Regels en weetjes rondom het bellen als bestuurder

Het handheld bellen is in Nederland sinds 2002 verboden. Sterker nog men mag geen telefoon vasthouden als men deel neemt aan het verkeer. In Nederland kunt u wel nog gebruik maken van het handsfree bellen, iets wat in sommige andere delen in de wereld inmiddels ook verboden is. In dit artikel leest u meer over de regelgeving rondom het bellen als bestuurder.

Algemene informatie en weetjes

Het mobiel bellen tijdens het besturen van een voertuig word ook wel handheld bellen genoemd. Handheld betekend is een klein computertje die men in de hand kan bedienen. Handheld bellen betekend dus als het ware in dit geval het bellen terwijl men de telefoon vast heeft.
Het handheld bellen is sinds 2002 wettelijk voorboden in een:
  • motorvoertuig
  • bromfiets
  • invalidenvoertuig
Dat men bij andere vervoersmiddelen zoals bijvoorbeeld de fiets wel handheld mag bellen betekend niet dat het niet voor een bekeuring kan zorgen. Hierover leest u meer onder het kopje 'de bekeuring'.
Het handheld bellen zorgt per jaar voor ongeveer 600 slachtoffers.

Waarom niet bellen achter het stuur?

Het handheld bellen heeft veel invloed op het rijgedrag. Sowieso heeft een mens simpelweg twee handen nodig om een voertuig goed te kunnen besturen. U moet toch minstens één hand hebben om te sturen en één voor de versnellingspook. Als u de telefoon tussen uw schouder klemt houd u uw hoofd scheef en kan de telefoon makkelijk vallen waardoor er nog lastigere situaties kunnen ontstaan.

Multitasken

Buitenom het lichamelijk gedeelte heeft het ook een enorme impact op uw rijgedrag doordat u niet meer genoeg aandacht heeft voor het verkeer om u heen. Multitasken klinkt heel gemakkelijk maar eigenlijk zijn mensen maar in staat één ding waarbij dezelfde functie nodig is uit te voeren. Als voorbeeld: schoonmaken en praten kan tegelijk want voor het koken gebruikt u uw handen en voor het praten uw hoofd. Er worden dus twee totaal verschillende mechanismes van de hersenen gevraagd.
Echter tijdens het rijden moet u zowel nadenken over wat er gezegd word en wat u gaat zeggen als over wat er in het verkeer gebeurd. Als er twee dezelfde mechanismes van de hersens tegelijk worden gevraagd wordt er automatisch één op een lager pitje gezet. Omdat diegene aan de telefoon de verkeer situatie niet in kan schatten zal deze ook constant de aandacht vragen. Hierdoor duurt de reactietijd van een bestuurder ongeveer 40% langer dan normaal.

De bekeuring

Zodra u als deelnemer in het verkeer gebruik maakt van handheld bellen kunt u bekeurd worden. Dus ook als u stilstaat in de file of voor het rode licht. U mag enkel handheld bellen als u op een parkeerplaats geparkeerd staat. De boete voor motorvoertuigen bedraagt vanaf 1 januari 2013 220,-. De boete voor bromfietsen zal u 150,- kosten. Met deze bedragen is Nederland het duurste land qua boetes voor het handheld bellen.
Om de kosten van het Centraal Justitieel Incassobureau voor het innen van de boetes te dekken wordt er ook nog eens 6 euro(waarschijnlijk binnenkort 7 euro) aan administratiekosten bovenop de boete berekend. U kunt hier echter wel bezwaar tegen maken.
Fietsers worden in principe niet bekeurd voor het handheld bellen. Wel kan men een bekeuring krijgen net zoals bestuurders die roekeloos rijgedrag vertonen. Er is dan sprake van een artikel 5 "Het is eenieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt, of kan worden veroorzaakt, of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd". Dit boetebedrag is afhankelijk van de ernst van het gedrag op de weg.

Wat is wel toegestaan?

Tegenover handheld bellen staat handsfree bellen. Hoewel uw aandacht nog steeds aanzienlijk minder zou zijn is dit wel toegestaan. U heeft in ieder geval lichamelijk alle vrijheid en handsfree bellen is als het ware niet te controleren voor de politie. Uiteraard kunnen ze zien dat uw mond beweegt, maar er is geen telefoon zichtbaar en dus zou het ook kunnen zijn dat u meezingt met de radio. Het handsfree bellen is hiermee dan ook eigenlijk niet te bewijzen. U kunt kiezen uit de volgende handsfree mogelijkheden:
  • een koptelefoon en microfoon die via bluetooth met uw telefoon verbonden zijn
  • de handsfree functie van de telefoon, deze is echter vaak slecht verstaanbaar waardoor u nog meer aandacht heeft voor het gesprek
  • een ingebouwde telefoon
  • een carkit waarbij je telefoon in een houder zit en het geluid via uw radiosysteem gaat
© 2013 - 2024 Bembi, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Verkeersboete 2020: snelheidovertreding en boetesVerkeersboete 2020: snelheidovertreding en boetesDe verkeersboetes 2020 gaan omhoog. Te hard gereden met de auto, een snelheidsovertreding buiten de bebouwde kom als pre…
Handsfree bellen: ook gevaarlijkHandsfree bellen: ook gevaarlijkHandfree bellen. Sinds 2002 mogen mensen in hun auto niet meer met de mobiele telefoon in de hand bellen. Als ze daarop…
Verkeersboete leaseauto: wie krijgt boete leaseauto?Verkeersboete leaseauto: wie krijgt boete leaseauto?In een leaseauto rijden betekent dat je baas de kosten van je auto betaalt. Je tankt als je een leasauto hebt met een pa…
Bluetooth headset voor veiliger handsfree telefonerenBluetooth headset voor veiliger handsfree telefonerenTelefoneren in de auto terwijl je als bestuurder aan het rijden bent wordt steeds vaker ontraden. Ook indien het bellen…

Wat kost een auto aan onderhoudWat kost een auto aan onderhoudReparatie en onderhoud maken samen met de brandstofkosten en verzekering een belangrijk deel uit van de kosten bij gebru…
Leasen van een autoLeasen van een autoMet het leasen van een motorrijtuig wordt er verschil gemaakt tussen de hoofdvormen 'operational lease' en 'financial le…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.nl
  • www.om.nl
Bembi (500 artikelen)
Gepubliceerd: 01-01-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.