InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Volvo XC90 (7 zitplaatsen)

Volvo XC90 (7 zitplaatsen)

De Volvo XC90 is een markante verschijning op de weg. Een ruime SUV waarmee je comfortabel over ’s lands wegen rijdt, en waarmee je met hetzelfde gemak een stoffige landweg trotseert. De Volvo XC90 rijdt al enkele jaren rond. Het is een ruime auto en kan ook prima als gezinsauto dienst doen. Heb jij liever 7 ruime zitplaatsen of juist een enorme bagageruimte? De XC90 biedt het allemaal.

Volvo XC90

De Volvo XC90 verschijnt in 2002 op de weg. Voor de productie van de grote SUV maakt men gebruik van verschillende onderdelen, zoals de bodemplaat, van andere grote auto’s uit de Volvo familie. De XC90 moet het in de periode dat de SUV sterk in opkomst is, opnemen tegen concurrenten als de BMW X5, Volkswagen Touareg, Mercedes M-klasse, Audi Q7 en de Porsche Cayenne. Vooral in de Verenigde Staten van Amerika doet de Volvo XC90 het bijzonder goed.

In de loop der jaren heeft de Volvo XC90 niet bijzonder veel uiterlijke aanpassingen gekend. In 2006 is er een kleine facelift doorgevoerd, maar van een nieuwe generatie mag je niet spreken. Motorisch is er nog wel eens een veranderd aanbod geweest, waaronder een 4,4 liter V8 motor (311 pk). Medio 2009/2010 raken de SUV’s enigszins uit de gratie. Het groene rijden komt sterk op, en daar passen benzineslurpende auto’s niet tussen. Tevens zijn de SUV’s uit deze categorie door allerlei maatregelen vanuit de overheid (zoals de ‘slurptax’) bijzonder aan de prijs in Nederland. Volvo wikt en weegt, maar besluit toch de XC90 in het assortiment op te blijven nemen.

De Volvo XC90 is nieuw verkrijgbaar bij de dealer. De veelzijdige SUV is ook zeer populair op de 2e hands markt. De ruimte, de mogelijkheid tot 7 zitplaatsen, de uitstraling, de veiligheid, maken de auto enorm populair. Voordeel bij de aanschaf van een gebruikte XC90 is vanzelfsprekend het sterk gereduceerde prijskaartje.

Uitrusting

Er zijn twee varianten van een nieuwe Volvo XC90 beschikbaar. Het betreffen de Volvo XC90 D4 en de Volvo XC90 D5 AWD. Beide Volvo’s zijn beschikbaar in 4 verschillende uitrustingsniveaus:
  • Kinetic
  • Momentum
  • Summum
  • R-Design

De D5 AWD heeft ook nog een Executive uitvoering. De standaard uitvoering, de Kinetic, is al bijzonder compleet. Op het gebied van veiligheid laat de auto niets te wensen over. Verder zijn zaken al park assist, alarm, cruise control, climate control, boordcomputer, LED dagrijverlichting en nog veel meer allemaal standaard. Ook beschikt een nieuwe Volvo XC90 standaard over 7 zitplaatsen, wat eerder een optie was. Bovenop de standaarduitrusting van de Kinetic komen extra opties als 18” of zelfs 19” wielen in plaats van 17”, lederen bekleding, extra chroomaccenten, communicatiesystemen (telefoon) of zelfs een massagefunctie in de stoelen voor. De uitrustingen Momentum en Summum gaan dus steeds verder in het aanbieden van nog meer comfort. De R-Design staat op 19” wielen en wordt helemaal opgesierd met sportieve accenten, zoals getint glas, sportstuur, chroomaccenten.

Je kunt jouw Volvo XC90 bovenop de standaard uitrusting, die overigens al zeer compleet is, extra aankleden met opties, zoals audio-, video- en communicatiesystemen, extra veiligheidsystemen, op gebied van climate control, andere bekleding, grotere wielen (tot 20”) en nog veel meer. Uiteraard zijn deze opties tegen meerprijs.

Motoren en techniek

De Volvo XC90 D4 wordt geleverd met een 5 cilinder 2.4 liter dieselmotor, natuurlijk met een turbo. Deze motor levert 163 pk, heeft een koppel van 340 Nm bij 1.750-3.000 toeren en brengt het circa 2.000 kilogram wegende voorwiel aangedreven voertuig in 11,8 seconden naar de 100 kilometer per uur. De topsnelheid ligt op 190 kilometer per uur. Deze motor wordt bedient met een zestraps automaat.

De D5 AWD heeft eveneens een 2,4 liter dieselmotor, echter in deze versie perst hij er 200 pk uit, met een koppel van 420 Nm. Deze XC90 is bijna 100 kilogram zwaarder, wat grotendeels komt door de vierwielaandrijving. maar de krachtigere motor brengt de auto in 10,3 seconden naar de 100 kilometer per uur. De topsnelheid ligt op 205 kilometer per uur. Deze motor wordt bedient met een zestraps automaat en beschikt over een sportstand voor de sportieve rijder.

De Volvo XC90 is ruim 4 meter en 80 centimeter lang. Hij meet ruim 1,78 meter in de hoogte en ruim 19,3 meter in de breedte. Met deze afmetingen is het niet verwonderlijk dat de XC90 veel ruimte binnenin te bieden heeft.

Prijzen

De Volvo XC90 D4 Kinetic is er al vanaf € 69.995,- en de prijs loopt op tot € 77.995,-. Heb je liever de vier wiel aangedreven XC90 dan is de vanaf prijs € 73.995,- en deze loopt op tot € 86.895,- voor de Executive versie. Op de gebruikte automarkt, zoals op Autoscout24.nl, kun je een gebruikte Volvo XC90 al vinden voor nog geen € 7.000,-. Je hebt dan wel een auto van bijna 10 jaar oud en met 300.000,- kilometer op de teller. Dat zegt natuurlijk niet alles, je kunt nog jaren plezier hebben van deze Volvo XC90.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Volvo XC60, BMW, Audi en Mercedes de SUV concurrentie strijdDe ontwerpers van Volvo zetten met de nieuwe XC60 de eerste stap een van de snelst groeiende segmenten van de autowereld…
Auto onder de loep: VolvoAuto onder de loep: VolvoVolvo is begonnen met kogellagers en uitgegroeid tot een auto die bekend staat om zijn veiligheid. Voordat iemand een Vo…
Volvo V70 (7 zitplaatsen)De Volvo V70 is al in 1997 op de markt gekomen. Deze stationwagon, of estate zoals Volvo dat noemt, is de opvolger van e…
Volvo S60 ConceptVolvo S60 ConceptVolvo heeft het concept van de nieuwe S60 geïntroduceerd in Detroit. Volvo, een Zweeds merk, hoopte zo de instortende ve…
Volvo S80, een legendeDe Volvo S80 wordt niet voor niets gebruikt door het koningshuis. De auto biedt comfort, is degelijk en is een zeer veil…
Bronnen en referenties
  • Volvocars.nl
  • Wikipedia.nl
  • Autoscout24.nl

Reageer op het artikel "Volvo XC90 (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 12-02-2013
Gepubliceerd: 11-02-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!