Auto's exporteren naar het buitenland

Auto's exporteren naar het buitenland Er worden in Nederland veel auto's naar het buitenland geëxporteerd. Nederland exporteerde in 2011 bijna vierhonderdduizend auto's naar het buitenland. Vooral jonge auto's zijn een populair exportproduct. Dat komt omdat over deze wagens de BPM kan worden teruggevraagd. De meeste auto's worden naar Polen en Libië geëxporteerd. Een probleem met Libië is dat niet alle kentekens zijn ingenomen door het RDW. Er worden steeds meer auto's uitgevoerd naar het buitenland. Er is de laatste jaren sprake van een forse stijging. Over 2011 was een stijging van bijna dertig procent in de export van voertuigen. Voor personenauto's geldt een stijging van bijna veertig procent. Vooral bij auto's waarover BPM kan worden teruggevraagd was de stijging opvallend. Het ging daar om maar liefst 85 procent ten opzichte van een jaar eerder. BPM staat voor Belasting voor Personenvoertuigen en Motorrijwielen. Bij de aankoop van een auto of motor wordt deze belasting over het product betaald. Dat vloeit naar de staatskas. Sinds 2006 is het echter mogelijk om dit geld terug te vragen. Elk jaar wordt een deel van het bedrag afgeschreven, dus naar verloop van tijd levert het niets meer op.

Terugvragen van de BPM

Als een auto wordt geëxporteerd naar een land binnen de Europese Unie of Noorwegen en Liechtenstein kan de BPM (deels) worden terugbetaald. Bij een auto die bijvoorbeeld naar Canada wordt geëxporteerd is geen teruggave van het BPM mogelijk. Een sluiproute zou zijn dat u eerst een auto bijvoorbeeld naar België exporteert en vandaar uit naar Canada. Op de teruggave aan te vragen moet u een bewijs kunnen laten zien dat uw auto in een ander land is geregistreerd. Vervolgens moet u binnen dertien weken het formulier Teruggaaf BPM bij export inleveren bij de RDW. Houd er ook rekening mee dat u ook uw nummerplaten moet inleveren. De RDW wil niet dat auto's daar in het buitenland mee blijven rondrijden. Deze worden na inname vernietigd. De RDW draagt er ook zorg voor dat uw auto niet langer in Nederland geregistreerd staat.

Welke automerken worden vooral geëxporteerd?

Er zijn verschillende merken onder de personenauto's die al jaren lang als meeste worden geëxporteerd. Volkswagen en Opel voeren al jarenlang de ranglijst aan. Renault steeg in 2011 naar de derde plaats en passeerde het Japanse Toyota. De export van Koreaans auto's steeg ook sterk. Er werden zelfs vier maal zoveel auto's van Daewoo geëxporteerd. De meest geëxporteerde modellen waren de Opel Astra, Volkswagen Golf, Volkswagen Passat en de Opel Vectra. Vooral van de Opel Astra werden er in 2011 veel meer naar het buitenland geëxporteerd, namelijk 39 procent. Voor bedrijfsauto's waren de merken Volkswagen. Mercedes-Benz, Ford en Renault vooral populair. Deze auto's werden met name naar de Oekraiëne, Polen en Moldavië gestuurd.

Beste landen om auto's naar te exporteren

De meeste personenauto's worden al jarenlang naar Polen toegezonden. Dat is de belangrijkste exportmarkt. In 2011 was er een opvallende stijger, namelijk Libië. Na de val van het regime is de markt helemaal opengegooid. Er is veel kapitaal en een wens naar goede degelijke auto's uit het westen. In januari 2013 was in het nieuws dat er in het Noord-Afrikaanse land veel auto's rondrijden met Nederlandse kentekenplaten. Deze waren kennelijk bij de export niet vernietigd. Het land beschikt nog niet over goed functionerende instanties die kentekenplaten uitgeven. Daardoor blijven veel autobezitters gebruik van maken van de Nederlandse platen. Verder worden er nog altijd veel auto's naar de Baltische staten geëxporteerd, met name Letland en Estland. Opvallende dalers in 2011 waren Angola en Afghanistan.
© 2013 - 2024 Simcha, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
BPM terugvragen bij uitvoer autoBPM terugvragen bij uitvoer autoIn Nederland moet over nagenoeg iedere auto BPM worden betaalt. Deze belasting bestaat alleen in Nederland en daarom is…
Exporteren naar PolenExporteren naar PolenPolen is een aantrekkelijk land om zaken mee te doen. Het land is aan het uitgroeien tot een van de belangrijkste handel…
Exporteren naar IndiaExporteren naar IndiaVanuit Nederland worden er veel goederen naar India geëxporteerd. De verwachting is dat de uitvoer naar India in een per…
Exporteren naar MarokkoExporteren naar MarokkoVeel Marokkaanse Nederlanders drijven handel met hun voormalige thuisland. Dat komt omdat ze de taal goed kennen en ook…

De gevolgen van de stijgende brandstofprijzenHet probleem van de constant stijgende olieprijzen is reeds decennia een hot item. In hoeverre heeft dat invloed op de g…
Kilometervergoeding van de baas kan niet uitKilometervergoeding van de baas kan niet uitDe werkgever mag de werknemer maximaal €0,19 geven voor zakelijk gereden kilometers. Een hogere vergoeding mag, maar zal…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ClkerFreeVectorImages, Pixabay
  • http://www.vwe.nl/Nieuws/Pers/Persberichten/Archief/40_groei_export_personenautos_in_2011.aspx
Simcha (763 artikelen)
Laatste update: 14-09-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.