InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Renault Scénic I Phase II

Renault Scénic I Phase II

Renault Scénic I Phase II De Renault Scénic Phase II is de gefacelifte opvolger van het Phase I model, dat na 1999 niet meer geproduceerd werd. In 1999 heeft Renault van de Scénic een zelfstandig model gemaakt en staat er dus geen Megáne meer in de naam. Eind 1999 kwam de Phase II op de markt en kon zijn weg naar de consument goed vinden. In 2003 kwam er een geheel nieuwe vormgeving en vanaf 2009 is de Scenic III leverbaar.

Renault Scenic facelift

Vanaf modeljaar 1999 werd de Scénic losgekoppeld van de Mégane en kreeg zodoende een andere (betere) facelift dan de overige modellen. De Scénic Phase II heeft een modern en dynamisch design. Het front is gewijzigd met een ronde motorkap met grote koplampen. De grote kracht van het ontwerp was natuurlijk de intelligentie van het interieur. Het interieur werd nog verder geoptimaliseerd met nieuwe opbergplaatsen. Ook werden er nieuwe in- en exterieurkleuren aan het programma toegevoegd.

Veiligheid en veiligheidsaspecten Scenic

Al sinds de lancering was de Scénic de maatstaaf in zijn klasse op het gebied van veiligheid. Bij de NCAP botsproeven scoorde de Scénic erg goed met 4 sterren. Op het gebied van actieve veiligheid was er ook nieuws. De Scénic Phase II heeft standaard ABS en grotere remschijven (280 mm. geventileerd) voor.

Motoren Renault Scenic

De Phase II werd leverbaar met 16V (zestienkleps) motoren, waar de vorige Phase I het moest doen met acht kleppen (2 kleppen per cilinder). Het motorengamma benzine: 1.4 16V, 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 16V. Dieselrijders konden kiezen uit een 1.9 dCi (common rail-techniek) of 1.9 dTi motor (turbo-diesel).

De 16V benzinemotoren kampen vaak met het 'op drie benen' lopen: doordat de bobines in dit type erg gevoelig zijn voor hitte, gaat er geregeld een kapot. Gevolg is dat de auto op drie cilinders rijdt.

Renault Scenic instructieboekje

Een compleet instructieboekje voor de Renault Scenic I phase II is te vinden op www.arentsplace.nl en direct te downloaden (rechtermuis-knop klikken en kiezen voor 'doel opslaan als'). Dit is het boekje in PDF formaat beschikbaar.

Concurrenten Renault Scenic

  • Citroën Xsara Picasso
  • Fiat Multipla
  • Kia Carens
  • Opel Zafira

Renault Forum

Sinds enkele jaren is er een forum voor alle rijders van Renault. Vele vragen zijn er beantwoord en oplossingen gevonden. Veel kennis is dus al aanwezig, dus je kunt ook in het archief kijken. De club telt meer dan 100 leden en er is dus altijd wel iemand die een antwoord weet. Aanmelden is kosteloos. Bezoek www.renaultforum.nl.

Lees verder

© 2007 - 2017 Victorho, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Renault (Grand) Scenic IIIRenault (Grand) Scenic IIIRenault schrijft al sinds 1998 geschiedenis met de Renault Scenic. Toentertijd nog geïntroduceerd onder de naam Megane S…
Renault Scénic II Phase I/IIRenault Scénic II Phase I/IIOngetwijfeld één van de belangrijkste onthullingen in 2002 was wel die van de nieuwe Scénic op de Salon van Genève. Kon…
Renault Grand Scenic (7 zitplaatsen)Het Franse automerk Renault is de uitvinder van de MPV: een auto met veel binnenruimte en mogelijkheid tot vervoer meer…
Renault Grand Kangoo (2012) (7 zitplaatsen)Renault Grand Kangoo (2012) (7 zitplaatsen)De Renault Kangoo is al jarenlang een bekend gezicht in de Renault familie. Zowel als personenwagen, en ook als bestelau…
Citroen Grand C4 Picasso (7 zitplaatsen)Citroen Grand C4 Picasso (7 zitplaatsen)Vanaf 2006 heeft het Franse automerk Citroen een tweetal auto's in haar assortiment die thuishoren in het segment midi-M…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Renault Scénic I Phase II"

Reacties

A. Kemp, 01-03-2013 14:09 #2
De link die naar arendsplace.nl leidt, daar zie ik geen PDF download voor het boekje. Kijk ik verkeerd, of moet ik daar verder zoeken?
Bijv.dank als U antwoordt.
Hr:A.Kemp Reactie infoteur, 01-03-2013
De website is zo te zien (tijdelijk) niet beschikbaar. Voor informatie over de Scenic qua handleidingen kunt u terecht op www.allehandleidingen.com.

Pim Schrijver, 04-01-2013 00:20 #1
Geachte Lezer, op de site www.arentsplace.nl valt niets meer te halen, heeft u een andere link? Met vriendelijke groeten, Pim. Reactie infoteur, 06-01-2013
Dank voor uw opmerkzaamheid. Op www.allehandleidingen.com lijkt nog wel e.e.a. te vinden over de Renault Scenic.
Veel succes.
Victor

Infoteur: Victorho
Laatste update: 13-07-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Renault Scénic
Reacties: 2
Schrijf mee!