InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Auto's exporteren naar het buitenland

Auto's exporteren naar het buitenland

Er worden in Nederland veel auto's naar het buitenland geëxporteerd. Nederland exporteerde in 2011 bijna vierhonderdduizend auto's naar het buitenland. Vooral jonge auto's zijn een populair exportproduct. Dat komt omdat over deze wagens de BPM kan worden teruggevraagd. De meeste auto's worden naar Polen en Libië geëxporteerd. Een probleem met Libië is dat niet alle kentekens zijn ingenomen door het RDW. Lees er alles over in dit artikel. Er worden steeds meer auto's uitgevoerd naar het buitenland. Er is de laatste jaren sprake van een forse stijging. Over 2011 was een stijging van bijna dertig procent in de export van voertuigen. Voor personenauto's geldt een stijging van bijna veertig procent. Vooral bij auto's waarover BPM kan worden teruggevraagd was de stijging opvallend. Het ging daar om maar liefst 85 procent ten opzichte van een jaar eerder. BPM staat voor Belasting voor Personenvoertuigen en Motorrijwielen. Bij de aankoop van een auto of motor wordt deze belasting over het product betaald. Dat vloeit naar de staatskas. Sinds 2006 is het echter mogelijk om dit geld terug te vragen. Elk jaar wordt een deel van het bedrag afgeschreven, dus naar verloop van tijd levert het niets meer op.

Terugvragen van de BPM

Als een auto wordt geëxporteerd naar een land binnen de Europese Unie of Noorwegen en Liechtenstein kan de BPM (deels) worden terugbetaald. Bij een auto die bijvoorbeeld naar Canada wordt geëxporteerd is geen teruggave van het BPM mogelijk. Een sluiproute zou zijn dat u eerst een auto bijvoorbeeld naar België exporteert en vandaar uit naar Canada. Op de teruggave aan te vragen moet u een bewijs kunnen laten zien dat uw auto in een ander land is geregistreerd. Vervolgens moet u binnen dertien weken het formulier Teruggaaf BPM bij export inleveren bij de RDW. Houd er ook rekening mee dat u ook uw nummerplaten moet inleveren. De RDW wil niet dat auto's daar in het buitenland mee blijven rondrijden. Deze worden na inname vernietigd. De RDW draagt er ook zorg voor dat uw auto niet langer in Nederland geregistreerd staat.

Welke automerken worden vooral geëxporteerd?

Er zijn verschillende merken onder de personenauto's die al jaren lang als meeste worden geëxporteerd. Volkswagen en Opel voeren al jarenlang de ranglijst aan. Renault steeg in 2011 naar de derde plaats en passeerde het Japanse Toyota. De export van Koreaans auto's steeg ook sterk. Er werden zelfs vier maal zoveel auto's van Daewoo geëxporteerd. De meest geëxporteerde modellen waren de Opel Astra, Volkswagen Golf, Volkswagen Passat en de Opel Vectra. Vooral van de Opel Astra werden er in 2011 veel meer naar het buitenland geëxporteerd, namelijk 39 procent. Voor bedrijfsauto's waren de merken Volkswagen. Mercedes-Benz, Ford en Renault vooral populair. Deze auto's werden met name naar de Oekraiëne, Polen en Moldavië gestuurd.

Beste landen om auto's naar te exporteren

De meeste personenauto's worden al jarenlang naar Polen toegezonden. Dat is de belangrijkste exportmarkt. In 2011 was er een opvallende stijger, namelijk Libië. Na de val van het regime is de markt helemaal opengegooid. Er is veel kapitaal en een wens naar goede degelijke auto's uit het westen. In januari 2013 was in het nieuws dat er in het Noord-Afrikaanse land veel auto's rondrijden met Nederlandse kentekenplaten. Deze waren kennelijk bij de export niet vernietigd. Het land beschikt nog niet over goed functionerende instanties die kentekenplaten uitgeven. Daardoor blijven veel autobezitters gebruik van maken van de Nederlandse platen. Verder worden er nog altijd veel auto's naar de Baltische staten geëxporteerd, met name Letland en Estland. Opvallende dalers in 2011 waren Angola en Afghanistan.
© 2013 - 2014 Simcha, gepubliceerd in Auto (Auto en Vervoer) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.vwe.nl/Nieuws/Pers/Persberichten/Archief/40_groei_export_personenautos_in_2011.aspx

Reageer op het artikel "Auto's exporteren naar het buitenland"

Infoteur: Simcha
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!