De gevolgen van de stijgende brandstofprijzen

Het probleem van de constant stijgende olieprijzen is reeds decennia een hot item. In hoeverre heeft dat invloed op de gemiddelde automobilist: ziet hij zich verplicht zijn gedrag op de weg te veranderen? Brengt dat ingrijpende veranderingen teweeg op financieel vlak? Het blad Touring Explorer zocht het uit.

De redenen van de verhoging

De doorsnee automobilist maakt zich steeds drukker om de voortdurend stijgende brandstofprijzen. Wie teruggaat naar het jaar 1999 ziet dat de prijzen zijn gestegen met niet minder dan 20% voor ongelode superbenzine 95 en 37% voor diesel!

De redenen voor die stijging zijn in de eerste plaats dat we met zijn allen steeds meer brandstoffen verbruiken. Dat betekent dat de vraag toeneemt, maar anderzijds het aanbod daalt omdat de olieproducerende landen, verenigd in de OPEC, hun productie verminderen.

Ten tweede zijn er de heffingen door de Staat. Zowel in Nederland als in België worden accijnzen, energietaksen en BTW aangerekend die tussen de 60 en 70% van de benzineprijs en tussen de 50 en 60% van de dieselprijs bedragen. De fiscus doet hier dus goede zaken ten nadele van de doorsnee consument.

Sommigen menen dat de oliemaatschappijen en de verdelers te ruime winstmarges nemen en dat de olieproducerende landen hun olie aan een veel te hoge prijs verkopen, wat evenzeer een negatieve invloed heeft op de prijs aan de pomp.

Een enquête

Bij zo’n serieuze meerkost is het niet meer dan logisch dat automobilisten zich ook instellen om de kosten voor brandstof te verminderen. Het Belgische blad ‘Touring Explorer’ informeerde bij zijn lezers hoe ze dat precies aanpakken. Een dikke 800 abonnees gaf zijn mening onder wie 46,2% elke dag met de auto rijdt en 48,5% minstens een paar keer per week.

Een klein derde van de ondervraagden gaf toe helemaal niets te veranderen aan rijstijl en rijgewoonten, maar bij de overige twee derde kwamen een aantal interessante redenen voor veranderde gewoontes naar voren.

Rustiger rijden

62,8% automobilisten rijdt rustgier dan voordien, op een gelijkmatiger tempo en zonder bruusk te versnellen. Het is immers geweten dat bruusk versnellen leidt tot een hoger verbruik. 50,3% rijdt aan een gematigder snelheid. Deze groep chauffeurs weet dat minder snel rijden ook de kost drastisch doet dalen. Daarenboven win je niet zoveel tijd door sneller -en duurder- te rijden als je geen al te grote afstanden moet afleggen.

Minder rijden

Dé voordehandliggende manier om het verbruik drastisch te beperken is uiteraard minder te rijden. 55,4% bestuurders kozen hiervoor.
Dat geldt ook voor diegenen die vaker de fiets gebruiken om boodschappen te doen of naar het werk te gaan (28,4%) of gewoon te voet te gaan indien de afstand het toelaat (26,6%).

De gebruikers van het openbaar vervoer nemen toe, zeker als het traject naar en terug van het werk door de werkgever gedeeltelijk of volledig wordt terugbetaald. 22,3% geeft aan voor deze optie te hebben gekozen.14,7% heeft het aantal kilometers teruggeschroefd.

Carpooling

Een laatste categorie autogebruikers geeft de voorkeur aan carpooling. Met collega’s of vrienden wordt afgesproken om met één wagen een verplaatsing te doen zodat de kosten gedeeld kunnen worden. Ofwel wordt de bestuurder vergoed voor de ‘dienstverlening‘, ofwel wordt er een beurtsysteem opgesteld zodat elkeen eens de kost van de verplaatsing op zich moet nemen.

Financiële gevolgen

Omdat de prijzen zo in de lift zitten vond het tijdschrift dat er ook op dat vlak een bevraging kon worden gedaan. Dus peilde men bij de leden of er gevolgen zijn op financieel vlak en of men op andere vlakken bespaart om deze kost te compenseren.Hier antwoordde slechts 32% dat er op andere vlakken werd bespaard, terwijl de overige 68% verklaarde dat op geen enkele manier en op geen enkel ander vlak de buikriem werd aangehaald.
© 2013 - 2024 Vosje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Hoe worden onze brandstofprijzen bepaald?Hoe worden onze brandstofprijzen bepaald?De hoogte van de brandstofprijzen wisselen nogal eens. Zijn de prijzen hoog? Dan horen en zien we hierover veel in het n…
Goedkoop tanken: laagste prijs benzine, diesel en lpgGoedkoop tanken: laagste prijs benzine, diesel en lpgAutorijden is een dure aangelegenheid met steeds stijgende brandstofprijzen. Er zijn mogelijkheden om goedkoper te tanke…
Bi-Fuel auto: wat is bi-fuel en wat zijn de voordelen?Bi-Fuel auto: wat is bi-fuel en wat zijn de voordelen?Door de nog steeds snel stijgende brandstofprijzen zijn zuinige auto’s erg in trek, steeds meer consumenten houden reken…
Benzine, lpg of dieselBenzine, lpg of dieselBrandstof heeft het autorijden de laatste jaren veel duurder gemaakt. Vanaf het begin van 2009 wordt benzine steeds duur…

Senioren: rijbewijs verlengenEen rijbewijs heeft een beperkte geldigheid, namelijk tien jaar. Wanneer de geldigheid verloopt moet het rijbewijs worde…
Auto's exporteren naar het buitenlandAuto's exporteren naar het buitenlandEr worden in Nederland veel auto's naar het buitenland geëxporteerd. Nederland exporteerde in 2011 bijna vierhonderdduiz…
Bronnen en referenties
  • Touring Explorer 207, januari-februari 2013
Vosje (460 artikelen)
Gepubliceerd: 12-01-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.