InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Vakbekwaamheid code 95 halen: basiskwalificatie & nascholing

Vakbekwaamheid code 95 halen: basiskwalificatie & nascholing

Vakbekwaamheid code 95 halen: basiskwalificatie & nascholing Hoe haal je je vakbekwaamheid code 95 snel en goedkoop? Onder welke regeling val je gezien de datum waarop je je rijbewijs C of D hebt gehaald? Hoe kom je aan de basiskwalificatie? Welke cursussen kun je volgen om te voldoen aan de nascholings-eis? Het zijn allemaal vragen die belangrijk zijn voor vrachtwagenchauffeurs en buschauffeurs willen zij zich aan de regels omtrent de vakbekwaamheid houden. Lees hier alles over hoe je code 95 op je rijbewijs krijgt en houdt.

Vakbekwaamheid code 95: wat is het?

Waar je vroeger een papieren chauffeursdiploma had, heb je tegenwoordig een code die op je rijbewijs vermeldt staat. Dit heeft te maken met een Europese richtlijn ingevoerd die voorschrijft dat alle beroepschauffeurs binnen de Europese Unie zich moeten houden aan dezelfde regels. Code 95 staat voor vakbekwaamheid. Met de deze regels wordt toegewerkt naar een aantal doelen, waarvan de belangrijkste zijn:
  • Het verminderen van de uitstoot van CO2;
  • Het aantal verkeersslachtoffers terugdringen;
  • Het instellen van een standaard waaraan alle beroepschauffeurs moeten voldoen.

Ben je beroepschauffeur en heb je rijbewijs C of D dan moet je eerste een basiskwalificatie halen en nascholing volgen. Chauffeurs die hun rijbewijs D voor 16 september 2008 of hun rijbewijs D voor 16 september 2009 hebben gehaald zijn vrijgesteld van het behalen van de basiskwalificatie. Voor iedereen die dit rijbewijs na deze datum heeft behaald is het halen van de basiskwalificatie wel verplicht.

Elke vijf jaar moet 35 uur aan nascholing worden gevolgd waarvan ten minste zeven uur praktijktraining dient te zijn. Chauffeurs met een oud chauffeursdiploma vallen onder een soepeler regeling waardoor houders van het rijbewijs D dit pas sinds 2015 moeten doen en houders van het rijbewijs C vanaf 2016.

Hoe kom je aan de basiskwalificatie voor de Vakbekwaamheidscode 95?

Allereerst moet je zoals gezegd de basiskwalificatie halen. Dit doe je bij CCV. Om je doel te bereiken dien je een aantal examens af te leggen. Het traject bestaat voor vrachtwagenchauffeurs uit de volgende examens:
  • Theorie-examen RV1-light (deel 1: Verkeer & Techniek)
  • Theorie-examen V2C (deel 2: Administratie C)
  • Praktische toets C
  • Toets besloten terrein C1 of Toets simulator C1
  • Praktijkexamen C

Voor buschauffeurs ziet het traject er als volgt uit:
  • Theorie-examen RV1 (deel 1: Verkeer & Techniek)
  • Theorie-examen V2D (deel 2: Administratie D)
  • Praktische toets D
  • Toets besloten terrein D of Toets simulator D
  • Praktijkexamen D

Hoe kom je aan de verplichte nascholing?

Bij een rijschool kun je een groot aantal cursussen volgen die meetellen als uren voor de nascholing. Een actueel overzicht van alle gecertificeerde nascholingscursussen en praktijktoetsen is te raadplegen via de website van het CBR. Voorbeelden van cursussen zijn:
  • Rijvaardigheidsanalyse
  • Manoeuvreren
  • ADR Basis
  • Ladingzekering
  • Stil laden en lossen
  • Digitale tachograaf
  • Chauffeur Geconditioneerd Vervoer (HACCP)
  • Chauffeur autolaadkraan
  • Veilig aanslaan van lasten
  • Veilig werken langs de weg
  • Defensief rijden
  • Wintervoorbereiding
  • Diagnose stellen bij pech
Gerelateerde artikelen
Vrachtwagenchauffeur wordenVrachtwagenchauffeur wordenMisschien droom je er altijd al van om vrachtwagenchauffeur te worden. Natuurlijk heb je dan je rijbewijs nodig. Maar er…
Bijscholing voor chauffeursBijscholing voor chauffeursChauffeurs moeten zich sinds september 2009 laten bijscholen. Dit moet op initiatief van de Europese Unie. Dit was voorh…
Vrachtwagen rijbewijs C: beroepsmatig aan de slagVrachtwagen rijbewijs C: beroepsmatig aan de slagOm als chauffeur van een vrachtwagen aan het werk te kunnen heb je daartoe het vrachtwagen rijbewijs C voor nodig. Heb j…
Wijziging van de rijbewijs-regels per 2013Wijziging van de rijbewijs-regels per 2013Vanaf 19 januari 2013 zijn de regels aangaande het verkrijgen van een rijbewijs veranderd. Dit is gedaan om de veilighei…
Busrijbewijs D: professioneel personenvervoerBusrijbewijs D: professioneel personenvervoerVind je het leuk om een voertuig te besturen op de openbare weg en kom je graag in contact met anderen, dan is werken al…
Bronnen en referenties
  • http://www.cbr.nl/cmetcode95.pp
  • http://www.kreeftopleidingen.nl

Reageer op het artikel "Vakbekwaamheid code 95 halen: basiskwalificatie & nascholing"

Reacties

H. Jansen, 24-12-2015 22:00 #3
Ik word in mei 2016 vijf en zestig jaar, volgens de wet heb ik een aow gat van 6 maanden.
Dus moet ik voor die 6 maanden weer aan het werk
Kan ik dan ook bij de staat aankloppen voor de kosten van de code 95

met vriendelijke groet
H.Jansen

P. Broeksma, 09-04-2014 21:44 #2
Hallo ik heb 3-11-2003 mijn vrachtwagenrijbewijs gehaald met bij behorende chauffeurs diploma. Stel dat ik morgen weer wil gaan rijden als chauffeur moet ik dan eerst vakbekwaamheid code 15 met nascholing doen?

Met vriendelijke groet,
P.Broeksma

Ralph, 04-02-2014 20:06 #1
Een jaar of tien geleden ben ik beroepschauffeur geweest en heb dat vier jaar gedaan. Ik ben in het bezit van een ccv-b certificaat en zou misschien weer chauffeur willen worden. Moet ik de dan eerst 35 uur nascholing doen of kan ik direct weer aan de bak? Hoe zit dat eigenlijk?
Groeten Ralph.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 16-03-2017
Gepubliceerd: 14-02-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 3
Schrijf mee!