InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Senioren: rijbewijs verlengen

Senioren: rijbewijs verlengen

Senioren: rijbewijs verlengen Een rijbewijs heeft een beperkte geldigheid, namelijk tien jaar. Wanneer de geldigheid verloopt moet het rijbewijs worden verlengd. Voor ouderen en senioren gelden echter strengere regels. Zo gelden er wanneer u 60 plus, 65 plus en 70 plus bent steeds andere regels. Het kan zelfs nodig zijn om een medische test uit te laten voeren. Lees in dit artikel alles over de verlenging van het rijbewijs van ouderen.

Wetgeving

Een rijbewijs is tien jaar geldig. Vanaf het zestigste levensjaar gelden er echter afwijkende regels. De verlenging is vanaf dat moment erop gericht dat u vanaf het zeventigste levensjaar medisch gekeurd moet worden. De volgende regels gelden er:
  • Bent u tussen de 60 en 65 jaar: uw rijbewijs is geldig totdat u 70 jaar wordt. Uw rijbewijs is dus 5 à 10 jaar geldig
  • Bent u tussen de 65 en 70 jaar: uw rijbewijs is uiterlijk 5 jaar lang geldig
  • Bent u 70 jaar of ouder: uw rijbewijs is telkens maximaal 5 jaar lang geldig. Voorwaarde is wel dat er om de 5 jaar een medische keuring plaatsvindt. Er zijn overigens plannen om de leeftijd voor een verplichte medische keuring te verhogen naar 75 jaar.

Zoals u kunt lezen moet er na het zeventigste levensjaar iedere vijf jaar een medische keuring plaatsvinden voordat uw rijbewijs wordt verlengd. Voor het zeventigste levensjaar is een dergelijke keuring alleen nodig wanneer u als aanvrager de leeftijd van 65 al heeft bereikt en in het bezit bent van een rijbewijs waarvan de verloopdatum verloopt tijdens of na uw zeventigste levensjaar.

Herinneringsbrief

Om u te herinneren aan het verlopen van het rijbewijs zal het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen u een half jaar tevoren een herinneringsbrief sturen. Wanneer u na ontvangste van de herinneringsbrief actie onderneemt bent u ruim op tijd om alles voor het verlopen van het rijbewijs tijdig rond te krijgen. Wacht dus niet te lang, want in dat geval kan het voorkomen dat de verlenging van het rijbewijs niet tijdig geregeld is.

Verklaring van geschiktheid

Om het rijbewijs te kunnen laten verlengen moet u een verklaring afleggen over uw gezondheid. Een dergelijke verklaring bestaat uit en vragenlijst die u moet invullen. Wanneer u een medische keuring moet laten uitvoeren, zal ook de arts aan een deel van de vragenlijst moeten invullen. Dit betreft dan een Eigen verklaring met Geneeskundig verslag. U dient de Eigen verklaring met geneeskundig verslag zelf te kopen op het gemeentehuid, bij de CBR of bij de rijschool. Eenmaal ingevuld door de arts kunt u de verklaring opsturen naar het CBR waarna u over het algemeen binnen 4 weken antwoord krijgt. Indien u een positief antwoord krijgt kunt u het rijbewijs gaan regelen op het gemeentehuis.

Wat wordt er gecontroleerd tijdens een medische keuring?

Tijdens een verplichte medische keuring zal de arts uw geestelijke en lichamelijke gezondheid controleren. Hiertoe behoren onder andere functietesten van benen, armen en uw wervels. Verder vindt er een bloeddrukmeting plaats, een urinetest op suikerziekte en een controle van uw ogen. De resultaten van deze test worden dus op de Eigen verklaring met Geneeskundig verslag vermeld door de arts.

Bromfietsrijbewijs verlengen

In tegenstelling tot het rijbewijs voor de auto gelden de strengere regels niet voor het bromfietsrijbewijs. Deze is namelijk ongeacht uw leeftijd te verlengen zonder dat daarvoor een medische verklaring voor nodig is. Uiteraard verdient het de aanbeveling om geen bromfiets meer te rijden wanneer u merkt dat medische gebreken de veiligheid van u en uw medeweggebruikers in de weg staan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Soorten RijbewijzenSoorten RijbewijzenIn Nederland heb je voor verschillende voortuigen verschillende rijbewijzen nodig. Dit artikel bevat alle rijbewijzen we…
Het nieuwe rijbewijsHet nieuwe rijbewijsVanaf 2 oktober j.l. is het nieuwe rijbewijs in gebruik genomen. Hoe ziet het er uit en waar bestaat het uit?
NL rijbewijs vernieuwen naar Spaans rijbewijsNL rijbewijs vernieuwen naar Spaans rijbewijsU heeft een Nederlands rijbewijs, woont al enige jaren in Spanje en moet uw rijbewijs verlengen. Ook als deze al is verl…
Rijden met auto, aanhanger of caravan in Nederland en EURijden met auto, aanhanger of caravan in Nederland en EURegels rijden met auto, plus aanhanger of caravan vanaf 19 januari 2013. Vanaf deze datum ging de EU-rijbewijsrichtlijn…
Haken en ogen bij verlengen van het rijbewijsHaken en ogen bij verlengen van het rijbewijsHoe gaat het verlengen van je rijbewijs precies in zín werk. Moet je zelf actie nemen of kun je afwachten tot je een ber…
Bronnen en referenties
  • www.cbr.nl

Reageer op het artikel "Senioren: rijbewijs verlengen"

Infoteur: Advies-eb
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Senioren
Schrijf mee!