InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Besparen op benzine, diesel of LPG

Besparen op benzine, diesel of LPG

Besparen op benzine, diesel of LPG Door de stijgende kosten van brandstof wordt het autorijden steeds duurder. Op deze uitgaven kunt u besparen. In dit artikel hebben wij een aantal tips voor u op een rijtje gezet. Met name de afschrijving, onderhoud en de brandstof maakt het autorijden duur. Door kleine aanpassingen in uw rijstijl of gewoonte kunt u veel geld besparen. Daarnaast moet u bij het kopen van een andere auto goed nadenken over wat u koopt. Moet u een nieuwe auto kopen of juist een gebruikte? Blijft u op benzine rijden of maakt u voldoende kilometers per jaar om over te stappen naar LPG of diesel. Ook door uw rijstijl aan te passen kunt u geld besparen.

Slimmer autorijden

Op het moment dat wij in de auto gaan zitten, willen wij zo snel mogelijk van punt A naar punt B. Het gaspedaal wordt flink ingetrapt en vlak voor bochten flink remmen om in de bocht te blijven. U kunt veel brandstof besparen door relaxter auto te gaan rijden. Laat 100 meter voor de bocht het gaspedaal alvast los. Dit zal u geen grote jaarlijkse besparing opleveren, maar het bespaart u zeker geld. Het nadeel van deze besparing is dat het niet in een eurobedrag uitgedrukt kan worden. Door bewust te letten op het besparen van brandstof tijdens het rijden kunt u tot 10% aan brandstof besparen.

De juiste bandenspanning

De meeste automobilisten rijden met een te lage bandenspanning. Landelijk blijkt het te gaan om 63% van de auto’s. Te lage bandenspanning zorgt niet alleen voor een te hoog verbruik van brandstof, de banden slijten ook sneller en rijden met de juiste bandenspanning is veiliger. De jaarlijkse besparing kan oplopen tot 5% op jaarbasis.

Overstappen op LPG of diesel

Indien u jaarlijks veel kilometers maakt, kan het uit om over te stappen van benzine naar LPG of diesel. Het omslagpunt uitgedrukt in aantal kilometers per jaar, is afhankelijk van meerdere factoren. Op het internet zijn diverse tools beschikbaar om te berekenen of het in uw situatie uit kan om over te stappen naar een alternatieve brandstof. U kunt het beste meerdere berekeningen maken via verschillende tools, want de onderlinge verschillen kunnen groot zijn.

Tanken tegen de laagste prijs

De prijsverschillen voor één liter brandstof zijn groot. Alle aanbieders bieden dezelfde kwaliteit aan brandstof aan, dus u kunt gewoon gaan voor de laagste prijs. Laat u niet verleiden door zegeltjesacties of kortingen. Het gaat erom dat u bij het afrekenen de laagste prijs moet betalen. Door niet te tanken langs de grote snelwegen, maar juist bij onbemande tankstations buiten de snelwegen om, kunt u flink geld besparen.

Koop geen nieuwe auto, maar een jonge auto

Een oude auto brengt gemiddeld hogere onderhoudskosten en brandstof kosten met zich mee. Door een nieuwe auto kunt u op deze kosten besparen, maar de afschrijving is weer een groot nadeel van een nieuwe auto. Door geen nieuwe auto te kopen maar een auto van slechts een aantal jaren oud, kunt u veel geld besparen. Op het moment dat u een nieuwe auto gaat ophalen bij de autodealer, laat u al duizenden euro’s vallen uitgaande van een middenklasse auto. Een jonge auto heeft de voordelen van een nieuwe auto, maar niet de hoge afschrijving.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.geldenrecht.nl/artikel/2012-01-17/goedkoper-tanken
  • http://www.milieucentraal.nl/themas/schoon-en-zuinig-op-weg/zuinige-rijstijl
  • http://www.energievoordetoekomst.nl/nieuwsbrieven/2011/nieuwsbrief-oktober/juiste/

Reageer op het artikel "Besparen op benzine, diesel of LPG"

Infoteur: Juul
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!