InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Volvo V70 (7 zitplaatsen)

Volvo V70 (7 zitplaatsen)

De Volvo V70 is al in 1997 op de markt gekomen. Deze stationwagon, of estate zoals Volvo dat noemt, is de opvolger van een rij illustere voorgangers waarmee het Zweedse automerk grote successen heeft geboekt. De karakteristieke vorm van de Volvo stationwagons is al jarenlang immens populair bij gezinnen, zeker wanneer je uitgave met 7 zitplaatsen hebt. Je hebt een zee aan ruimte, die je flexibel kunt indelen voor vervoer van goederen, personen of beide.

Volvo stationwagons/estate modellen

De Volvo V70 is niet de eerste stationwagon of estate die de Zweden op de markt brengen. De geschiedenis van de Volvo estate modellen voert terug naar halverwege de jaren ’60:
  • Volvo 145 estate (1967 – 1974)
  • Volvo 240 estate (1974 – 1992)
  • Volvo 850 estate. (1992 – 1997)
  • Volvo 740 estate (1985 – 1991)
  • Volvo 940/960 estate (1991 – 1997)
  • Volvo V70 (1997 – heden)
Opvallend is dat de Volvo 240 estate bijzonder lang verkocht is. Het model is zelfs nog verkrijgbaar wanneer Volvo de modernere Volvo 740 estate uitbrengt. De modellen zijn naast elkaar beschikbaar, en de 240 ‘overleeft’ zelfs de 740, die een jaar eerder wordt opgevolgd!

De Volvo 960 blijft na de introductie van de Volvo V70 nog een kleine twee jaar verkrijgbaar. Hij krijgt wel een andere naam, omdat Volvo vanaf 1997 alleen nog de naamvoering V, S of XC wil voeren voor haar modellen. De Volvo 960 estate heet in de laatste levensjaren: Volvo V90.

De modellen voor de Volvo V70 zijn nog volop verkrijgbaar in het circuit van gebruikte auto’s. De Volvo’s staan bekend om hun veiligheid en ze zijn beresterk. In combinatie met de ruimte en mogelijkheid tot 7 zitplaatsen, maken de Volvo estate modellen zeer geliefd bij gezinnen en ondernemers.

Volvo V70

Men heeft bij de introductie van de Volvo V70 in 1997 de Volvo 850 als uitgangspunt genomen. De hoekige vorm krijgt wat meer rondingen, de neus krijgt aansluiting bij het dan gangbare ‘smoelwerk’ van de Volvo modellen en er worden nog wat kleinere uiterlijke en innerlijke aanpassingen doorgevoerd. Motorisch wordt de V70 uitgerust met een benzine-, diesel- of bi fuel motor (gas). Vanzelfsprekend is de V70 ook met vierwielaandrijving beschikbaar (V70 XC). Deze staat hoger op de wielen en kan worden ingezet in ruiger terrein. Voor de sportieve rijders is de T en de R lijn beschikbaar.

In 2000 wordt de eerste generatie V70 vervangen door de tweede generatie. De nieuwe V70 staat op een nieuwe bodemplaat en krijgt een uiterlijk dat veel gelijkenis heeft met de S60. De constructie van de nieuwe Volvo V70 is door nieuwe methode van bouwen een stuk sterker geworden. Ook de tweede generatie V70 heeft een vierwielaangedreven variant (XC70). Deze staat hoger op de wielen en heeft een wat ruigere uitstraling door onder andere de kunststof panelen rondom.

In 2007 brengt Volvo de derde generatie op de markt die anno 2013 nog steeds wordt verkocht. De Volvo V70 staat nu op het Ford EUCD platform. Het interieur deelt de V70 grotendeels met de (tweede generatie ) Volvo S80. Ook van deze derde generatie is een XC70 variant, met vierwielaandrijving, beschikbaar. Opvallend is dat op de Amerikaanse markt de V70 uit het assortiment wordt gehaald. Men kiest er hier voor om alleen de XC70 (voorwiel aangedreven) aan te bieden.

Motoren en techniek

De Volvo V70 kan worden uitgerust met een benzine-, diesel of Flexi Fuel motor. De Flexi Fuel motor kan zowel op benzine als op E85 (mix van 85 % bio-ethanol en 15 % benzine) rijden en is daarmee zeer schoon. De CO2 uitstoot is zeer gering. Er zijn ook plannen voor een plug-in hybride Volvo V70. Deze plannen zijn al jarenlang bekend en zullen zeker worden uitgevoerd.

  • T4 – 1.6 liter turbo benzinemotor, 180 pk, 6 versnellingen handgeschakeld of automaat
  • T6 – 3.0 liter turbo benzinemotor, twin-scroll turbo, 4WD, 304 pk, Geartronic 6 traps automaat (incl. sportstand)
  • T4F – 1.6 liter turbo Flexifuel: benzine of E85, 180 pk, 6 versnellingen handgeschakeld of automaat
  • D2 – 1.6 liter turbo dieselmotor, start/stop, 115 pk, 6 versnellingen handgeschakeld of automaat (incl. sportstand)
  • D4 – 2.0 liter turbo dieselmotor, regeneratie remenergie, start/stop , 163 pk, 6 versnellingen handgeschakeld of Geartronic automaat
  • D5 – 2.4 liter turbo dieselmotor, sequentiële twin turbo, regeneratie remenergie, start/stop, 215 pk, , 6 versnellingen handgeschakeld of Geartronic automaat (met sportstand) of bij de 4WD een Geartronic 6 traps automaat met sportstand
De Volvo V70 is 4,823 meter lang en ruim 2,10 meter breed. Het is een ruime stationwagen met ook binnenin veel ruimte. Deze ruimte is flexibel in te delen, al gelang behoefte. Qua veiligheid zit het wel goed bij Volvo. Dit is één van de unique selling points van de Zweden. Niet alleen voldoet de constructie aan de hoogste eisen, ook de vele systemen, zoals stability & traction control, emergency brake assist, whiplash protection system en meerdere airbags die in de auto zitten, maken de auto bijzonder veilig.

Uitrusting

Standaard is de Volvo V70 al rijk uitgerust met veel elektronische systemen die bijdragen aan comfort, gemak en veiligheid. Volvo heeft voor de V70 meerdere uitrustingspakketten samengesteld:
  • Kinetic
  • Momentum
  • Summum
  • R-Design
Vanuit de standaarduitrusting biedt elk pakket meer op het gebied van bedieningsgemak, comfort en uiterlijk (denk aan verchroomde accenten etc.). Standaard staat de Volvo V70 op 16” lichtmetalen velgen. De Momentum en Summum variant bieden 17” velgen aan en de sportieve R-Design staat zelfs op 18” velgen.

Je kunt de uitrusting aanvullen met enkele standaard lijnen van Volvo, zoals de Winterline, Security line, Famliy line en nog enkel andere. Hiermee leg je de accenten op die zaken die jij belangrijk vindt. Volvo heeft dan daarvoor specifieke extra opties en accessoires, zodat elke Volvo maatwerk wordt voor haar nieuwe berijder.

Dan is er nog de derde zitrij. Deze is namelijk niet standaard bij de Volvo V70 en haar voorgangers. De twee extra plaatsen achterin worden gecreëerd middels een opklapbaar bankje dat in de Volvo stationwagen is de te monteren. Je zit achterstevoren en verwacht niet veel comfort. Voor de kinderen wel leuk natuurlijk. In alle estate modellen van Volvo is het op deze wijze mogelijk geweest om twee extra zitplaatsen te hebben. De bankjes zijn zelfs los verkrijgbaar op de tweedehands markt. Echter, in de laatste generatie Volvo V70 is de optie niet meer mogelijk. Naar het schijnt is deze opstelling gevaarlijk voor de inzittenden en heeft men besloten deze optie te schrappen. Op de tweedehands markt zijn overigens nog bijzonder veel Volvo V70 modellen (en ook eerdere Volvo modellen) te koop met 7 zitplaatsen.

Prijzen en concurrentie

Een nieuwe Volvo V70 met de T4 benzine motor in de Kinetic uitvoering kost € 42.695,-. Dezelfde V70 in de R-Design uitvoering kost een kleine € 4.000,- meer. Het instapmodel dieselmotor kost € 41.295,-. De vierwielaangedreven modellen (met T6 benzine) beginnen bij € 67.995,-. Een tweedehands V70 van de eerste generatie met 7 zitplaatsen is er al voor een paar duizend euro. De tweede generatie Volvo V70 modellen met 7 zitplaatsen zijn er ook legio te vinden. Prijzen beginnen zo rond €6.000,-.

De concurrentie voor de V70 vindt Volvo eigenlijk in alle automobielfabrikanten die een stationwagen/estate aanbieden, waarin middels het opklappen van een klein bankje, of het los plaatsen van een extra bankje of losse stoelen een derde zitrij kan worden gecreëerd. Zo is er bijvoorbeeld de Peugeot 308 SW of de Mercedes-Benz E-klasse.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Auto onder de loep: VolvoAuto onder de loep: VolvoVolvo is begonnen met kogellagers en uitgegroeid tot een auto die bekend staat om zijn veiligheid. Voordat iemand een Vo…
Volvo S60 ConceptVolvo S60 ConceptVolvo heeft het concept van de nieuwe S60 geïntroduceerd in Detroit. Volvo, een Zweeds merk, hoopte zo de instortende ve…
Volvo S80, een legendeDe Volvo S80 wordt niet voor niets gebruikt door het koningshuis. De auto biedt comfort, is degelijk en is een zeer veil…
Volvo XC60, BMW, Audi en Mercedes de SUV concurrentie strijdDe ontwerpers van Volvo zetten met de nieuwe XC60 de eerste stap een van de snelst groeiende segmenten van de autowereld…
Volvo Ocean raceMet een windsnelheid van 110 km per uur en golven van 30 meter hoog zo snel mogelijk naar de finish zeilen? Voor de mann…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Volvocars.nl
  • Autoscout24.nl

Reageer op het artikel "Volvo V70 (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 21-02-2013
Gepubliceerd: 19-02-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!