InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De Toyota Yaris, de meest populaire auto voor senioren

De Toyota Yaris, de meest populaire auto voor senioren

De Toyota Yaris is al vanaf het eerste model in 1999 een populaire auto bij senioren die op zoek zijn naar een kleine auto. Al meteen in 2000 werd de Yaris uitgeroepen tot de Auto van het Jaar en sindsdien is hij niet meer weg te denken in het segment van de wat ruimere kleine auto's. Regelmatig wordt de Yaris uitgeroepen tot de meest populaire auto voor senioren. Het is daarom hoog tijd om aan deze auto eens wat extra aandacht te schenken.

De eerste Totoya Yaris

Het segment kleine auto's voor de wat oudere consument heeft het afgelopen decennium een grote groei doorgemaakt; senioren zijn enerzijds meer mobieler dan in het verleden en daarbij zoeken zij vaak een comfortabele en handzame auto met een hoge instap, die niet te veel kost. Vanaf de introductie van de Toyota Yaris in 1999 bleek deze auto dan ook een schot in de roos bij met name deze doelgroep. In het begin waren er de Toyota Vitz, Toyota Yaris liftback en de Toyota Echo hatchback; De Vitz was een drie- en vijfdeurs-hatchback die met name voor de Japanse markt was bedoeld. In Canada en Australië werd de Yaris als de Toyota Echo op de markt gebracht. Vanaf 2005 wordt alleen nog de naam Yaris gevoerd.

De naam Yaris is ontstaan uit een samenstelling van twee woorden: "ja", een bekend en positief bedoeld woord in meerdere Europese talen en landen, en "charis", de naam van de Griekse godin van schoonheid en elegantie. Het feit dat de hoofdontwerper een Griek was, maakt de keuze voor de naam dan ook niet toevallig.

Bron: Rudolf Stricker / Wikimedia CommonsBron: Rudolf Stricker / Wikimedia Commons

De eerste generatie (1999 2005)

De Yaris kwam in 1999 op de Europese markt en nadat de hatchback in februari 2003 een facelift had gehad werd een enigszins aangepaste versie in Canada op de markt gezet. In die tijd kende de Verenigde Staten alleen de Toyota Echo sedan. In plaats van conventionele instrumenten koos Toyota ervoor om de Yaris en de Echo te voorzien van digitale instrumenten die in het midden van het dashboard werden geplaatst. De Canadese Echo hatchback had overigens nog een conventionele snelheidsmeter, maar die was ook centraal geplaatst.

De Europese Yaris werd in de eerste instantie geleverd met twee benzinemotoren, 4-cylinder 1.0L en 1.3L, met Toyota's VVT-i technologie. In 2001 volgde de 1.5L Sportversie. Na de facelift van 2003 brachten ze tevens een 1.4L D4-D dieselmotor met 75pk. In 2000 werd de Yaris Verso geïntroduceerd, een kleine MPV met dezelfde specificaties als de gewone hatchback maar dan wel met meer ruimte en een praktisch interieur. In Japan werd dit model onder de naam Fun Cargo op de markt gebracht.

De Yaris werd in die tijd in Japan en Frankrijk geproduceerd.

De tweede generatie (2005 - 2010)

In Europa, Australië, Canada en Mexico werd in 2005 de tweede generatie gelanceerd, waarbij in de Verenigde Staten en Australië voor het eerst de naam Yaris werd gebruikt. De introductie van de Amerikaanse Yaris vond plaats op de Los Angeles Auto Show in februari 2006.

De 4-cylinder 1.0 VVT-i motor werd vervangen door een 3-cylinderversie, zoals ook werd gebruikt in de Toyota Aygo. De1.3 L motor werd iets krachtiger en het vermogen van de 1.4 D-4D werd vergroot. De Yaris was de eerste auto in zijn segment met de optie van negen airbags. De Yaris werd vanaf dat moment in twee uitvoeringen geleverd: de hatchback en de sedan.

Deze nieuwe modellen van de Yaris werden ontworpen in Frankrijk en geproduceerd in zowel Frankrijk als Japan.

De derde generatie Toyota Yaris (2010 - heden))

In 2010 begon de massaproductie van de derde generatie Yaris, waarbij vanaf toen alleen de hatchbackversie werd aangeboden. Tijdens de Geneva Motor Show van 2012 werd de eerste Yaris getoond met Hybrid Synergy Drive-technologie. De Yaris wordt nu geleverd met een standaard 1.0L motor, met 3-cylinders en 68pk, een 1.3L met 6 versnellingen of automaat en een 1.4L turbodiesel met zes versnellingen.

Toyota Yaris Hybride

De Hybride-versie is wegenbelastingvrij, kent een 14% bijtelling en lagere onderhoudskosten en aantrekkelijk leasetarieven. Bovendien is hij zuinig met brandstof en relatief vriendelijk voor het milieu. In 2014 kwam Toyota met een facelift voor de Yaris, waarbij in feite aan de techniek niet veel was veranderd maar het uiterlijk meer in lijn werd gebracht met de Toyota Aygo, die in dat jaar ook was vernieuwd.

De algemene indruk van de nieuwe Yaris kan als volgt worden samengevat:

Exterieur

  • Een jonge, dynamische look
  • Iets langer dan zijn voorganger
  • Wat meer aanwezige neus partij dan gewoonlijk

Interieur

  • De Instrumenten zijn nu gewoon achter het stuur geplaatst
  • Een ruimtelijk gevoel
  • Door nieuwe raamconstructie meer licht en zicht

Ruimte en comfort

  • Er is 286 liter kofferbakruimte, meer dan een VW Polo
  • Dit kan met neergeklapte achterstoelen naar 768 liter worden vergroot
  • Meer beenruimte dan je zou verwachten
  • Goede zithoogte en hoofdruimte
  • Een draaicirkel van 4,7 meter

Rijeigenschappen & veiligheid

  • Een beetje stug op hobbelige wegen
  • Lichte stuureigenschappen
  • Bij hoge snelheden stuur hij wat minder rustig dan zou moeten
  • Een 5-sterrenbeoordeling van de NCAP
  • Standaard 7 airbags, abs, ebd, ba, vsc

Uitvoeringen

Afhankelijk van het model o.a. met :
  • Toyota touch audiosysteem
  • Bleutooth
  • USB aansluiting
  • Achteruitrijcamera
  • Panoramadak
© 2012 - 2017 Cenerentola, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Toyota Prius, de Zuinige hybride auto van ToyotaKracht en precisie, visie en innovatie, verantwoordelijkheid en prestatie. Dit flitsende, in 2006 gelanceerde model van…
Ervaringen met de Toyota Auris Full HybridErvaringen met de Toyota Auris Full HybridDe Toyota Auris is door de ANWB genomineerd voor de 'Gezinsauto van 2011'. De eerste auto met een hybride aandrijving. I…
Overzicht goedkoopste auto's - prijzen onder de 12.000 euroOverzicht goedkoopste auto's - prijzen onder de 12.000 euroAutorijden wordt steeds duurder vanwege belastingen, de hoge boetes bij te hard en roekeloos rijden, en verschillende mi…
Zuinige auto's: Honda Insight HybrideZuinige auto's: Honda Insight HybrideDe automarkt en autoverkoop heeft anno 2009 nogal wat te verduren. Met de verkoop van zuinige en schone auto's, is het n…
Hybride auto voor en nadelenHybride auto's zijn razend populair. Door een hybride auto te rijden, kun je per jaar veel geld besparen. En het is nog…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Toyota Yaris, de meest populaire auto voor senioren"

Infoteur: Cenerentola
Laatste update: 09-11-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!