InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Kia Sorento (7 zitplaatsen)

Kia Sorento (7 zitplaatsen)

Kia Sorento (7 zitplaatsen) Kia Sorento is één van de eerste betaalbare SUVís op de Nederlandse markt. In een periode dat de SUV aan marktaandeel won, profiteerde de Kia Sorento van deze hype. Even speelde milieu geen rol: je moest gezien worden in een BMW X5, Porsche Cayenne of Audi Q7. Niet iedereen had hier het geld voor, en de Kia Sorento was een prijsgunstig alternatief. Vele merken zullen later volgen met een eigen SUV. Kia had op dat moment al een flink marktaandeel in beslag genomen.

Opkomst van de SUV en Kia Sorento

De SUV van het Zuid-Koreaanse automerk Kia, de Sorento is al vanaf 2002 op de markt verkrijgbaar. Eerst op de Amerikaanse markt en niet lang erna ook in Europa. In deze periode is de SUV een model dat sterk in opkomst is. Het zijn met name de duurdere merken die een markt zien voor grote, hoog op de wielen staande autoís met het uiterlijk van een stoere off-road wagen, maar daarentegen voorzien van alle luxe en comfort van een luxe auto. Een auto waarbij je er eigenlijk niet aan moet denken om het ruige veld in te gaan, al doet het uiterlijk anders vermoeden. Denk aan de BMW X5 en Audi Q7.

De Kia Sorento is die zin verfrissend, daar er nu ook een betaalbare SUV op de markt kwam. Voor hen die wel een stoere wagen willen rijden, maar daar geen kapitalen voor neer willen leggen. De Sorento vindt dan ook snel aftrek bij zowel particulieren, maar ook veel in het bedrijfsleven. Niet alleen de marktkoopman, maar ook de zakenman in zijn nette pak stapt in de Kia Sorento. De wagen wint dan ook een enorm marktaandeel.

Eerste generatie Kia Sorento

De Kia Sorento zoals deze in 2002 werd gelanceerd heeft dienst gedaan tot 2009. In deze periode heeft de wagen meermaals een kleine facelift gehad of motorische aanpassing ondergaan. Bij de introductie was er voor de Sorento de keuze uit een diesel- of twee benzinemotoren. Daarnaast kon de koper kiezen uit verschillende uitvoeringen: LX, EX, EX custom en EX luxe. Deze namen van uitvoeringen werden in 2005 aangepast naar respectievelijk: Comfort, Adventure, M-Bition en X-clusive. In 2006 krijgt de wagen een facelift. Het motorgamma wordt teruggebracht naar één diesel (2.5 liter CRDi VGT) en één benzinemotor (3.3 liter V6) . Ook worden de uitrustingsniveaus teruggebracht naar drie. De auto wordt nu ook duurder in de markt weggezet, mede doordat de goedkopere benzinevariant is weggevallen. Toch mag de Kia Sorento nog altijd rekenen op een grote schare trouwe fans.

Tweede generatie Kia Sorento

In het jaar 2009 wordt de opvolger van de eerste generatie Kia Sorento aangekondigd. Vanaf 2011 is deze verkrijgbaar bij de dealer. De nieuwe Kia Sorento is niet alleen uiterlijk aangepakt. De Zuid-Koreanen hebben op alle vlakken gezocht naar perfectie: van prestaties tot verbruik, van veiligheid tot comfort. Motorisch heeft men lagere CO2 emissies weten te bereiken, waardoor de auto ook schoner is. De botsproeven wijzen uit dat de Sorento maar liefst 5 sterren behaald, waarmee de auto ook tot de veiligste categorie behoort.

Indeling

De indeling van de nieuwe Kia Sorento is bijzonder flexibel. Of je nu een wagen met 7 zitplaatsen wilt, of door het wegklappen van (een deel van) de stoelen een enorm grote laadruimte tot wel 2.052 liter. Het kan allemaal. De derde zitrij met twee extra zitplaatsen, is overigens een optie tegen meerprijs van Ä 995,-.

Techniek

De nieuwe Kia Sorento is verkrijgbaar met de volgende motoren:
  • 2.4 liter GDi benzinemotor, 192 pk, handgeschakeld, standaard twee wielaandrijving
  • 2.2 liter CRDI dieselmotor, 197 pk, handgeschakeld, standaard twee wielaandrijving
Zowel de benzine als dieselvariant zijn verkrijgbaar met AWD (All Wheel Drive) waarmee geen weggetje meer onmogelijk lijkt. Tevens zijn beide motoren handgeschakeld. Optioneel is er een 6-traps automaat te plaatsen.

Uitrusting

De uitrusting is standaard al bijzonder compleet: parkeersensoren, smart parking assist, 6 airbags, Hill Start Assist Control, boordcomputer met TFT scherm, smartkey start/stop, navigatie, stoelverwarming en ventilatie. Door middel van optionele uitrustingspakketten kan de uitrusting helemaal naar smaak en eigen wensen worden aangepast. Zo kunt u kiezen voor een prachtig panoramadak.

Prijzen en concurrentie

De Kia Sorento 2.4 GDi Plus Pack is al verkrijgbaar vanaf Ä 39.995,-. Voor Ä 3.000,- meer rijdt u de dieselvariant. De prijzen lopen op tot Ä 56.995,- voor de dieselvariant met AWD en automatische transmissie. De extra kosten voor aanvullende accessoires en aankleding zijn hier niet in meegerekend.

De concurrentie is tweeledig. Enerzijds dienen alle merken met hun SUV-achtige modellen te vechten tegen het steeds groter wordende 'groene bewustzijn' van de consument. Men wil kleiner en groener rijden. Daar past een grote SUV niet bij. Hierbij gaat men aan het feit voorbij dat ook de SUV van tegenwoordig niet meer de benzineslurpende wagens van weleer zijn. Andere merken die vergelijkbare modellen uitbrengen zijn zoal de Chrysler Captiva, Fiat Freemont, Mitsubishi Outlander en de voormalige Peugeot 4007 / Citroen C-Crosser tweeling.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
SsangYong Rexton (7 zitplaatsen)SsangYong Rexton (7 zitplaatsen)De Zuid-Koreaanse autofabrikant SsangYong introduceert in 2001 een midsize SUV: de SsangYong Rexton. De auto is een seri…
Hyundai Santa Fe (2013) (7 zitplaatsen)De Hyundai Santa Fé is een crossover SUV van de Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai. De Santa Fé is vanaf 2001 wereldwi…
Voetbalstadions van 6 grote voetbalclubs in EngelandVoetbalstadions van 6 grote voetbalclubs in EngelandIn Engeland is het Mekka van het voetbal gevestigd. De Premier Legaue is de beste en zwaarste voetbalcompetitie van de w…
Voetbalstadions van 6 grote voetbalclubs in SpanjeVoetbalstadions van 6 grote voetbalclubs in SpanjeEr kan geconcludeerd worden dat, na Engeland, Spanje de sterkste competitie ter wereld heeft. Grote clubs met onder ande…
Gordels dragen - regelsGordels dragen - regelsVoor het dragen van gordels zijn verschillende regels. Vanaf 1 mei 2008 zijn de regels strenger geworden. Iedereen moet…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Kia.nl

Reageer op het artikel "Kia Sorento (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 29-01-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!