InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Mercedes-Benz GL-klasse (2012) (7 zitplaatsen)

Mercedes-Benz GL-klasse (2012) (7 zitplaatsen)

Mercedes-Benz GL-klasse (2012) (7 zitplaatsen) De Mercedes-Benz GL is een luxe fullsize crossover SUV uit de Mercedes-Benz familie. De GL-klasse is nauw verwant met andere SUV’s van het Duitse automerk: de M-klasse en de GLK-klasse. Mercedes-Benz geeft met meerdere SUV’s in haar assortiment een breed antwoord op de behoefte vanuit de markt naar luxe, comfort, uitstraling en kwaliteit. De Mercedes-Benz GL laat wat dit betreft niets te wensen over. Hij verkoopt vooral goed in Amerika.

Mercedes-Benz GL

In 2006, op hetzelfde moment dat concurrent Audi met de Q7 komt, brengt Mercedes-Benz de eerste generatie van de GL-klasse op de markt: de GL350, GL450 en GL550. Niet veel later komt ook die andere Duitse concurrent met haar (tweede generatie) BMW X5, nu óók voor 7 personen.

Deze fullsize GL-klasse heeft standaard een derde zitrij en biedt daarmee plaats aan 7 personen. Daarmee onderscheidt de GL-klasse zich van de M-Klasse en zeker van de GLK-klasse. Laatstgenoemde GLK is het kleine broertje, zoals bijvoorbeeld de Audi Q7 de Q5 als broertje heeft.

De Mercedes-Benz GL-klasse heeft wel degelijk een verwantschap met de M-klasse. Hij heeft namelijk ook de unibody constructie net als de M-klasse en is daarmee anders geconstrueerd dan bijvoorbeeld de rechthoekige SUV: de G-klasse. Deze heeft namelijk de body-on-frame constructie. Eigenlijk was deze Mercedes-Benz GL-klasse bedoeld als opvolger van die rechthoekige, enigszins Spartaans ogende G-klasse met haar levensloop van ruim 25 jaar. De GL is luxer uitgerust en heeft zeker betere rijeigenschappen meegekregen. Echter, het publiek wilde graag de G-klasse behouden en Mercedes-Benz heeft daar gehoor aan gegeven. Sterker nog, de G-klasse heeft zelfs nog een update gehad.

In 2012 komt Mercedes-Benz met de tweede generatie GL-klasse op de markt. De wagen toont fris en sluit qua uitstraling helemaal aan bij de dan gangbare andere modellen uit de Mercedes-Benz familie. De nieuwe GL is groter, nog luxer en zit boordevol technische snufjes. Ondanks dat hij groter is, weegt hij 100 kilo lichter dan de voorganger door gebruik te maken van lichtgewicht materialen. Motorisch is de nieuwe GL-klasse vooral groener voor het milieu.

Motoren en techniek

De nieuwe GL is zowel met een diesel- als benzinemotor verkrijgbaar. Voor de echte liefhebber is er ook een AMG versie verkrijgbaar. Deze krachtpatser brengt de GL-klasse naar het topsegment.
  • GL350 BlueTec 4matic 6 cilinder 3.0 liter dieselmotor, 7 traps automaat, 258 pk
  • GL500 4matic BlueEfficiency 8 cilinder 4,7 liter benzinemotor, 7 traps automaat, 435 pk
  • GL63 AMG 5,5 liter benzinemotor, AMG Speedshift Plus 7 traps automaat, 557 pk
De dieselmotor brengt de GL in een knappe 7,9 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur. De benzinevariant doet dit in 5,4 seconden. De AMG blijft met 4,9 seconden zelfs onder de 5. Dat is knap voor een wagen van meer dan 2.350 kilogram. De AMG weegt zelfs 100 kilo méér! De topsnelheid ligt bij de diesel op 220 kilometer per uur. De benzinevarianten zijn beiden elektronisch begrensd op 250 kilometer per uur.

Uitrusting

Standaard is de Mercedes-Benz GL350 al rijkelijk uitgerust met veel opties en technische gadgets die bij andere auto’s alleen in de meest complete versie terug te vinden zijn: EasyPack achterklep, derde zitrij, elektrisch uitzetbare zijruiten op derde zitrij, Easy Entry system (mechanisch), elektrisch schuifdak (glas), audiovoorziening (20 CD’s), 8 luidsprekers, nappalederen stuurwiel met bedieningsfuncties, lederlook bekleding, Attention Assist, LED achterlichten, LED dagrijlicht, centrale vergrendeling, voorstoelen elektrisch verstelbaar, 18”lichtmetalen velgen, veel chroomaccenten (binnen en buiten), Airmatic (instelbare luchtvering), Cruise control, Offroad rijprogramma, Downhill Speed Regulation, ECO start/stop systeem, automatische airconditioning, dakreling in chroomlook, regensensor, airbags rondom, ABS, ASR, Brake Assist, Adaptive Brake, tractiesysteem (voor vierwielaandrijving), heel veel opbergruimte, 11,5” TFT kleurendisplay voor boordcomputer.

De GL500 heeft op veel punten dezelfde uitrusting, maar staat op 19” velgen en krijgt lederen bekleding, sierdelen in bruin essenhout, een airconditioning in zones, Bi-Xenon koplampen, een keyless Go sleutelsysteem en een dubbele uitlaat met verchroomde uitlaatsierstukken. Deze GL500 biedt dus op gebied van comfort, uitstraling, veiligheid en luxe op enkele punten meer.

De GL63 AMG krijgt dezelfde uitrusting mee als de GL500, echter heeft wat sportieve (noodzakelijke) aanpassingen om het geweld dat los kan barsten goed op te kunnen vangen. Denk aan het weglaten van het Offroad rijprogramma.

De Mercedes-Benz GL-klasse, in welke variant ook, kan met veel opties en accessoires tegen meerprijzen helemaal naar smaak worden aangekleed.

Prijzen en concurrentie

De Mercedes-Benz GL klasse is een fullsize MPV in het premium segment. Dit betekent dat de auto niet voor Jan Modaal is ontworpen. De prijzen zijn daar ook niet naar: de consumentenprijs van de GL350 is € 95.530,-. Alleen aan BPM betaal je evenveel als een leuke middenklasse auto. De GL500 gaat voor € 137.050,- en tot slot de GL63 AMG kost € 188.093,-

De concurrentie vindt Mercedes-Benz met haar GL-klasse in Europa vooral in de Audi Q7, de BMW X5, de Landrover Range Rover of Land Rover Discovery4, de Porsche Cayenne of misschien een zeer rijk uitgeruste Volvo XC90. Maar eigenlijk laat de GL ze allemaal achter zich. Op de Amerikaanse markt, waar de GL-klasse veel populairder is dan in Europa, is er een groter aanbod van dit soort kaliber wagens.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Carl Benz – uitvinder van de eerste benzinemotorNaast de man achter het Mercedes-Benz imperium is de op 25 november 1844 geboren Carl Benz de uitvinder van de eerste be…
Mercedes-Benz Citan (2012)Op de BedrijfsautoRAI 2012 laat de Duitse autofabrikant Mercedes-Benz een nieuw model zien: de Mercedes-Benz Citan. De C…
Mercedes-Benz R-klasse (2012) (7 zitplaatsen)De Mercedes-Benz R-klasse is model van de Duitse autofabrikant Mercedes-Benz en kwam in 2005 op de markt. De grote auto…
SsangYong Rexton (7 zitplaatsen)SsangYong Rexton (7 zitplaatsen)De Zuid-Koreaanse autofabrikant SsangYong introduceert in 2001 een midsize SUV: de SsangYong Rexton. De auto is een seri…
Mercedes Diesels: C250 CDI Blue EfficiencyMercedes Diesels: C250 CDI Blue EfficiencyMercedes Benz heeft een complete generatie dieselmotoren klaar. De C 250 CDI Blue Efficiency van Mercedes heeft nieuwe d…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Mercedes-benz.nl

Reageer op het artikel "Mercedes-Benz GL-klasse (2012) (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 01-03-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!