InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > MPV: Dacia Lodgy (2012) gezinsauto

MPV: Dacia Lodgy (2012) gezinsauto

De Dacia Lodgy uit 2012 is de opvolger van de Dacia Logan MCV. De Dacia Lodgy is een no-nonsense gezinsauto met veel ruimte voor een lage prijs. Toch ziet de auto er niet goedkoop uit. Het interieur is van hoge kwaliteit wat ook geldt voor de gebruikte materialen. Het interieur is qua opzet redelijk grof en de panelen sluiten minder strak aan. Wat zeggen de ANW en AutoZine over de Dacia Lodgy (2012)?

Wat zegt de ANWB over de Dacia Lodgy (2012)

vijf- of zevenzitter
De MPV is 4,5 meter lang en biedt veel ruimte aan passagiers en bagage. Er zijn twee versies: een vijf- en zevenzitter. Bij die laatste zit een extra achterbank.

laag geprijsd
Omdat de auto in Roemenië wordt gebouwd en gebruik gemaakt wordt van technieken en onderdelen van Renault is de prijs bescheiden.

De ANWB heeft de auto verder (nog) niet getest.

Hieronder volgt een beschrijving van de Dacia Lodgy 2012 aan de hand van gegevens van AutoZine

Ruimte

Er is heel veel binnenruimte, zowel voor- als achterin. In tegenstelling tot andere MPV's staat de achterbank niet op rails en is de rugleuning niet verstelbaar. De bagageruimte is enorm en er is een lage tildrempel. Nadeel is dat de achterklap niet ver genoeg opent. Er is optioneel plek voor een derde zitrij die zelfs meer ruimte biedt dan de tweede zitrij. De hoofdsteunen vindt AutoZine niet lang genoeg.

Uitrusting

Hoewel de Dacia eenvoudig is is er wel stuurbekrachtiging, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare zijruiten, vier airbags en ESP. Met de snelheidsbegrenzer worden snelheidsovertreding en voorkomen. Vanaf uitrustingsniveaus 'Laureate' is er airconditioning. Het audio- en navigatiesysteem is eenvoudig maar wel doeltreffend.

Meldt ANWB dat de Lodgy in Roemenië wordt gebouwd, AutoZine spreekt daarentegen over Marokko. AutoZine heeft de auto ook daar getest en het navigatisysteem deed het uitstekend. iPod of mobiele telefoon kunnen probleemloos via USB en Bluetooth gekoppeld worden. Nadeel van het audio- en navigatiesysteem is dat het te laag in het dashboard gemonteerd is wat gevaarlijk is tijdens het rijden omdat de bestuurder de blik nadrukkelijk van het verkeer moet afwenden.

Diesel

Er zijn twee dieselversies: 90 en 110 pk. Het verschil is duidelijk en de 110 pk is comfortabeler dankzij een zesbak. Toch presteert de 90 pk diesel volgens AutoZine voldoende.

Benzine

Er zijn twee benzineversies. Maar in Nederland komt alleen de Tce115 op de markt. De 1.2 liter motor wordt bijgestaan door een turbo. Zo presteert hij boven de 2000 tpm. Toch is een inhaalactie een hele klus. Er is geen start/stop systeem of schakelindicator. Wel is er een verbruiksmeter die helpt zuinig(er) te rijden. Rijwind en geluid van banden zijn nauwelijks hoorbaar.

Weggedrag

De besturing is licht en zonder gevoel. Dat leidt tot onzekerheid bij de bestuurder. Het onderstel is precies goed ongeacht de lading.

Slot

De Dacia is een stap vooruit gegaan. De auto is eenvoudig en functioneel. Er is comfort en er zijn veiligheidsvoorzieningen. Tot slot is de Dacia ruim tegen een betaalbare prijs.

Technische gegevens van de Dacia Lodgy dCi 110 Prestige

  • prijs:
    • 20.990 euro
  • maten:
    • 450 cm lengte
    • 175 cm breedte
    • 168 cm hoogte
    • 281 cm wielbasis
  • gewicht:
    • 1269 kg
  • tank:
    • 50 liter
  • bagage:
    • 207/2617 liter
  • motor:
    • 1461 cc
    • 4/2 cilinders/kleppen
    • 107 pk@4000 tpm
    • 240 Nm@1750 tpm
    • voorwielaandrijving
    • in 11,6 seconden van 0-100 km/u
    • 175 km/u topsnelheid
    • 4,4 l/100 km gemiddeld verbruik
    • 5,3 l/100 km stadsverbruik
    • 4 l/100 km verbruik buitenweg
    • 116 gr/km CO2-uitstoot

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dacia Lodgy (2012) (7 zitplaatsen)Dacia Lodgy (2012) (7 zitplaatsen)Dacia breidt in 2012 haar gamma uit met een MPV, ook al wordt hij ook wel aangeduid als compacte SUV. De naam van het ni…
De historie van DaciaDe historie van DaciaDacia is een Roemeens automerk dat pas sinds enkele jaren buiten Roemenië bij het grote publiek bekendheid heeft verworv…
Dacia Logan MCV (7 zitplaatsen)Dacia Logan MCV (7 zitplaatsen)De Dacia MCV is veruit de goedkoopste auto die zoveel ruimte biedt. Of je nu veel bagageruimte nodig hebt, of juist veel…
Stationwagon: Dacia Logan MCV (2013) gezinsautoDe Dacia Logan MCV is een geslaagde middelgrote stationwagon. De functionaliteit en de lagere prijs staan voorop. Maar d…
De Sandero StepwayDe Sandero StepwayDacia brengt een nieuwe versie van de Sandero uit, de Sandero Stepway. Het is een grotere en sportievere versie van de o…
Bronnen en referenties
  • ANWB
  • AutoZine

Reageer op het artikel "MPV: Dacia Lodgy (2012) gezinsauto"

Infoteur: Etsel
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Auto
Schrijf mee!