InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Mercedes-Benz E-klasse Estate (7 zitplaatsen)

Mercedes-Benz E-klasse Estate (7 zitplaatsen)

De Duitse autofabrikant Mercedes-Benz heeft meerdere auto’s in haar assortiment waar (optioneel) 6 of 7 zitplaatsen in zitten. Het zijn niet alleen de SUV’s en andere grote wagens die deze mogelijkheid bieden. Ook de Mercedes-Benz E-klasse Estate heeft optioneel plek voor 7 personen middels een opklapbaar bankje in de laadruimte.

Mercedes-Benz E-klasse (Estate)

De geschiedenis van de Mercedes-Benz E-klasse gaat helemaal terug naar 1967. De Duitse autofabrikant brengt een grote sedan op markt onder de naam W114 -115). Deze benaming zegt niet iedereen direct iets, maar bij het zien van de wagen is het voor velen een bekende verschijning. De W114-115 komt in de jaren erna in veel verschillende carrosserie varianten , waaronder ook een Estate. De W114-115 wordt in 1976 vervangen door de Mercedes-Benz W123

Ook deze W123 is bekender door zijn uiterlijk dan door de naam. Deze W123 komt eveneens in vele varianten qua carrosserie en daaronder bevindt zich ook een ruime Estate. De W123 wordt gebouwd tot 1985, waarna ook deze weer wordt vervangen door een auto die meer bij de tijd is. De W124 wordt gelanceerd. De W124 is de wagen waarmee Mercedes-Benz de resterende 80’er jaren en de eerste helft van de jaren ’90 (1995) doorkomt. Vanaf 1993 gebruikt Mercedes-Benz officieel de naam E-klasse en zo krijgt de W124 in haar laatste levensjaren dus nog een nieuwe naam. Ook de W124 had een ruimte Estate variant .

In 1995 wordt er weer een nieuwe generatie E-klasse uitgebracht (productienaam W210). Ditmaal krijgt de Mercedes-Benz 4 ronde koplampen. De Estate variant ontbreekt niet. Tot en met 2002 rolt deze generatie van de band. In 2003 wordt de E-klasse wederom bij de tijd gehaald met een nieuwe modelserie (productienaam W211). De 4 ronde koplampen blijven, al zijn ze wat meer ovaal geworden. De Estate variant is ook van de partij en deze serie wordt tot 2009 gebouwd. In 2009 wijzigt Mercedes-Benz het uiterlijk van de E-klasse aanzienlijk door afscheid te nemen van de ronde of ovale koplampen. De ‘smoel’ van de nieuwe E-klasse (productienaam: W212) krijgt een stoer gezicht met langgerekte koplampen en scherpe lijnen. Ook ditmaal is er vanzelfsprekend een Estate variant beschikbaar.

Alle Estate modellen van hiervoor beschreven seriemodellen van de Mercedes-Benz E-klasse hebben optioneel 7 zitplaatsen. Door middel van een opklapbaar bankje in de laadruimte kunnen 2 extra personen plaatsnemen in de E-klasse. Je zit wel met het gezicht naar achteren en het zijn geen ruime zitplaatsen zoals in een MPV of SUV. Voor de kinderen natuurlijk een prima oplossing.

Motoren

De Mercedes-Benz E-klasse wordt anno 2013 geleverd met het volgende gamma aan motoren.
  • E200: 4 cilinder 2.0 liter benzine, 6 versnellingen handgeschakeld of 7G-tronic automaat, 184pk
  • E300: 6 cilinder 3.5 liter benzine, 7G-tronic automaat, 252pk
  • E500: 8 cilinder 4,7 liter benzine, 7G-tronic automaat, 408pk, optioneel vierwielaandrijving (4matic)
  • E63 AMG: 8 cilinder 5.5 liter benzine, AMG speedshift transmissie, 557pk, 4matic
  • E63 AMG S: 8 cilinder 5.5 liter benzine, AMG speedshift transmissie, 585pk, 4matic
  • E200 CDI: 4 cilinder 2,1 liter diesel, 6 versnellingen handgeschakeld of 7G-tronic automaat, 136pk
  • E250 CDI: 4 cilinder 2,1 liter diesel, 6 versnellingen handgeschakeld of 7G-tronic automaat, 204pk, (optioneel 4matic)
  • E300 Bluetec: 6 cilinder 3.0 liter diesel, 7G-tronic automaat, 231pk
  • E300 Bluetec Hybrid: 4 cilinder 2,1 liter diesel, 7G-tronic automaat, 204 + 27pk
  • E350 Bluetec: 6 cilinder 3.0 liter diesel, 7G-tronic automaat, 252pk, (optioneel 4matic)

Uitrusting

Standaard wordt de Mercedes-Benz E-klasse al geplaatst in het meer luxe segment auto’s. Standaard is de E-klasse dan ook al rijkelijk uitgerust met systemen en opties die bij andere merken alleen in de meest luxe varianten beschikbaar zijn. Denk aan zaken als: cruisecontrol, ECO start/stop, direct control onderstel, 16” lichtmetalen velgen (4matic modellen 17”), voorstoelen elektrisch instelbaar, ISOFIX kinderzitbevestiging, aluminium accenten, multifunctioneel en verstelbaar stuurwiel,dynamic steering, airconditioning (2 zones), koplampen gedeeltelijk LED, LED achterlichten, verwarmde buitenspiegels, regensensor, audio (20CD), 10,9 TFT kleurendisplay voor bediening, veel airbags, Presafe systeem, Collision Prevention System inclusief Adaptive Brake, Attention Assist (waarschuwing wanneer rijgedrag duidt op vermoeidheid bestuurder), Brake Assist, ABS, Antislip (ASR), stabiliteitssysteem ESP, centrale vegrendeling, wegrijdblokkering, veel opbergruimte, boordcomputer.

Bovenop de standaarduitrusting kun je tegen meerprijs kiezen voor een Ambition- of een Prestige-uitrusting. Bij het Ambition pakket krijg je een Becker navigatiesysteem, Intelligent Light System en actieve parkeer assistent (inclusief Parktronic). In het Prestige pakket zit Comand Online, Intelligent Light System, actieve parkeer assistent (inclusief Parktronic), lederen bekleding, spiegelpakket, antidiefstalpakket, stoelverwarming, achteruitrijdcamera, telefoonvoorbereiding, Thermotronic en Media Interface.

Tegen meerprijs kun je dan de auto extra aankleden met accessoires en opties. Natuurlijk is het opklapbare bankje in de laadruimte een optie die nogmaals wordt benadrukt. Hiermee tover je in een handomdraai twee extra zitplaatsen. Qua accessoires en opties heeft Mercedes-Benz een tweetal pakketten samengesteld die worden aangeboden onder de naam line Elegance en line Avantgarde. Elegance betekent extra verlichting in de auto, houten sierdelen, speciale stof voor de bekleding, chromen accenten aan buitenzijde auto, 17” of 18” wielen in plaats van 16”. Bij Avantgarde wordt er meer nadruk op het sportieve karakter gelegd in de aankleding, zowel binnen als buiten de auto. Bij de E500 is line Elegance overigens standaard, maar kun je dit ook laten omzetten naar line Avantgarde zonder meerprijs. De AMG varianten van de E-klasse (E63) hebben hun eigen accenten, accessoires en opties. Wel standaard op de AMG is line Avantgarde.

Prijzen en concurrentie

De standaard uitgeruste E200 Estate (benzine, handgeschakeld) heeft een vanafprijs van € 50.200,-. Voor € 52.995,- krijgt hij de Ambition uitrusting en voor € 59.695,- de Prestige uitrusting. Prijzen lopen vanaf hier op. De goedkoopste vierwiel aangedreven E-klasse Estate is de E300 4matic. Deze kost € 68.250,-. De E63AMG S is er al voor € 153.900,-. Diesel rijden met de E-klasse kan al vanaf € 52.100,- in de E200 (handgeschakeld). Wil je Hybride rijden, dan is er de E300 Bluetec Hybrid vanaf € 61.100,-.

Er zijn op de markt ook legio gebruikte E-klasse modellen beschikbaar. Zowel van de laatste als ook van voorgaande seriemodellen. Ben je op zoek naar een ruime gezinsauto met optioneel 7 zitplaatsen en wil je niet in een MPV of SUV stappen? Dan kun je deze auto zeker vinden op internet tegen aantrekkelijke prijzen. Zeker de oudere modellen zijn niet zo duur meer. Let wel op onderhoudskosten bij oudere modellen. Het blijft natuurlijk wel een Mercedes-Benz.

Concurrentie heeft Mercedes-Benz met haar E-klasse voornamelijk in Estate modellen van andere premium automerken die ook die optie voor 7 zitplaatsen beiden, zoals de Volvo V70 of Audi A6 Avant.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mercedes-Benz R-klasse (2012) (7 zitplaatsen)De Mercedes-Benz R-klasse is model van de Duitse autofabrikant Mercedes-Benz en kwam in 2005 op de markt. De grote auto…
SsangYong Rexton (7 zitplaatsen)De Zuid-Koreaanse autofabrikant SsangYong introduceert in 2001 een midsize SUV: de SsangYong Rexton. De auto is een seri…
Nieuwe Mercedes-Benz A-klasse (2012)Duitse autofabrikant Mercedes-Benz heeft de stekker getrokken uit haar A-klasse … dat wil zeggen uit het voormalige mode…
Mercedes, auto uit DuitslandMercedes, auto uit DuitslandAl hebben de heren Daimler en Benz elkaar nooit ontmoet, toch hebben ze samen één van de bestlopende automerken op de ma…
Mercedes-Benz C350e: informatie, bijtelling en prijzenDe Mercedes-Benz C350 e PLUGIN HYBRID is voorzien van een verbrandingsmotor en een elektromotor. Na de volledig elektris…
Bronnen en referenties
  • Mercedes-benz.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Mercedes-Benz E-klasse Estate (7 zitplaatsen)"

Reactie

Henri Wolfs, 06-03-2013 01:17 #1
Bedankt voor uw uitleg mbt de mogelijkheid tot 7 zitplaatsen bij een W211. Enig idee waar ik zo'n bankje kan kopen? Gebruikt wel te verstaan.

BvD
Henri Reactie infoteur, 06-03-2013
Beste Henri, je ziet op de websites waar gebruikte auto's te koop worden aangeboden regelmatig een gebruikte Mercedes-Benz E klasse waar dit bankje al in zit. Uit jouw vraag maak ik op dat jij de auto al hebt en alleen op zoek bent naar het bankje. In dat geval kun jij je het beste wenden tot auto demontagebedrijven. Deze bedrijven hebben alle onderdelen uit oude auto's gehaald en bieden deze onderdelen weer te koop aan. Je kunt veel auto demontagebedrijven tegelijkertijd benaderen via de website: www.onderdelenlijn.nl. Indien er een partij is die jouw onderdeel leveren kan, dan wordt er direct contact met jou gelegd!
Succes bij het vinden van je bankje!

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 21-02-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!