InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Audi A6 Avant (7 zitplaatsen)

Audi A6 Avant (7 zitplaatsen)

De Audi A6 is al vanaf 1994 onder deze naam op de markt. Het model gaat echter verder terug, destijds als Audi 100. De Audi A6 wordt verkocht in het hogere middenklasse segment. Van deze Audi is niet alleen een sedan uitvoering beschikbaar, maar hij wordt ook verkocht als stationwagon: de Audi A6 Avant kan optioneel worden uitgerust met 2 extra zitplaatsen, en zo worden omgetoverd tot een 7 persoons auto.

Audi A6

De Audi A6 is al heel wat jaren een succesvol model in het gamma van de Duitse autofabrikant Audi, onderdeel van Volkswagen Group. De Audi A6 kwam in 1994 op de markt, althans de naam. Want feitelijk bestond de A6 al, maar dan als Audi 100. Deze Audi 100 kreeg een facelift en ging verder als Audi A6 dor het leven. Het model nam een plek in binnen het hogere middenklasse segment, daar waar de kleine broer, de Audi 80 het segment van de middenklasse waarnam. De eerste generatie Audi A6 was niet alleen als comfortabele sedan beschikbaar. Er was ook een sportuitvoering, de Audi S6 en een stationwagen: de Audi A6 Avant.

In 1998 komt de tweede generatie Audi A6 beschikbaar voor het publiek. De nieuwe A6 is meer dynamisch, gestroomlijnd en bij de tijd. Deze Audi A6 is natuurlijk ook in Avant uitvoering verkrijgbaar. Van deze laatstgenoemde wordt in 1999 een speciale uitvoering geintroduceerd: de Audi Allroad Quattro. Dit is een vierwiel aangedreven Audi A6 Avant, hoog op de wielen en een stoer outdoor uiterlijk. Hij wordt ook wel aangeduid als een corssover SUV. In 2002 introduceren de Duitsers de eerste RS6 met maar liefst 450 pk. Later komt er zelfs een RS6 Plus met nog eens 30 pk extra.

In 2004 wordt de nieuwe generatie Audi A6 gelanceerd. Hij is 12 centimeter langer dan voorgaande generatie. Je kunt deze generatie herkennen door de grote ‘smoel’. De gril is nu niet onderbroken door de bumper, maar vormt één groot geheel vanaf motorkap tot aan onderzijde. De Avant wordt tegelijkertijd gelanceerd, de Audi A6 Allroad en de Audi S6 komen in 2006 en de RS6 volgt uiteindelijk in 2008.

Vanaf 2011 staat de nieuwe generatie Audi A6 in de showroom. Kenmerkend zijn de scherp gehoekte koplampen en de zeshoekige gril. De wagen heeft bij de ontwikkeling veel aandacht op gebied van reduceren van het gewicht gekregen. Maar liefst 20% van de auto is van het lichtgewicht aluminium.

Motoren en techniek

De Audi A6 (Avant) is in 2013 verkrijgbaar met de volgende motoren:

  • 2.0 liter TFSI, benzine, 4 cilinder, 180 pk, 6-bak handgeschakeld of multitronic automaat
  • 2.8 liter FSI, benzine, 6 cilinder, 204 pk, 6-bak handgeschakeld of multitronic automaat
  • 2.8 liter FSI quattro, benzine, 6 cilinder, 204 pk, S-tronic 7 traps automaat
  • 3.0 liter, TFSI quattro, benzine, 6 cilinder, 310 pk, S-tronic 7 traps automaat
  • 2.0 liter TDI, diesel, 4 cilinder, 136 pk, 6-bak handgeschakeld of multitronic automaat
  • 3.0 liter TDI quattro, diesel, 6 cilinder, 204 pk, S-tronic 7 traps automaat
  • 3.0 liter BiT quattro, 6 cilinder, 313 pk, Tiptronic 8-traps automaat
  • 4.0 liter TFSI quattro, 8 cilinder, 420 pk S-tronic 7 traps automaat (alléén Audi S6 Avant)

De Audi A6 is bijna 5 meter lang (4.91 meter sedan en 4.94 Avant)) en heeft een wielbasis van bijna 3 meter (2.91 meter). De wagen staat overigens op dezelfde bodemplaat (MLB platform) als de Audi A7.

Uitrusting

De Audi A6 komt uit in het meer luxere segment automobielen. Dat betekentd at de wagen standaard al is voorzien veel technische snufjes, luxe en comfort, hoogwaardige afwerking en kwalitatief hoogwaardige materialen. Systemen op gebied van veiligheid, gemak en comfort zijn soms standaard waar deze als extra optie worden aangeboden bij andere merken.

Standaard tref je onder andere: centrale deurvergrendeling, softtouch achterklep bediening, chroomaccenten, boordcomputer, multimediasysteem (MMI), airconditioning, multifunctioneel en verstelbaar stuurwiel, lederen stuur en versnellingspook, ASR (antislip), airbags, Audi drive select, dynamisch onderstel, EDS, ESP, flankbescherming in carrosserie, regensensor, ABS, start/stop systeem, startblokkering, 17” wielen, lichtsensor, dakreling (Avant).

De standaarduitrusting is met veel opties en accessoires tegen meerprijzen helemaal aan te passen en aan te kleden naar eigen wensen en voorkeuren. Audi heeft uit alle accessoires en opties pakketten samengesteld die worden verkocht als:

  • Pro Line Business: o.a. navigatie, radio plus, parkeerhulp , alarm, metallic/pareleffectlak
  • Pro Line: o.a. navigatie, radio plus, automatisch airco, parkeerhulp, alarm, XENON, lichtpakket
  • Pro Line Plus: o.a. navigatie, automatische airco, lederen bekleding, XENON, lichtpakket, adaptive light, Audi music interface, telefoonvoorbereiding, servosluiting portieren, dynamic steering
  • Pro Line S: o.a. navigatie, radio plus, automatische airco, parkeerhulp, alarm, S Line exterieur, Audi music interface, XENON, lichtpakket
  • Online Pack: o.a. navigatie, telefoonvoorbereiding
  • S Line: sportuitrusting, o.a. grotere velgen (18/19”), sportstoelen, sportieve accenten
  • S Line exterieur: sportuitrusting voor exterieur, o.a. dorpellijsten, aangepaste voor- en achterbumper, verchroomd uitlaatstuk

7 zitplaatsen

De Audi A6 Avant wordt niet standaard geleverd met 7 zitplaatsen. Audi heeft als echte zevenzitter de Audi Q7, een fullsize SUV met 7 comfortabele zitplaatsen. Door middel van een bankje kun je twee extra zitplaatsen creëren in de laadruimte. Je zit met het gezicht naar achteren, en de plaatsen zijn zeker niet bedoeld voor volwassen. Voor het vervoeren van kinderen kan het een prima oplossing zijn. Het bankje staat niet vermeld als accessoire in de folder van de nieuwe Audi A6 Avant (2013). Wel zijn er op de tweedehands markt bankjes te vinden, als ook Audi A6 Avant modellen waar het bankje al in is geplaatst.

Prijzen en concurrentie

De Audi A6 Avant 2.0 TFSI (6-bak handgeschakeld) rijd je al vanaf € 48.670,- (incl. BTW en BPM). De duurste uitvoering met benzinemotor rijd je voor nét geen € 70.000,-. Diesel rijden doe je al vanaf € 48.600,-. De duurste diesel, met een biturbo quattro aandrijving, staat voor € 73.830,- in de showroom. De 8 cilinder 4.0 liter TFSI quattro met 420 pk voor de Audi A6 Avant is een topmodel en kost € 105.280,-

Op de tweedehands markt vind je legio Audi A6 Avant modellen uit de eerdere generaties. Dit zijn vaak nog goede wagens, waar je nog jarenlang plezier van kunt hebben. Zoek je een 7 persoons Audi A6, zoek dan gericht op 7 zitplaatsen.

Concurrentie vindt Audi traditioneel en eigenlijk voor alle modellen, in de merken als BMW en Mercedes. Daar zijn ook andere merken die met één of enkele modellen de strijd met Audi aan kunnen, zoals Volvo. De directie concurrentie voor de Audi A6 (Avant) bestaat uit onder andere de Mercedes-Benz E-klasse (Estate), de BMW 5-serie of wellicht ook de Volvo V70.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geschiedenis van AudiDe geschiedenis van AudiAudi is een Duitse autofabrikant opgericht in 1909 door August Horch. De naam komt van de achternaam van de oprichter wa…
Audi, auto uit DuitslandAudi, auto uit DuitslandAudi is de Latijnse naam van de oprichter, namelijk Horch. Rond 1910 richt hij zijn bedrijf met deze naam op. In de loop…
Audi TT, leukste auto van de jaren ´90Audi TT, leukste auto van de jaren ´90In september 2007 is de Audi TT door de ANWB auto uitgeroepen tot de leukste auto van de jaren ´90 van de vorige eeuw. D…
Audi GeschiedenisAudi A.G. is voortgekomen uit de Auto-Union Ingolstadt sinds de Volkswagen groep het bedrijf de auto union en NSU in 196…
De geschiedenis van het automerk AudiDe geschiedenis van het automerk AudiDe Audi is een auto die vooral klasse en stijl uitstraalt. Sportieve en toch degelijke belijningen en tal van mooie luxe…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Audi.nl

Reageer op het artikel "Audi A6 Avant (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 25-02-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!