InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Audi Q7 (7 zitplaatsen)

Audi Q7 (7 zitplaatsen)

De Audi Q7 is een fullsize SUV van de deze Duitse autofabrikant. De auto werd in 2005 voorgesteld aan het publiek en was beschikbaar vanaf 2006. Tegelijkertijd kwam concurrent Mercedes-Benz met haar GL-klasse. De Audi Q7 kan optioneel een derde zitrij krijgen, waardoor er 7 personen kunnen worden vervoerd.

Audi Q7

De Audi Q7 heeft geen lange geschiedenis. Het is een nieuw model binnen het gamma van Audi. In 2005 laat Audi haar Q7 zien op de autoshow in Frankfurt. In 2006 is de Audi Q7 verkrijgbaar bij de dealer. Dit is in het segment relatief laat, daar de eerste tekenen in de markt zich tonen dat de consument zich meer en meer op ‘het groene rijden’ wil richten. Daar passen de grote, energieverslindende SUV’s niet tussen. Desalniettemin weet de Audi Q7 haar plaats in het segment te veroveren.

De Duitse autofabrikant Audi is onderdeel van de Volkswagen Group. Onder deze vleugels vallen ook de merken Porsche en Volkswagen zelf natuurlijk. Niet verwonderlijk is het, dat de Audi Q7 op dezelfde bodemplaat staat als haar ‘concurrenten’: de Porsche Cayenne en de Volkswagen Touareg.

De Audi Q7 wordt bij de introductie standaard geleverd met de fameuze quattro vierwielaandrijving van Audi. Verder wordt de Q7 uitgerust met veel technische snufjes en krachtige motoren. De ultieme motor werd in 2006 gepresenteerd: een 6.0 liter V12 TDi dieselmotor met 500 pk! Vanaf 2008 was deze ook verkrijgbaar. Deze motor krijgt het gevaarte in 5,5 seconden vanuit stilstand naar de 100 kilometer per uur. De topsnelheid is begrensd op 250 kilometer per uur … maar zal daar ver boven liggen! In 2009 krijgt de Audi Q7 een facelift. De verlichting wordt vervangen door Xenon verlichting, de verplichte dagrijverlichting wordt ingebouwd (LED) en ook de knipperlichten worden nu van LED-lampen voorzien. Ook krijgt de grille de nieuwe uitstraling van de dan actuele Audi’s.

Motoren en techniek

Vanaf 2010 is de Audi Q7 te verkrijgen met zowel een keuze uit meerdere benzine- als ook dieselmotoren:
  • 3.0 liter TFSI V6T benzinemotor, 272 pk, 8 traps tiptronic automaat
  • 3.0 liter TFSI V6T benzinemotor met supercharger, 333 pk, 8 traps tiptronic automaat
  • 3.0 liter TDI V6 dieselmotor, 204 pk, 8 traps tiptronic automaat
  • 3.0 liter TDI Clean Diesel V6 dieselmotor, 240 pk, 8 traps tiptronic automaat
Naast al het geweld dat Audi met deze motoren in haar Q7 plaatsen kan, is men ook bezig met een hybride Audi Q7. Deze zal in lijn liggen met haar ‘zus’: de Porsche Cayenne Hybrid.

De ruim 5 meter lange auto is bijna 2 meter breed en 175 centimeter hoog. Daarmee is het zeker geen kleine auto. Deze ruimte zie je binnenin de auto weer terug. Of je nu veel bagage of 6 of 7 personen wilt vervoeren. Met de Audi Q7 zal je zeker geen ruimte te kort hebben. De Audi Q7 heeft als optie meer dan 5 zitplaatsen te creëren door de optionele derde zitrij aan te schaffen. De stoelen op de derde zitrij zijn niet bedoeld voor lange mensen, zeker niet in combinatie met lange ritten. Voor kinderen en kleinere mensen is het prima vertoeven. Je kunt ervoor kiezen om op de tweede zitrij de bank met 3 zitplaatsen te vervangen door twee comfortabele stoelen. In plaats van 7 zitplaatsen heb je dan 6 zitplaatsen met net iets meer ruimte voor de passagiers op de tweede rij.

Uitrusting

Standaard rust Audi de Q7 al rijkelijk uit met veel opties en accessoires op het gebied van veiligheid en comfort. Denk aan: in carrosserie kleur mee gespoten bumpers en deurgrepen, dakrail en sierlijsten in blank aluminium, een uitgebreid audio- en informatiesysteem, airconditioning, multifunctioneel stuurwiel, airbags, centrale deurvergrendeling, alarm, lichtsensor, parkeerhulp, quattro aandrijving, regensensor, start/stop, 18” wielen, Xenon en LED verlichting en nog meer. Wil je dit verder aankleden, dan zijn er veel opties en accessoires tegen meerprijzen verkrijgbaar. Standaard heeft Audi zelf een aantal uitrustingsniveaus beschikbaar gesteld bovenop de standaarduitrusting
  • Pro Line
  • Pro Line Plus
  • Pro Line S
  • S Line
  • S Line exterieur

De uitrustingsniveaus lopen op, dat wil zeggen dat elk volgend niveau iets meer te bieden heeft op gebied van comfort, luxe, uitstraling of rij eigenschappen. Op gebied van veiligheid zijn voor de hogere niveaus hulpsystemen beschikbaar, waarbij elektronica een deel van het rijden overneemt, zeker in onverwachte gevaarlijke situaties. Dit kan het leven van de bestuurder, passagier(s) en zelfs andere weggebruikers besparen.

Prijzen en concurrentie

De goedkoopste, nieuwe Audi Q7 bij de dealer staat voor je klaar vanaf € 88.760,- Dit is voor de 3.0 liter TFSI (272 pk). Diesel rijden kan al vanaf € 71.810,-. Omdat de dieselmotor schoner is, betaal je (in het huidige belastingstelsel) minder BPM en is de auto dus goedkoper. De 4.2 liter V8 rijd je al vanaf € 117.700,-

Zoek je een Audi Q7 met 6 of 7 zitplaatsen, dan zul je tegen meerprijs deze optie moeten aanschaffen. De prijs is € 980,-/€ 1.372,- voor de 5+2 indeling en € 1.891,-/€ 2.282,- voor de luxe 4+2 indeling. Standaard betaal je de lage prijs, in combinatie met een standaard uitrustingspakket betaal je de hoge prijs. Ga je uitkijken naar een gebruikte Audi Q7 met 6 of 7 zitplaatsen, dan moet je gericht zoeken. Niet alle Audi Q7 modellen hebben direct meer dan 5 zitplaatsen!
Gerelateerde artikelen
De geschiedenis van AudiDe geschiedenis van AudiAudi is een Duitse autofabrikant opgericht in 1909 door August Horch. De naam komt van de achternaam van de oprichter wa…
Auto onder de loep: AudiAuto onder de loep: AudiAudi is een Duits merk en opgericht in 1899. Audi produceert auto's die een degelijk uiterlijk hebben. Wat de voor en de…
Audi, auto uit DuitslandAudi, auto uit DuitslandAudi is de Latijnse naam van de oprichter, namelijk Horch. Rond 1910 richt hij zijn bedrijf met deze naam op. In de loop…
Audi TT, leukste auto van de jaren ´90Audi TT, leukste auto van de jaren ´90In september 2007 is de Audi TT door de ANWB auto uitgeroepen tot de leukste auto van de jaren ´90 van de vorige eeuw. D…
Audi GeschiedenisAudi A.G. is voortgekomen uit de Auto-Union Ingolstadt sinds de Volkswagen groep het bedrijf de auto union en NSU in 196…
Bronnen en referenties
  • Audi.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Audi Q7 (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 01-03-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!