InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Hyundai Santa Fe (2013) (7 zitplaatsen)

Hyundai Santa Fe (2013) (7 zitplaatsen)

De Hyundai Santa Fé is een crossover SUV van de Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai. De Santa Fé is vanaf 2001 wereldwijd op de markt en heeft haar steentje bijgedragen aan de opkomst van de SUV in de automobielbranche. Het model heeft in 2013 een derde generatie gekregen. Ook nu biedt Hyundai weer de optie tot 7 zitplaatsen.

Hyundai Santa Fé

In het jaar 2001 komt het Zuid-Koreaanse automerk Hyundai met een betaalbare SUV op de markt. In deze periode is dit type auto sterk in opkomst en automerken die snel kunnen schakelen pikken graag hun graantje mee van deze hype. Zo was daar bijvoorbeeld ook de Kia Sorento. De eerste generatie Hyundai Santa Fé biedt plaats aan 5 personen en is gebouwd op het platform van de Hyundai Sonata. De Hyundai Santa Fé is een groot succes, vooral op de Amerikaanse markt. Gedurende de jaren krijgt de auto meerdere kleine interne en uiterlijke aanpassingen.

In 2006 komt de tweede generatie van de Hyundai Santa Fé op de markt. De auto biedt vanaf dit moment optioneel ook 7 zitplaatsen. De Hyundai Santa Fé is uiterlijk flink aangepakt. Het enigszins eigenzinnige ontwerp is aangepast naar een meer alledaags uiterlijk.

In 2012 wordt de nieuwe generatie Santa Fé aangekondigd voor het jaar 2013. Opvallend is dat Hyundai de naam Santa Fé behouden heeft, daar alle andere modellen worden aangeduid met iXX, zoals de Hyundai i40. De nieuwe Santa Fé is er ook als zevenzitter. Er komt ook een Grand Santa Fé, die langer, breder en dus ruimer is. In de Grand Santa Fé kunnen ook 6 of 7 personen plaatsnemen.

Motoren en techniek

De Hyundai Santa Fé kan worden uitgerust met twee verschillende motoren:
  • 2.4 GDI, benzine, 6 versnellingen handgeschakeld (automaat optioneel), 192 pk
  • 2.2 CRDi, diesel, 6 versnellingen handgeschakeld (automaat optioneel), 197 pk
Alle modellen behalve de instapmodellen (i-Motion) kunnen tegen meerprijs worden voorzien van een vierwielaandrijving (4WD). Eveneens kan tegen meerprijs op sommige modellen (alle 4WD en de CRDi (behalve instapmodel)) de versnellingsbak worden voorzien van een automaat. De Sante Fé is 4,69 meter lang en weegt tussen de 1.566 en 1.819 kilogram, afhankelijk van de motor, aantal zitplaatsen en de transmissie.

Uitrusting

De standaarduitvoering i-Motion is al rijk uitgerust met onder andere: ESP, voor-, zij- en gordijnairbags, knie-airbag, actieve hoofdsteunen, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, airconditioning, bagageafdekscherm (niet i.c.m. derde zitrij), dakspoiler, RDS radio/cd-/mp3-speler met AUX-/USB-aansluiting, elektrisch bedienbare ramen, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels, geïntegreerde knipperlichten in buitenspiegels, lichtmetalen 17” velgen, boordcomputer, Vehicle Stability Management (VSM), cruise control, privacy glass en bluetooth-carkit.

Wil je meer, dan is de i-Vision wellicht iets voor jou: onder andere climate control, 18” velgen, chroomaccenten, parkeersensoren, automatische verlichting, navigatie met achteruitrijdcamera, regensensor, lederen interieur, verwarmde voorstoelen.

Nog niet tevreden? Dan kun je kiezen voor i-Catcher, met ondermeer elektrisch bedienbare bestuurderstoel, XENON verlichting, smartkey met startknop, panoramisch schuifdak, verwarmde achterbank, Lane Keeping Asstistence System en 19” lichtmetalen velgen.

Dan zijn er ook de Hyundai Santa Fé Business Edition modellen. Deze zijn zowel met de benzine- als de dieselmotor, vierwielaangedreven als ook met automatische transmissie verkrijgbaar. De uitrusting van de Businessmodellen bevat onder andere: 7” navigatiesysteem met Bluetooth-carkit en RDS radio/cd-/mp3-speler met AUX-/USBaansluiting en stuurwielbediening, XENON-verlichting, inclusief koplampsproeiers, achteruitrijcamera, climate control (dual-zone), lichtmetalen 18-inch velgen, ESP met VSM, Hill-start Assist Control en DBC, 7 airbags, cruise control, actieve hoofdsteunen, parkeersensoren achter, smart key met startknop, elektrisch bedienbare en inklapbare buitenspiegels, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, volwaardig reservewiel, privacy glass, LED-achterlichten, elektrische handrem, lederen bekleding en dagrijverlichting.

Natuurlijk kun je de optioneel kiezen voor de derde zitrij en daarmee 7 zitplaatsen creëren. Hier wordt wel een meerprijs van € 995,- voor gerekend. Je kunt ook tegen meerprijs een panoramisch dak nemen (niet op i-Motion). Voor alle modellen geldt dat er een grote keuze uit andere accessoires en opties beschikbaar is. Zo kun je geheel naar wens jouw Sante Fé aankleden en aanpassen.

Prijzen en concurrentie

De Hyundai Santa Fé is er al vanaf € 39.995,- voor de i–Motion met benzinemotor. De duurste dieselvariant kost € 50.995,-. Kies je voor de Business Edition, die begint bij € 45.495,- (benzine, handgeschakeld) en loopt op tot € 55.485,- (4WD, diesel, automaat).

Je vindt de eerdere generaties Santa Fé veelvuldig op de tweedehands automarkt tegen aantrekkelijke prijzen. Vanaf de tweede generatie dus ook met 7 zitplaatsen. Een ideale auto voor het gezin.

De concurrentie vindt Hyundai onder andere in de Kia Sorento, Mitsubishi Outlander en Peugeot 4007.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Santa Cruz de Tenerife - diverse pleinenSanta Cruz de Tenerife, de hoofdstad van Tenerife, bezit een aantal mooie pleinen waar diverse bezienswaardigheden zijn.…
Het eiland La PalmaSanta Cruz de La Palma is een prachtige stad gelegen op het eiland La Palma. Santa Cruz is de hoofdstad van het eiland e…
Santa Barbara, CaliforniëSanta Barbara is een stadje in het zuiden van Californië, op ongeveer 145 km ten noorden van Los Angeles. Deze stad, die…
Openbaar vervoer op Tenerife: de tramOpenbaar vervoer op Tenerife: de tramBestaat er een tram op Tenerife? Op Tenerife, Canarische eilanden, Spanje, bestaat twee tramlijnen. Er is een tramlijn v…
Santa Maria vulkaan Guatemala, zeer gevaarlijk en actiefDe stratovulkaan van Guatemala, de Santa Maria vulkaan, is een gevaarlijke vulkaan. Een van de meest explosieve en gewel…
Bronnen en referenties
  • www.hyundai.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Hyundai Santa Fe (2013) (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 23-02-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!