InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Mitsubishi Outlander (7 zitplaatsen)

Mitsubishi Outlander (7 zitplaatsen)

Mitsubishi Outlander (7 zitplaatsen) De Mitsubishi Outlander is een compacte SUV van het Japanse automerk Mitsubishi. De Outlander is in eerste instantie op de Aziatische markt uitgebracht en later een succesvol model geworden op de Amerikaanse en Europese markt. De Mitsubishi Outlander is in haar derde generatie.

Mitsubishi Outlander

De eerste generatie Mitsubishi Outlander is in 2001 op de Aziatische markt uitgebracht onder de naam Mitsubishi Airtrek. Pas vanaf 2003 werd hij ook beschikbaar op andere markten, ditmaal wel als Outlander. Bij het ontwikkelen van de Mitsubishi Outlander is veel gebruikte gemaakt van onderdelen van bestaande modellen van de Japanse autofabrikant. Het platform werd van de Mitsubishi Lancer geleend, en het motorische gedeelte komt van de Mitsubishi Galant. Vanzelfsprekend was de eerste Outlander beschikbaar met zowel voorwielaandrijving als ook vierwielaandrijving.

In 2006 kondigt zich de tweede generatie Mitsubishi Outlander aan, welke in 2007 ook in Europa beschikbaar komt. De nieuwe Outlander is nu ook verkrijgbaar met een dieselmotor. Hier zit een verhaal achter: in eerste instantie kiest men voor een 2.0 liter dieselmotor van Volkswagen. Echter net vóór de introductie in Europa stapt men over op de 2.2 liter dieselmotor van PSA (Peugeot/Citroën). Daarom zijn er van de tweede generatie Mitsubishi Outlander met dieselmotor twee versies beschikbaar met verschillende motoren.

De samenwerking met PSA gaat verder dan alleen het gebruiken van de dieselmotor. De Outlander dient namelijk als basis voor de in 2007 geïntroduceerde Peugeot 4007 en de Citroen C-Crosser. De gelijkenissen zijn niet te missen. De Franse SUV’s zijn echter geen lang leven beschoren, en zeker in Nederland als snel niet meer te verkrijgen. De Outlander krijgt in de jaren hierna nog wat kleine aanpassingen aan het uiterlijk.

De derde generatie Mitsubishi Outlander komt in 2012 in Europa beschikbaar. De nieuwe Mitsubishi Outlander verschijnt ook in een plug-in Hybrid: de P-HEV genaamd. Deze wordt aangeprezen als ’s werelds eerste plug-ino hybrid crossover. De P-HEV is in 2013 al in Japan te koop. Later zal de Outlander van de toekomst ook naar Europa en Amerika komen. De plug-in Hybrid heeft géén 7 zitplaatsen.

Motoren en techniek

De nieuwe Mitsubishi Outlander kan worden uitgerust met twee verschillende motoren:
  • 2.0 liter MIVEC benzinemotor met 110kw/150 pk
  • 2.2 liter DI-D commonrail dieselmotor met 110kw/150 pk

Beide motoren zijn handgeschakeld als ook met automatische transmissie verkrijgbaar: de diesel met een 6 traps automaat en de benzinemotor met een CVT automaat. De mogelijkheid voor vierwielaandrijving is ook aanwezig.

Uitrusting

De Outlander is beschikbaar in drie uitrustingsniveau ’s:
  • Intense
  • Intense+
  • Instyle

De standaarduitrusting van de Intense beschikt de nieuwe Mitsubishi Outlander over 16” lichtmetalen velgen, dual-zone climate control, active stability en traction control (ASTC), airbags, carkit (bluetooth), audiovoorziening, lederen stuurwiel met bediening, regensensor, automatisch inschakelende verlichting, parkeersensoren, mistlampen, inklapbare en verwarmde buitenspiegels en multi-mode keyless entry systeem.

De Intense+ staat op 18” wielen en beschikt over de derde zitrij waardoor er 7 zitplaatsen ontstaan. Verder is de Intense+ voorzien van sublieme audiovoorzieningen, een achteruitrijd camera, HID koplampen en een keyless operating systeem.

Nog niet tevreden. Ga dan Instyle! De meest complete en luxe uitvoering van de Mitsubishi Outlander. Lederen bekleding, stoelverwarming vóór, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, Mitsubishi Multi Communication System inclusief navigatie, elektrisch schuif-/kanteldak, elektrisch bedienbare achterklep. De Mitsubishi Outlander Instyle met vierwielaandrijving, automatische transmissie en dieselmotor beschikt over het Forward Collision Mitigation System, Adaptive Cruise Control en het Lane Departure Warning system om zo nog meer te bieden op gebied van veiligheid en comfort.

Prijzen en concurrentie

De Mitsubishi Outlander 2.0 liter benzine in Intense uitvoering is verkrijgbaar vanaf € 31.890,-. Let wel, de versie met 7 zitplaatsen is vanaf de Intense+. Deze is verkrijgbaar vanaf € 35.690,-. Prijzen lopen op, afhankelijk van motor, aandrijving, transmissie en natuurlijk uitrusting, tot over de € 50.000,-. Hiermee weet Mitsubishi comfort, gemak en veiligheid nog altijd enigszins betaalbaar te houden.

De plug-in Hybrid, de Mitsubishi Outlander P-HEV is er al vanaf € 43.490,- (Intense+). Er zijn ook versies Instyle en zelfs Instyle+ beschikbaar. Die kosten respectievelijk € 48.990,- en € 51.990,-. Groot voordeel bij de aanschaf van een Mitsubishi Outlander P-HEV is het niet hoeven betalen van BPM in het huidige belastingstelsel. Dat scheelt aanzienlijk in de aanschafprijs.

De Mitsubishi Outlander heeft haar concurrenten in ander SUV's (crossovers) die 7 zitplaatsen aanbieden. Hierbij moet niet worden gekeken naar de SUV's uit het premium segment. Concurrenten zijn onder andere Chevrolet Captiva, Hyundai Santa Fe, Nissan Qashqai+2 of de Kia Sorento.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Peugeot 4007 (SUV met 7 zitplaatsen)De Peugeot 4007 is een SUV van het Franse automerk. De 4007 kon plaats bieden aan maar liefst 7 personen. Het is de eers…
Mitsubishi, de fabriek in NederlandMitsubishi, de fabriek in NederlandHet Japanse autoconcern Mitsubishi besluit aan het eind van de jaren ’60 om te gaan exporteren naar Europa, zij kiezen v…
SsangYong Rexton (7 zitplaatsen)SsangYong Rexton (7 zitplaatsen)De Zuid-Koreaanse autofabrikant SsangYong introduceert in 2001 een midsize SUV: de SsangYong Rexton. De auto is een seri…
Auto's met 0% bijtellingAuto's met 0% bijtellingWanneer u van uw werkgever een leaseauto mag uitzoeken, dan kijkt u eerst naar het leasebudget dat door uw werkgever bes…
Citroen C8 (8 zitplaatsen)Citroen C8 (8 zitplaatsen)Vanaf 2002 heeft het Franse automerk Citroen de C8 in haar assortiment. Het is een full-size MPV en een directe ‘zus’ va…
Bronnen en referenties
  • www.mitsubishi-motors.nl
  • www.wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Mitsubishi Outlander (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 06-08-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!