klasse (2012) (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 27-02-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!